Als je de machine niet genoeg kunt koelen dan maar verhitten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Als je de machine niet genoeg kunt koelen dan maar verhitten

Bericht door Kjelt »

Ik kwam een grappige case tegen van een nauwkeurige (niet frees) machine waarbij zoveel warmte vrij kwam dat ze deze niet gekoeld krijgen.
Aangezien de nauwkeurigheid afhankelijk is van de uitzetting van diverse onderdelen en ze de temperatuur toch binnen 0,3C delta willen houden hebben ze het maar omgedraaid. Ze draaien een week met de machine en meten de maximale temperatuur die optreed.
Dat is vervolgens het setpoint waarbij als de machine minder warmte genereert ze gaan bijverwarmen.
Ik vond het eigenlijk wel geniaal ook al is het meer vanwege de omstandigheden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Als je de machine niet genoeg kunt koelen dan maar verhitten

Bericht door DaBit »

Substitutieverwarming is bij bijvoorbeeld optica nog wel knap gangbaar.

Ik heb het wel vaker gedaan, naar bijvoorbeeld 35,00 graden. Laag genoeg om je niet suf te stoken en niet in de problemen te komen met de hete kant van TEC's, hoog genoeg om in de warmere delen van de wereld niet al te veel in de koelingsproblemen te komen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Als je de machine niet genoeg kunt koelen dan maar verhitten

Bericht door hfjbuis »

Bij ons heeft het server park jaren lang op 30° gestaan. Daar kunnen PC's en Servers probleemloos tegen en meer koelen kost alleen maar geld. De extra slijtage kun je verwaarlozen daar die krengen ruim voor de technische levensduur vervangen moeten worden.
Bij werkzaamheden in de server ruimte had je al snel het vakantiegevoel, alleen het biertje ontbrak.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Als je de machine niet genoeg kunt koelen dan maar verhitten

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb 't zelf ook wel bij de hand gehad.. Ik werkte in een gereedschapmakerij waar geen temperatuurregeling was.. dus verschil tussen zomer en winter was snel 10-15°C.. en met een Bridgeport VMC 800 ga je dat merken.. dus kalibreren als je het kan meten.. en de temperatuur in de werkplaats in de gaten houden.. als het boven de 20°C was, alles wat groter maken, en als het onder de 20°C was, alles wat kleiner (als de uitzetting of krimp van je werk groter was dan de toleranties)
Plaats reactie