Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door benkr »

Die weerstand zal je niet helpen, eerder het tegenover gestelde, maar dat ligt aan het gebruikte relais.
Bedenk dat je relais zowiezo max. 40mA mag trekken (liefst beduidend minder, b.v. 20mA), anders kan de Eding kaart het niet aan.
Dit is een ideale plek om een S(olid)S(tate)R(elais), SSR te gebruiken, dat voorkomt dit soort problemen, bovendien zit die weerstand die jij voorstel er heel vaak al ingebouwd.
SSR.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Kjelt »

Wat Ben hierboven zegt klopt maar zal nog even reageren
dewerkkamer schreef: 10 jul 2022 19:44 in het voorbeeld van eding zelf staat een schema met een relais die op een extern voeding van 24V geschakeld is met een diode. Ik neem aan dat in dit geval de common ground tussen de 2 voedingen (die van de CPU5A 5V en de externe 24V) verbonden is,
Dat klopt. Beide 0V of gnd's dienen verbonden te zijn.
maar dan krijg je toch een ingangspanning op de collector die hoger is dan 5V als de npn niet schakeld?
Het is niet zozeer de spanning op de ingang (tot 40V) alswel de te hoge stroom die door de transistor gaat lopen als hij schakelt die hem beschadigd.
Daarom schreef ik ook (maar misschien niet duidelijk) dat sommige mensen deze transistoren kapot maken doordat ze de spanning direct op de ingang aansluiten en dan bedoel ik dus zonder weerstand.
En zonder weerstand loopt er een kortsluitstroom van soms wel amperes waardoor de transistor meteen kapot is.

In het voorbeeld met het relais van Eding is de spoel van het relais de weerstand.
Als de transistor niet schakelt dan loopt er ook geen stroom dus blijft hij heel. Als de transistor wel schakelt begrensd de spoel de stroom net als een weerstand.
Het gaat er dus om dat je met je stroom ruim onder de maximale stroom vd transistor blijft. Ik moet even precies nakijken wat die waarde is. Sommige Eding printen gebruiken fets die iets meer stroom aan kunnen.
Om de stroom in elk geval te limiteren kan je aan de +24 kant nog een weerkstand van 1K toevoegen. Gaat dat dan werken?
Nee dan begrens je de stroom door de relaisspoel dusdanig dat deze mogelijk niet meer betrouwbaar schakelt.

Ken je de wet van ohm?
Spanning = stroom x weerstand.

Stel dat je een 24V relais hebt die 24mA spoelstroom heeft.
Dan is de weerstand vd spoel dus spanning / stroom = 24 / 0.024 = 1000 ohm.
Nu zet je daar een weerstand van 1000 ohm voor.
Dan is de stroom die door de spoel loopt gehalveerd want 24/2000 = 0.012 dus 12mA.
Ook zal de spanning die over de spoel staat gehalveerd zijn want stroom x weerstand is nu 0.012 x 1000 = 12V.
Het relais is gespecificeerd op 24V en 24mA en krijgt dan dus 12V en 12mA.
Niemand die dan nog kan garanderen dat het relais betrouwbaar schakelt.

Hoop dat het een beetje duidelijker wordt.
Het SSR van Ben hierboven is een aanrader voor gewone 230V belastingen.
Mocht je iets anders willen schakelen laat het weten en kijken we mee.
dewerkkamer
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:23

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door dewerkkamer »

Voor Ben:
ja dat wil ik ook graag doen maar kan niet goed bepalen welk type. het voorbeeld dat je geeft kan wel aan de ingang maar ik denk dat het enkel AC type load schakelt. Niet alle SSR's schakelen DC load en ik moet in dit geval gewoon de Signal ground schakelen naar de ingang van de delta drive om de drive te starten of te stoppen dmv de tool output die de SSR dan moet aansturen. Enig idee welke SSR ik kan bestellen?
Op RS components vond ik dit: https://benl.rs-online.com/web/p/solid- ... ys/3650620, of https://benl.rs-online.com/web/p/solid- ... ys/2098613. Op conrad vind ik niets dat toepasselijk is behalve een analoge relais ( https://www.conrad.be/nl/p/tianbo-elect ... 66491.html) maar die trekt teveel stroom als ik de regel van I=P/U toepas.

