stappenmotoren verliezen continu stappen

Moderator: Moderators

Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: stappenmotoren verliezen continu stappen

Bericht door Floppy »

Dat half vermogen is alleen in rust, na een korte tijd geen pulsen te hebben gehad schakelt de driver op half vermogen.
Op wat voor stroom staan die drivers ingesteld?
De voeding is geen probleem, heb ik ook voor 3 motoren.
Wat zijn je instelling in eding voor max snelheid en acceleratie.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: stappenmotoren verliezen continu stappen

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 12 jun 2022 19:25 Ik verdenk wel de mechanisce weerstand van de zwaluwstaarten en de drives van onbekende en waarschijnlijk niet al te geweldige herkomst.
Als het de geleiding zou zijn kun je daar makkelijk achterkomen door wat repetitief te luchtfrezen.
Als dat wel goed gaat zou ik nog eens naar de feed kijken.
Met 8mm diameter 6mm diep in aluminium frezen vind ik best heftig.
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Re: stappenmotoren verliezen continu stappen

Bericht door nocky2 »

Floppy schreef: 12 jun 2022 20:13 Dat half vermogen is alleen in rust, na een korte tijd geen pulsen te hebben gehad schakelt de driver op half vermogen.
Op wat voor stroom staan die drivers ingesteld?
De voeding is geen probleem, heb ik ook voor 3 motoren.
Wat zijn je instelling in eding voor max snelheid en acceleratie.
De drivers staan ingesteld op de max stroom 4.2A
snelheden in Eding zijn laag. 20mm/s snelheid en 150mms^2 acceleratie.

Kjelt schreef: 12 jun 2022 20:23
DaBit schreef: 12 jun 2022 19:25 Ik verdenk wel de mechanisce weerstand van de zwaluwstaarten en de drives van onbekende en waarschijnlijk niet al te geweldige herkomst.
Als het de geleiding zou zijn kun je daar makkelijk achterkomen door wat repetitief te luchtfrezen.
Als dat wel goed gaat zou ik nog eens naar de feed kijken.
Met 8mm diameter 6mm diep in aluminium frezen vind ik best heftig.

met luchtfrezen gaat het wel goed. misschien is de weerstand van de geleiding + benodigde kracht om die frees er doorheen te duwen te groot.
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stappenmotoren verliezen continu stappen

Bericht door DaBit »

De belasting kan 'm net over het randje helpen natuurlijk. Magoed, ik had ooit vrijwel dezelfde configuratie, een BF20 met DamenCNC 4,5Nm steppers en Isel kogelomlopen. Dat had geen problemen met 8mm breed 6mm diep in aluminium. En met 2mm stepover en veel hogere snelheden ook niet.

Ik zou die zwaluwstaarten eens schoonmaken, in de lijbaanolie zetten en afstellen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Re: stappenmotoren verliezen continu stappen

Bericht door nocky2 »

DaBit schreef: 12 jun 2022 21:15 De belasting kan 'm net over het randje helpen natuurlijk. Magoed, ik had ooit vrijwel dezelfde configuratie, een BF20 met DamenCNC 4,5Nm steppers en Isel kogelomlopen. Dat had geen problemen met 8mm breed 6mm diep in aluminium. En met 2mm stepover en veel hogere snelheden ook niet.

Ik zou die zwaluwstaarten eens schoonmaken, in de lijbaanolie zetten en afstellen.
dat zal ik nog eens gaan proberen. Die gib's zijn lastige dingetjes.


ik heb nog een set 750W Delta servo's met nieuwe stuurkast liggen, dit zou de positie error enorm kunnen minimaliseren alleen durf ik deze er niet goed op te zetten omdat deze instellingen 100% moeten kloppen anders kunnen de servo's de K.O. moeren kapot draaien.
Afbeelding

Is er iemand die daar ervaring mee heeft en (evt. tegen betaling) daar mee zou kunnen helpen?
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3093
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: stappenmotoren verliezen continu stappen

Bericht door hfjbuis »

nocky2 schreef: 12 jun 2022 22:06 ik heb nog een set 750W Delta servo's met nieuwe stuurkast liggen, dit zou de positie error enorm kunnen minimaliseren alleen durf ik deze er niet goed op te zetten omdat deze instellingen 100% moeten kloppen anders kunnen de servo's de K.O. moeren kapot draaien.
Dat is wat zwaar voor een "kleine" freesmachine. Je kunt de torque en max snelheid van de servo wel laag zetten om schade te beperken.
Nu heb ik ook het probleem dat de assen niet altijd even ver bewegen bij joggen. 0.01 joggen beweegt niet altijd 0.01. Vooral bij 1 stap bewegen is dat minder. (Lijkt geen backlash omdat ik die met de manier van 1 richting bewegen klok ertegenaan zelfde richting bewegen x afstand dan x afstand terug heb ingesteld.
Als je vanuit stilstand een zwaluwstaart geleiding 0.01 mm jogd, is de kans groot dat er helemaal geen beweging in komt. De hoge statische wrijving en elastiek in de hele mechaniek belemmeren dit. Je kunt wel 1 mm terug en dan 1.01 mm vooruit. Dat zal redelijk vaak 0.01 mm verschil in positie geven.

