Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door assink »

Hier op de boerderij sneuvelt wel eens wat bedrading, van 0,5 tot 2,5mm2 flexibele draad.
Nu ben ik beperkt tot een stokoud weller "soldeerpistool" en een klein boutje met te weinig vermogen.

Dit geeft frustraties, vooral bij het repareren van een 5 aderige kabel met krimphoesjes. Moet te lang de boel verwarmen, waardoor de krimphoesjes al beginnen te krimpen voor ik ze uberhaupt over de soldeer verbinding geschoven heb.

Wat is aan te raden qua soldeer, en soldeerbout? Denk dat ik wel bij elektrisch blijf in plaats van gas.
Soldeerstation, of een gewone simpele bout?
Budget tot een 100 euro, maar minder mag altijd natuurlijk :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door Kjelt »

Altijd een soldeerstation met instelbare temperatuur gebruiken.
Voor gewone soldeerklussen aan draden zou ik gezien de massa wel redelijk vermogen bout kiezen , meer dan 50W maar minder dan 100W waarbij het belangrijk is dat het hitteelement zeer dicht bij liefst in de soldeerpunt zit en de soldeerpunt vrij licht is.
Dan blijft je punt goed op temperatuur.
Vergelijk bv mijn oude Weller station van 20 jaar terug, duurde twee minuten om op temperatuur te komen en als je de punt dan tegen een wat groter vlak plaatste dropte de temperatuur en duurde het even voor het weer verder ging.
Mijn nieuwe Weller WX stations, binnen 20 seconde op temperatuur en reageert direct op dit soort situaties.
Helaas ver boven je budget.

Voor die prijs voir mij best lastig een advies te geven. Kijk eens bij eleshop.nl en vraag hun eens om advies. Scherpe prijzen en goed advies is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door DaBit »

Voor veld-werk gebruik ik een TS100. Zeker als je dat ding vanaf een 24V accu-tje stookt en een bredere punt (TS-C4 oid) gebruikt heeft het geen problemen met 4mm^2 draden. 6S lipo batterijtje van 200 gram in mijn zak, en ik kan ondersteboven hangend aan een ladder nog een draad solderen.

Het wat vastere alternatief zijn de boutjes die T12 punten gebruiken, zoals deze. Ook hiermee geen enkel probleem met dikkere draden, mits de punt wat dikker is.

Beide bouten gebruiken actieve punten, dus met het verwarmingselement in de tip. En met beide boutjes schuw ik geeneen soldeerklus. 0201 weerstanden en connectoren met 0,3mm pitch gaat prima, 4mm^2 draad op een print solderen met 6 lagen koper ook.
Levensduur van de punten is niet geweldig (100-200 uur per punt ofzo), maar dat is gezien de prijs van de punten niet zo'n probleem.

Iets vergelijkbaars van een 'echt merk' gaat je 400+ euro kosten schat ik. Als je de tijd hebt dan heb je op Ali meer keuze in het TS12 spul waarschijnlijk; oorsprong van al die dingen is babipangpang.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door assink »

zo'n ts100 klinkt wel perfect eigenlijk, ook met een vaste voeding.
Zo'n soldeerstation moet je altijd ergens neer zetten, en zware 12 volt aansluitingen is op een trekker ook altijd voor handen.
Denk dat ik dat maar eens ga proberen, en meteen een goede electronica harskern soldeer mee bestellen. Want daar zit ook verschil in kwam ik achter.
Denk dat die dikke rol wat ik nu heb voor leidingen is :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door DaBit »

Ik heb het in het begin van de coronalockdown een aantal maanden enkel met die TS100 gedaan (mijn oude trouwe Ersa Analog 60 kon niks met de grote hoeveelheden koper in moderne printplaten), ging opzich prima. De ergonomie is niet top als je dat ding de hele dag vast moet houden, maar dat hoeven we gelukkig niet. Ik heb er enkel een Quicko T12-952 ofzoiets bij gekocht omdat ik de hele tijd misgreep op die TS100 want die lag dan weer op de werkbank in plaats van in de tas.

Hou er wel rekening mee dat die TS100 zonder aansluitkabels komt voor de 5,5x2,5mm barrel-jack aansluiting achterop dat ding. Die moet je er nog eentje bijbestellen. En/of eventueel een generiek laptopvoedingkje of 24V adapter.