Voor Kjelt: ik krijg idd teveel spanningsval over de weerstand. Verder ik ben helemaal mee, ik ken wel wat van electronica maar het is lang geleden dat ik nog dieper in de materie duikte en dat geeft toch wat aarzelingen en wat € stress want iets defect maken met dit type materiaal heeft toch direct een grote financiële impact. Dus alles is terug aan het komen en door jullie hulp voel ik me terug groeien in de materie.
Ik heb een 24VDC relais met een spoelweerstand van 900 Ohm dus ik daar gaat dan 26mA door.
De andere, is een 9VDC relais maar die schakelt ook netjes op 5VDC en heeft een vermogen van 0.065W (650mW) of via de regel P=I.U bij 5V een stroom van 13 mA. De diode laat ik over de spoel zodat de inductiestroom lokaal opgevangen wordt.
is dit ok, kan ik het nog bedrijfszekerder maken ?
Zoals boven geschreven, ik moet enkel de signal ground van de Delta driver schakelen naar de controle ingang om de router te starten of the stoppen. dus geen belasting in het schakeldeel van de relais en vandaar ook een beetje mijn terughoudendheid om een SSR te gebruiken. Het voordeel van de 5V relais is dat ik rechtstreeks de 5V op het breakout board kan benutten. maar ik weet niet goed welke totale belasting daarop mag/kan. Vandaar dat het extern nemen van de voeding wat ademruimte geeft aan de 5VDC omvormer op de CPU5A module (ik voed de CPU5A extern met 24VDC)
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 438
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door P1-Engineering »

Met dit bordje kan je daarop direct je spindel aansluiten:

https://www.sorotec.de/shop/SimpleBOB.html

Deze stekkers om het met elkaar te verbinden:

https://www.sorotec.de/shop/Anschlu-kit ... LEBOB.html

Voor het schakelen van een zwaardere last, magneetventielen of bijvoorbeeld de stofafzuiging sluit je op de BOB aan:

24V relais

https://www.sorotec.de/shop/FINDER-Kopp ... er-8A.html

230V relais

https://www.sorotec.de/shop/FINDER-Kopp ... er-8A.html

Werkt echt probleemloos en geen gedoe met uitrekenen van weerstanden of angst om de magische rook uit de Eding kaart te laten ontsnappen. :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb er geen goed gevoel bij, of begrijp er niets van, of weet echt niet meer waar het over gaat. :lol:
Volgens mij worden er wat zaken door elkaar gehaald waardoor het allemaal niet duidelijker wordt.
Die Delta, is dat voor de freesspil ? Die start je natuurlijk op de uitgang voor spindel start-stop (M3 /M5)
En ik denk dat die zelf een optocoupler aan de ingang heeft, dus kun je op de juiste manier gewoon aansluiten. (maar dan moeten eerst de juiste gegevens boven tafel)

Misschien maar eens beginnen met duidelijke beschrijvingen van de aan te sturen componenten. Exacte merk en type nummers, foto's enz.
Zitten er geen originele schema's bij die machine?

Net even op de site van Eding in de manual gekeken, alles staat gewoon beschreven, hoef je geen moeilijke kunsten voor uit te halen.
2022-07-11 08_26_19-cpu5a_flyer_tech.pdf.jpg
chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/https://edingcnc.com/wp-content/uploads ... r_tech.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Kjelt »

dewerkkamer schreef: 11 jul 2022 00:26 Voor Kjelt:
Zoals boven geschreven, ik moet enkel de signal ground van de Delta driver schakelen naar de controle ingang om de router te starten of the stoppen. dus geen belasting in het schakeldeel van de relais en vandaar ook een beetje mijn terughoudendheid om een SSR te gebruiken.
Oh in dat geval zijn er elegantere oplossingen dan een relais. Inderdaad geen SSR gebruiken voor deze toepassing.
Een miniatuur relaistje voldoet maar je zou ook een optocoupler kunnen gebruiken maar dan net de andere kant op.
Je zet dan de led van de optocoupler met de anode aan een weerstandje van 330 ohm naar de +5V.
De kathode van de led verbind je met de (open)collector van de uitgang.
Als de uitgang aktief is geleid de npn transistor in de optocoupler.
Die npn transistor verbind je de emitter naar de common ground van de Delta vfd en de collector verbind je aan de controle ingang van de delta vfd, (evt met een weerstand maar dat moet je even opzoeken in de delta manual hoe groot de stroom loopt en of er al een weerstand in serie zit (vaak wel het geval)).

Maar laat even hier goed zien wat je gaat doen (schema en type delta etc.).
dewerkkamer
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:23

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door dewerkkamer »

kjelt, dat zou ook gaan maar heb intussen een mini relais geconnecteerd volgens het schema van eding en alles werkt!
Ik heb nu de machine SW matig ingesteld en kan de 4 assen homen.
Ik twijfel alleen nog aan de omzetting van de stappen naar effectieve afgelegde weg. De drives voor de steppenmotoren staan ingesteld op 3200 wat dan volgens de SW manual een setting moet zijn van 640 maar in welke unit dat is weet ik niet (3200/5 in de veronderstelling dat 5 de spoed is in mm van de schroefdraad van de Z of de tandenstang voor de Y en X as. Ik heb de spoed zo nagemeten met de schuifpasser en dat benaderd (meetfouten ? 5mm dus ik hoop dat het effectief 5mm is. Dat ga ik in een eerste run eens testen.
Wat niet werkt en waarvoro ik geen oorzaak vind, is de manuele ingave van een afstand in het operating panel. Als je bv op het X veld klikt dan krijg je een pop up waar je een waarde kan invullen. Dat op zich is ok maar eens ingevuld en met een <CR> bevesigd staat de waarde wel in het veld maar er komt geen beweging in de machine.
Gebruik ik de handterminal met het wiel dan werkt dat perfect, net zoals alle andere knoppen op het device.
Weet iemand hoe dat komt?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door serum »