Ik denk dat als je alle suggesties geprobeerd hebt, je of een werkende machine hebt, of weet waar het probleem in de huidige hardware zit.

Zwaluwstaarten lopen niet spelingsvrij. Als je ze te strak zet, krijg je overmatige slijtage van de geleidingen en dat wil je zeker niet.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Re: stappenmotoren verliezen continu stappen

Bericht door nocky2 »

Gisteren geprobeerd de geleidingen nogmaals te smeren en wat losser te zetten. Dit had niet echt effect. Er bleven vooral in de x as wat zware punten zitten. Alles maar uit elkaar gehaald maar er valt weinig te ontdekken.

Hoe zwaar mag een geleiding lopen? Moet deze met vingers rond te draaien zijn, of met een sleutel op de spindel?

Hoe strak moet de spilmoer aangedraaid worden?
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: stappenmotoren verliezen continu stappen

Bericht door benkr »

Het moet zeker met de hand rondgedraaid kunnen worden, en dan eigenlijk nog makkelijk ook.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3093
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: stappenmotoren verliezen continu stappen

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 16 jun 2022 10:21 Het moet zeker met de hand rondgedraaid kunnen worden, en dan eigenlijk nog makkelijk ook
Inderdaad, je verplaatst middels een schroef en dat is een behoorlijke kracht overbrenging.
Mijn 290 kg draaibank til ik met 2 M12 schroefdraad spindels aan de zwaarste kant op door met de hand aan de moeren te draaien!!!

De geleidingen worden het meeste gebruikt op hetzelfde punt. Daar slijten ze dan ook het meeste. Aan de uiteinden lopen ze daardoor meestal stroever. Ik stel mijn geleidingen (gibs) door met de vingers de stelbouten zeer licht aan te draaien totdat je voelt dat er spanning op de bout komt. Het verschil in kracht die het kost om de as te bewegen,tussen alle bouten helemaal los en net op spanning is voelbaar, maar ook niet meer dan dat.

Heb je een stel keil (mijn BF16 heeft keilen), dan moet je die keil aan een kant lossen om hem aan de andere kant verder naar binnen te kunnen draaien. Die keil stel ik vaster (minder speling) door de bout iets te lossen aan de kant waar de keil naar toe moet. Vervolgens draai ik de as tegenovergesteld zodat de keil door de wrijving tegen de stelschroef wordt gedrukt. Op het moment dat het draaien fractioneel stroever gaat, draai ik de stelbout aan de andere kant heel lichtjes vast zodat de keil wordt opgesloten door de bouten, maar niet door de bouten onder spanning komt te staan!

De verstelling met keilen stel ik zo'n 2x per jaar bij de seizoenswisseling als de as te stroef dan wel te soepel gaat lopen. Dat voel je op een handbediende machine.
De gibs van de draaibank(en) stel ik meestal elke klus. Dat duurt maar een paar seconde als je eenmaal het gevoel ervoor ontwikkeld hebt. Ze worden ook niet geborgd. Het nadeel van niet borgen is dat de stelschroeven kunnen lossen als ik lang achter elkaar draai.
Hoe strak moet de spilmoer aangedraaid worden?
Ik weet niet wat je bedoeld. Een moer om te borgen mag/moet goed vast zitten, maar ook niet meer dan dat. Zoveel kracht komt er niet op!!!. Als het een stelmoer is, dan dient het alleen om speling te minimaliseren. Dan mag de as fractioneel zwaarder draaien na het stellen.
Gezien je Isel spillen hebt, denk ik dat je de borgmoer bedoeld.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: stappenmotoren verliezen continu stappen

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 12 jun 2022 20:23 Met 8mm diameter 6mm diep in aluminium frezen vind ik best heftig.
Ik niet 😉
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stappenmotoren verliezen continu stappen

Bericht door serum »

Gibs kan je eenvoudig afstellen;

Je zet een taster op de basis en meet op het kruisdeel van de tafel; dan de kruistafel draaiend bewegen (cw/ccw tav de draairichting van de frees) en afstellen binnen 0,01 speling (let wel, speling, geen vervorming door onbenullig veel kracht zetten)

Als de eerste is afgesteld, dan de magneetvoet op het kruisstuk en de speling op de tafel afstellen tot 0,01. Als je dit links/rechts doet, en een geconditioneerde hoeveelheid kracht zet (bv met zo'n reisweegschaal) dan weet je ook meteen of je gibs mooi parallel zijn. (meting is in optima forma aan beide kanten identiek)

Ik vind 750w kwadratisch over de top op een dergelijke machine. Beetje als een 1000pk motortje in een verroeste 2cv hangen. Goed verhaal voor in het cafe, maar buitenproportioneel. Je enige excuus zou mogen zijn dat je ze gratis gekregen hebt of over had van een ombouw van kolossale machine. :mrgreen:
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Re: stappenmotoren verliezen continu stappen

Bericht door nocky2 »

hfjbuis schreef: 16 jun 2022 13:46
De geleidingen worden het meeste gebruikt op hetzelfde punt. Daar slijten ze dan ook het meeste. Aan de uiteinden lopen ze daardoor meestal stroever. Ik stel mijn geleidingen (gibs) door met de vingers de stelbouten zeer licht aan te draaien totdat je voelt dat er spanning op de bout komt. Het verschil in kracht die het kost om de as te bewegen,tussen alle bouten helemaal los en net op spanning is voelbaar, maar ook niet meer dan dat.
Dat zal het geval zijn. De x as sloeg de stappen ook over aan het eind.