Soldeertin zit inderdaad echt veel verschil in. Ik heb thuis naast wat andere merken een rolletje van Loctite (gewoon gelood, 60/40 of 63/37 SnPb); dat is toch mijn favoriet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door assink »

Ik denk dat ik 'm hier bestel:
https://www.eleshop.nl/ts100.html

En daar ook de voeding meteen bestel:
https://www.eleshop.nl/catalog/product/ ... egory/328/

Zag zelfs al iemand die een adapter had geknutseld voor een 18v makita accu, dat geeft natuurlijk nog meer mogelijkheden :lol:

De standaard firmware is gewoon goed? Want van programmeren etc heb ik geen kaas gegeten :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door DaBit »

Ik heb er wel alternatieve firmware op staan (Ralim meen ik), maar dat is vooral omdat daar een batterij-te-laag bewaking in zit die ik met kale LiPo-packs echt wel nodig heb (die dingen gaan stuk als je ze te ver ontlaad). En de boost-functie is stiekum ook wel handig (kun je tijdelijk van bijv. 350 graden naar 450 graden omdat je toevallig even extra warmte nodig hebt). Zou je de punt de hele tijd op 450 graden laten staan dan is de levenduur kort.
Overigens heb ik die er ooit 1x op gezet en nooit meer vernieuwd; zoveel verwacht ik niet van een soldeerbout. Als het ding warm word dan doet-ie wat-ie moet doen.

Mocht je het toch willen dan is die firmware erop zetten een klusje van niks. Knopje indrukken terwijl je het ding via een USB-kabeltje aansluit op je computer, de hex file naar de driveletter slepen, en klaar.
https://github.com/Ralim/IronOS/blob/de ... lashing.md

Magoed, zonder dat doet-ie het ook.

Met een accu kunnen werken vind ik toch wel een van de pluspunten. Kun je de kabeltjes tenminste solderen waar je ze nodig hebt in plaats van de hele tijd heen en weer lopen tussen werkbank en apparaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door Kjelt »

Oh ja maak het jezelf gemakkelijk en koop gewone ouderwetse loodhoudende soldeer 60/40 met harskern.
Voor de niet loodhoudende zijn er heel veel mogelijke mengsels de een nog erger om te solderen dan de andere :mrgreen:

Ik zelf gebruik altijd multicore en dan afhankelijk van hoe klein je de connectoren soldeerd wil je 0,4-0,5 of 0,7mm hebben.
De eerste is wat dunner, fijn voor kleine componenten/connectoren, de tweede is eigenlijk de standaard maat.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door remon_v »

Ik zou gewoon gelijk het complete pakket bestellen:
https://a.aliexpress.com/_mP47Oum

Heb ik ook gedaan en ben er erg tevreden over. Het is wel mijn eerste soldeerbout dus heb verder geen vergelijking.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 16 jun 2022 08:56 Voor de niet loodhoudende zijn er heel veel mogelijke mengsels de een nog erger om te solderen dan de andere :mrgreen:
Ik heb bij de dronevriendjes ook gelode tin in handen gehad waar je alleen een fatsoenlijke verbinding mee kunt maken als je de boel verzuipt in extra flux. Dat spul van Ali af trekken is dus misschien ook niet al te handig.

Voor dikke draden solderen is 0,5mm dikte wat krap. 0,7-1mm is prettiger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door serum »

Ik werk al jaren met stannol tin, 0,5, 0,7 en 1. Meestal de 0,7. Gezien mijn geschiedenis met lood; Als er een goed loodvrij alternatief is, houd ik mij warm aanbevolen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 16 jun 2022 09:24 Ik heb bij de dronevriendjes ook gelode tin in handen gehad waar je alleen een fatsoenlijke verbinding mee kunt maken als je de boel verzuipt in extra flux. Dat spul van Ali af trekken is dus misschien ook niet al te handig.
Inderdaad op je soldeer tin wil je echt niet bezuinigen of van dubieuze leveranciers betrekken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door serum »

Ik heb een klosje van Alie. (zat bij een boutje dat ik er gekocht heb) Wat daarin zit als hars weet ik niet, maar ik heb het verwarmingselement van de waterkoker ermee kunnen fixen.. Geen enkel ander tin hechtte, ook niet met purine. Tin van Alie, 450 graden en het vloeide ineens perfect.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 432
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Soldeerbout voor draad reparaties en divers werk.

Bericht door P1-Engineering »

Gebruik zelf al jaren met grote tevredenheid onderstaande:

https://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation.html

Soldeer er alles mee, van pcb/smd werk tot aan 2.5mm kabels.

Qua functionaliteit merk ik geen verschil met de Wellers op het werk.
Bijbehorende tipjes gaan ook lang mee.
Nu ik weer zie hoeveel ze kosten ga ik er gelijk nog 1 bestellen, hoef ik het niet elke keer heen en weer te slepen tussen de werkplaats en thuis. :lol:
Heb tussendoor nog zo'n simpel station gekocht via Aliexpress, daar kon ik niets mee. Die doet nu dienst als inzettool voor de schroefdraadbussen tbv 3d-prints.
Plaats reactie