Überhaupt iets van een handleiding doorgenomen? Ik vind dat je verplicht bent de handleiding door te nemen. Staat een gezond fundament aan basiskennis in die je verantwoord in staat stelt de machine te bedienen. Je stelt daarmee de nulpunten in van het werkstuk in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Kjelt »

dewerkkamer schreef: 11 jul 2022 16:52 Weet iemand hoe dat komt?
Pagina 30 van de handleiding.
Inderdaad is het wel handig om eerst de handleiding eens goed door te nemen.
Ik vind het net als de meesten hier niet erg om te helpen ook al heb ik een full time baan en gezin maar sommige vragen zijn heel makkelijk zelf te vinden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13532
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 11 jul 2022 18:14 Inderdaad is het wel handig om eerst de handleiding eens goed door te nemen.
Nee.. dat is niet handig.. dat is ABSOLUTE NOODZAAK..
Feitelijk is je CNC machine ombouwen naar een andere besturing, of het ombouwen van een conventionele machine naar CNC een vakgebied dat Mechatronica heet, en een vak moet je leren.. dus.. studeren.. je hoeft geen expert te worden.. als je maar weet wat je moet weten, en als je maar weet waar je wat je moet weten kan vinden in de Manual.

RTFM is de belangrijkste afkorting in veel gevallen.. echt waar..

Wat het gebruik van SSR's betreft.. gewoon zo'n ding eraanknopen, en het werkt.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden..
Ik zie hier hele verhandelingen voorbij komen waarvan ik denk "Jee.. als je dat allemaal moet weten en doen.. hoe kan het dan dat mijn machine al 15 jaar zonder problemen werkt?..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Kars-cnc »

dewerkkamer schreef: 11 jul 2022 16:52 Als je bv op het X veld klikt dan krijg je een pop up waar je een waarde kan invullen.
Zoals Serum zegt kun je dan het werkstuk nulpunt instellen (default) of een waarde er aan toekennen. Nul stellen kan gemakkelijker door op het knopje links van het veld te klikken.

Met Cntrl + linker muisknop op een as-veld krijg je een popup waarin je een positie kan ingeven waar dan de as naar toe beweegt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13532
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 11 jul 2022 21:12
dewerkkamer schreef: 11 jul 2022 16:52 Als je bv op het X veld klikt dan krijg je een pop up waar je een waarde kan invullen.
Zoals Serum zegt kun je dan het werkstuk nulpunt instellen (default) of een waarde er aan toekennen. Nul stellen kan gemakkelijker door op het knopje links van het veld te klikken.

Met Cntrl + linker muisknop op een as-veld krijg je een popup waarin je een positie kan ingeven waar dan de as naar toe beweegt.
F3... Muizen horen in een kat, of gestampt op een beschuitje.. 🤣
Willen jullie wel geloven dat ik ondanks dat ik al 15 jaar met EdingCNC werk nog niet eens weet waar een aantal van die schermknoppen voor dienen?.. om de doodeenvoudige reden dat ik ze nog nooit nodig heb gehad?..

Omdat ik de GUI zo ontworpen heb dat je geen Muis nodig hebt.. en ook geen Mepscherm. Mijn Freesbank heeft geen muis, en geen mepscherm.. wel een streeltegeltje.. maar die gebruik ik ook amper.
dewerkkamer
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:23

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door dewerkkamer »

serum schreef: 11 jul 2022 17:36 Überhaupt iets van een handleiding doorgenomen? Ik vind dat je verplicht bent de handleiding door te nemen. Staat een gezond fundament aan basiskennis in die je verantwoord in staat stelt de machine te bedienen. Je stelt daarmee de nulpunten in van het werkstuk in.
Ik denk al 3 keer en zelfs stap voor stap gevolgd, jammer dat jullie vermoeden dat dit niet het geval is .... het probleem is vooral dat ik de mechanische omzetting van de steppenmotors op de assen/tandwielen niet ken. Op de X en Y is er een tandwiel met 20 tanden met een afstand van 5mm tussen de dalen, dus één omwenteling is 100mm. Op de as van de Z is er een spoed van 5 mm.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Kjelt »

De unit als je mm hebt gekozen is steps/mm
Je kunt al homen en weet de stappen per rotatie van de stappenmotor.
Dan is het een kwestie van een eerste benadering nemen, deze invullen 3200/5 = 640 st/mm ( bij geschatte 5mm spoed van de spindel)
Daarna een move doen van bv 5mm of 50mm en kijken hoeveel hij er naast zit.
Zo kun je steeds beter een benadering maken van de uiteindelijke overdracht.
Plaats reactie