De kogelomloop moer liep ook niet erg lekker meer. Gister maar even een nieuwe gehaald. Vanmiddag alles weer terug in elkaar zetten en kijken hoe het geheel nu loopt. Dan proberen adapters te frezen en snel de servo’s erop. Deze stoppen teminste als er stappen gemist worden. (Dat scheelt waarschijnlijk een werkstuk wel of niet weggooien)

Heeft er iemand ervaring met Delta servo drives? Deze hebben ontiegelijk veel parameters.

Nu moet ik de servo’s gaan beperken in kracht om de moer heel te houden. Ik heb de volgende formule gevonden.

F axiaal = 2 pi/spoed in meter * draaimoment op as.
Dus draaimoment op as=F axiaal/(2pi/spoed in meter)
Kan iemand bevesigen of dit klopt?

Nu geeft isel een maximale kracht op voor statische en dynamische belasting. (7200N/4600N) welke van de 2 moet ik aanhouden? Dynamisch lijkt me omdat de machine beweegt?

Dat zou betekenen:
4600/(2*3.14/0.004)=2.93Nm
Dit lijkt me aan de lage kant.
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Re: stappenmotoren verliezen continu stappen

Bericht door nocky2 »

serum schreef: 16 jun 2022 14:13 Gibs kan je eenvoudig afstellen;

Je zet een taster op de basis en meet op het kruisdeel van de tafel; dan de kruistafel draaiend bewegen (cw/ccw tav de draairichting van de frees) en afstellen binnen 0,01 speling (let wel, speling, geen vervorming door onbenullig veel kracht zetten)

Als de eerste is afgesteld, dan de magneetvoet op het kruisstuk en de speling op de tafel afstellen tot 0,01. Als je dit links/rechts doet, en een geconditioneerde hoeveelheid kracht zet (bv met zo'n reisweegschaal) dan weet je ook meteen of je gibs mooi parallel zijn. (meting is in optima forma aan beide kanten identiek)
Dat ga ik eens proberen.

serum schreef: 16 jun 2022 14:13
Ik vind 750w kwadratisch over de top op een dergelijke machine. Beetje als een 1000pk motortje in een verroeste 2cv hangen. Goed verhaal voor in het cafe, maar buitenproportioneel. Je enige excuus zou mogen zijn dat je ze gratis gekregen hebt of over had van een ombouw van kolossale machine. :mrgreen:
Ik heb deze vorig jaar gekocht om een veel grotere machine te bouwen. Alleen in dat er nog niet van gekomen en wil ik ze daarom voorlopig op deze machine zetten. Vooral omdat deze in alarm gaan wanneer er stappen(encoderpulsen) gemist worden
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3093
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: stappenmotoren verliezen continu stappen

Bericht door hfjbuis »

nocky2 schreef: 16 jun 2022 14:34 Dat zal het geval zijn. De x as sloeg de stappen ook over aan het eind.
Dan stonden ze te strak voor de gebruikte stappenmotoren
nocky2 schreef: 16 jun 2022 14:34 Dan proberen adapters te frezen en snel de servo’s erop. Deze stoppen teminste als er stappen gemist worden. (Dat scheelt waarschijnlijk een werkstuk wel of niet weggooien)
Je moet niet zover belasten dat de motoren stappen gaan verliezen. Zolang je nog aan het leren bent, niet vol gas rijden!!!! Als t.z.t. elke seconde telt, kun je proberen het maximale eruit te halen.
Ook servo motoren verliezen stappen. Als dat op een verkeerd moment gebeurt, is het werkstuk ook naar de mallemoer. Servo motoren kunnen stapverlies wel goed maken. Pas als dat niet lukt binnen de gestelde parameters, stoppen ze ermee en geven een error melding.
nocky2 schreef: 16 jun 2022 14:34 Nu geeft isel een maximale kracht op voor statische en dynamische belasting. (7200N/4600N) welke van de 2 moet ik aanhouden? Dynamisch lijkt me omdat de machine beweegt?
Als je de 4600N max aanhoud, gaan de spindels niet kapot. Onder dat geweld, zullen ze wel veel harder slijten. Of de BF20 dat overleeft is nog maar de vraag. De kolom, spindel en geleidingen zijn gebouwd voor de krachten die ontstaan als je aan de handwielen draait. En dat zul je echt niet met veel geweld doen.

Als je eerst leert werken met de BF20 en de huidige motoren, kun je later altijd nog een zwaardere motor monteren mocht dat nog nodig zijn. Hoe zwaarder de motoren, hoe meer schade er op kan treden als wat fout gaat.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie