Slechte finish op 45° gefreesde kant

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door hfjbuis »

Op een andere CNC site kwam ik dit probleem tegen. De recht kanten hebben een mooie finish maar de ronde en schuine kanten zijn minder. Misschien herkent iemand dit probleem.
De site: https://www.cnczone.com/forums/arduino/ ... ost2513252
De foto's met de finish van 3 onderdelen:
24360
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 13 jun 2022 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door serum »

De foto's zijn niet goed gegaan denk ik. Zie ze ook niet in je gallery.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door keesfrees »

edgy.jpg
Zo dan, van de collega webstek (in de VS)
Ziet er bekend uit allemaal :-/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door hfjbuis »

serum schreef: 13 jun 2022 12:05 De foto's zijn niet goed gegaan denk ik. Zie ze ook niet in je gallery.
Ik had een link geplaatst naar de foto op de site zelf. Dat werkt op mijn PC waarschijnlijk omdat ik ingelogd ben. Op de telefoon was de foto ook niet zichtbaar. Ik heb nu de foto in mijn album gezet want het is een raar fenomeen dat ik t.z.t. zelf ook wel zal tegenkomen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door hfjbuis »

keesfrees schreef: 13 jun 2022 12:43 Ziet er bekend uit allemaal :-/
En wat zou dan een oorzaak kunnen zijn?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door Kjelt »

Zou dit een controller stappenmotor aansturings issue kunnen zijn betreffende de synchronisatie van de assen?
Beide assen moeten exact dezelfde synchronisatie hebben anders krijg je hele lichte zigzag effecten afhankelijk van de afwijking.
Maar dan zou je eigenlijk met een USB microscoop het oppervlakte willen zien of daar inderdaad lichte driehoek zigzag te zien is.
Zie plaatje, als je zeg 1 stap uit sync bent met 45 graden beweging krijg je dit. Zit je 1/100 step uit sync krijg je nog steeds iets dat niet helemaal perfect glad is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door serum »

resonantie van de assen; mechanica, stappenmotoren of servo's of aansturing..

Een onevenredige loop in 1 vlak valt niet zo op, als er 2 assen bewegen, krijg je eigenlijk een soort van sinus in het freesvlak. Stappenmotoren hebben torque dents waardoor je dit kan krijgen. En niet iedere stap is even groot. (bij een 3d printer zie je dit ook eigenlijk altijd terug).

Eigenlijk is je toerental van de motoren niet constant genoeg (of de loop van de assen niet perfect synchroon door een aandrijvingsprobleem, bv een tandwiel/snaar die wat hobbelt en daardoor varieert in omtrek en zo een onevenredige loop veroorzaakt). Dat verschil in beide assen krijg je op die manier glashard voor de kiezen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door hfjbuis »

De snelheid zou geen invloed hebben op het patroon. De lengte van het patroon is een paar mm (dikte plaat is zo'n 15 mm). Iets mechanisch dat in relatie staat tot de spindel spoed zou goed kunnen.
De motoren zijn clearpath servo's (getuned). De gantry heeft vermoedelijk 2 motoren die met één step/dir signaal gestuurd worden. Als er geen directe aandrijving is, zou een niet centrisch gemonteerde pulley wel kunnen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door serum »

Misschien staan de servo's te stijf. Eigenlijk is voor 'ons soort' belasting van servo's geen geschikt getuned model. Je zou de inertia/gewenste stijfheid bij benadering in moeten stellen en de servo moet met zijn ad-hoc/onthefly tuning de juiste parameters zoekt behorende bij de benodigde kracht voor dat moment. Servo's tunen gaat goed in een niet variabele omgeving qua belasting, in de dynamische verspaanwereld weet ik niet of het beter is. Natuurlijk zijn notchfilters ed wel handig om vooraf in te stellen.

Mijn ervaring is ook dat wanneer je de servo's helemaal gaat finetunen zodat je een zo klein mogelijk positie error krijgt je (logischerwijs) meer behoefte aan een een stijvere machine. Als ik bv mijn machine op een pos error van 5 counts heb, bij 6000mm/min, dan staat ie erbij te stuiteren; maar die finish pass doe ik toch nooit op 6000mm/min, eerder op 1500. Als hij dan bij 6m/min een grotere afwijking (positie error tav de gecomandeerde positie) heeft valt dat voor mijn roughing binnen de perken van de toegestane toleranties en als je dan op 1500mm/min je finish pass doet, dan heeft hij automatisch een lagere positie error. (zo is mijn ervaring althans, redelijk in lijn met de logica).

Op papier kan je dan een prima getuned servo hebben, maar in de praktijk lopen ze een beetje tegen elkaar te vechten. Dabit zou zeggen 'dat heb je ervan als je blijft prutsen met step/dir en de controller niet weet wat de kabouters in die servo's aan het doen zijn en de kabouters in de servo's niet weten van de controller wat ze te wachten staat'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door hfjbuis »

Bij 2 closed loop Servo's die samen één as moeten sturen is het onvermijdelijk dat ze elkaar periodiek tegenwerken. Ook bij een identieke configuratie mag een een fractioneel andere response verwachten. Een open loop stappenmotor zal "probleemloos" gaan. Daar trekken ze beide de kar in dezelfde richting.

De servo's zijn rechtstreeks gekoppeld aan 1610 C5 ball spindels middels couplers. Dat wil nog niet zeggen dat de hartlijnen in lijn staan!!

Bij een feed van 1800 mm/min draaien de spindels 180 RPM. Dat kan, zeker bij langere spindels wel een slingering geven.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door hfjbuis »

De spindels zijn 1200 mm lang en gekoppeld met een plum coupler.

Hij heeft inmiddels gekeken naar de positie afwijking van de servo's en daar zit een "wave" pattern op. Hij neemt nu contact op met de leverancier.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door serum »

Op 1 of beide assen?

Dikke kans dat ze heel kritisch staan afgesteld en dat ze daardoor toch hunten. Is het een machine met een dubbele motor voor 1 as? (die kan je namelijk niet fatsoenlijk auto-tunen met clearpath servo's) Hebben ze een 'workaround' voor..

https://www.teknic.com/files/downloads/ ... r-Axis.pdf

Klinkt mij als een foute afstelling van de parameters.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door DaBit »

serum schreef: 13 jun 2022 13:41 Dabit zou zeggen 'dat heb je ervan als je blijft prutsen met step/dir en de controller niet weet wat de kabouters in die servo's aan het doen zijn en de kabouters in de servo's niet weten van de controller wat ze te wachten staat'
:mrgreen:

Het is helaas wel waar. Daarom dat ik ook nog steeds niet erg ongelukkig ben met mijn analoge servos uit het jaar kruik; daar kan ik voorkennis zoals 'we gaan accelereren, duw maar eens wat harder' en 'we zijn nu aan het cruisen, doe maar wat rustiger aan' naartoe communiceren zonder dat ik er eerst een positiefout voor op moet bouwen.

Verder valt het op dat veel drives met ingebouwde kabouter een eigen idee hebben over wanneer ze nou precies een stapje moeten verwerken, en dat is niet perse exact het moment dat-ie arriveert. Best vervelend als je meerdere drives wil laten synchroonzwemmen. Ik heb dat zelf met de Leadshine AM882 op mijn Z-as (alleen X en Y zijn servos); die AM882 heeft een aanzienlijke vertraging tussen het moment dat er een stap binnen komt en het veranderen van de rotorpositie.

Maarja, voor de hobbymarkt is er eigenlijk niet veel anders te krijgen dan step/dir. Ik heb nog enige tijd hoop op EtherCAT gehad, maar dat druppelt maar niet door naar de lowend. Jammer, want de slaves zijn weliswaar bijzonder, maar de master niet; die kan ook door een reguliere Ethernet-poort gedaan worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Slechte finish op 45° gefreesde kant

Bericht door Markus »

Uit welk CAD pakket komt het ?

Zijn beide kogelomloop spindels spannings vrij ten op zichte van elkaar ? (of is eentje net een beetje voor of achter kwa positie)
De spindels zijn 1200 mm lang en gekoppeld met een plum coupler.
Gezien het ontwerp van deze koppeling lijkt het mij dat ze onder last speling kunnen hebben

Probeer eens oldham koppelingen

https://hardware-cnc.nl/winkel/coupling ... 1/?lang=en


Greezt,

Markus
Plaats reactie