Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

dewerkkamer
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:23

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door dewerkkamer »

Het is idd de machine van het filmpje. dank daarvoor.
Ik denk dat ik in mijn mail de essentiële informatie gegeven heb van de drive sturing van de Delta omvormer en de sturing van de steppenmotors door de Kinco sturingen en deze beiden gerelateerd heb aan de signalen die ik denk te moeten gebruiken.
Het zijn vooral de spanningsreferenties ivm met het PNP of NPN verhaal die het, voor mij altans, complexer maken. Maar iemand die door een ongeveer identieke setup gelopen heeft met de cominatie CPU5A en zij I/O bord, de delta router sturing (= HSD) en Kinco sturingen zal dit zeker herkennen. en het is precies die ervaring die ik zoek.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Kjelt »

dewerkkamer schreef: 08 jul 2022 09:26 Het zijn vooral de spanningsreferenties ivm met het PNP of NPN verhaal die het, voor mij altans, complexer maken.
Even snel gekeken en het lijkt er op dat de Eding cpu5 inderdaad alleen 5V NPN sensoren wil.
Nou is dat geen probleem zoals je zelf al aangaf kwestie van 1 transistor en weerstanden maar een in mijn ogen makkelijker en betrouwbaarder alternatief is een optocoupler ictje te gebruiken. Even kort je sluit de led in de optocoupler met de + (anode) aan een weerstand van 2200 ohm (2k2) aan op je pnp 24V uitgang vd sensor en de - (katode) aan de 0V van de sensor of voeding.
De uitgang is een NPN transistor je sluit de emitter (pijltje teken) aan op de 0V vd Eding ingang en de home ingang op de collector ingang.

Zie eerste pllatje hier
https://nl.wikipedia.org/wiki/Optocoupler

Lees je even kort in en kies een opto bij conrad of met printje bij ali en kom dan even terug voor je de besteknop indrukt dan kijken we even mee of het de goede is.
Ja een transistor kan ook wel maar zelf geef ik de voorkeur aan de opto want dat maakt de kans op brokken voor alle partijen kleiner ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door serum »

dewerkkamer schreef: 08 jul 2022 09:26 Het is idd de machine van het filmpje. dank daarvoor.
Ik denk dat ik in mijn mail de essentiële informatie gegeven heb van de drive sturing van de Delta omvormer en de sturing van de steppenmotors door de Kinco sturingen en deze beiden gerelateerd heb aan de signalen die ik denk te moeten gebruiken.
Het zijn vooral de spanningsreferenties ivm met het PNP of NPN verhaal die het, voor mij altans, complexer maken. Maar iemand die door een ongeveer identieke setup gelopen heeft met de cominatie CPU5A en zij I/O bord, de delta router sturing (= HSD) en Kinco sturingen zal dit zeker herkennen. en het is precies die ervaring die ik zoek.
Waarschijnlijk zit er een Delta VFD op voor de HSD spindel?

En 10:1 wordt deze nou ook gewoon met een FWD en een 0-10V signaal voor het toerental aangestuurd. Dat kan je eenvoudig doen met de eding kaart. Wat ik heel handig vind voor de Eding kaart voor het aansturen van verschillende dingen zijn relaybordjes die instelbaar zijn op actief hoog of actief laag signaal, en waarbij je op de output kan kiezen voor NO of NC. (met die bordjes kan je echt alle kanten op voor de aansturing van alle componenten die je wilt besturen).

Ik gebruik een dergelijk bordje voor de alarm output van de servomotoren, en voor de aansturing van pneumatische relays en zo nog wat randzaken. Ze zijn gewoon handig om 'op voorraad' te hebben is mijn ervaring.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001725711302.html
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door P1-Engineering »

Omzetten van PNP/NPN liep ik recent ook tegen aan. Heb NPN sensoren op mijn CPU5A4E besturing zitten maar de nieuwe besturing wilt PNP sensoren hebben.
uitwisselen van de sensoren is nogal een klus dus heb deze dingen via Ali gekocht:

https://nl.aliexpress.com/item/10050033 ... pt=glo2nld

Werkt perfect en alles blijft netjes. Waren in 10 dagen hier.

Voor bedrading kan ik je dit algemene schema aanraden:

https://webseite.sorotec.de/download/an ... ob_pro.pdf



Weet trouwens niet wanneer je de ombouw wilt gaan doen, maar heb over 3-4 maanden een complete Eding besturing beschikbaar, in de Sorotec Pro controller.
dewerkkamer
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:23

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door dewerkkamer »

dank voor alle input. Ik ben goed op weg en schrijf een document voor de ombouw dat ik zal posten. Nog 1 probleem: ik kan de cnc output "tool" en "aux" niet activeren vanuit de IO tabel in de CNC software. Ik kan ze aanvinken maar meet niets. Niet tussen het signaal en de 0 V, nog de 5V. De meeting is volledig niet gerefereerd. Heeft iemand dit al ervaren en wat kan ik eraan doen?
Het tool signaal gebruik ik om de drive motor te starten en te stoppen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door serum »

Weet niet of ze het doen als de machine nog niet gehomed is of voordat de reset is ingedrukt. Geen idee of je dat hebt gedaan. Anders zou het gewoon moeten werken. Wat doet M54 P1? dan zet ie als het goed is de output aan. M55 P1 zet hem weer uit.

Je kan de aux en de spindel ook gewoon vanuit de UI aan/uitzetten.
dewerkkamer
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:23

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door dewerkkamer »

de homing heb ik gedaan, de reset ook al verschillende malen ingedrukt en de I/O getoggeld via de UI. met de G codes ben ik nog niet zo vertrouwd. Hoe kan ik die manueel ingeven?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door serum »

MDI

maar je kan ook gewoon de knoppen linksbovenin je UI indrukken. Als het dan niet werkt is er iets aan de hand. Zijn ze ergens op aangesloten? Andere outputs doen het wel? de 5V haal je van de USB of een externe voeding? (zit dacht ik een jumper op het bord om dat te kiezen)
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door benkr »

Is dat geen 'open-collector' uitgang, en moet je er een 'pull-up' weerstand (van zeg 4K7) naar b.v. de +5V aan toevoegen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Kjelt »

dewerkkamer schreef: 10 jul 2022 12:47 dank voor alle input. Ik ben goed op weg en schrijf een document voor de ombouw dat ik zal posten. Nog 1 probleem: ik kan de cnc output "tool" en "aux" niet activeren vanuit de IO tabel in de CNC software. Ik kan ze aanvinken maar meet niets. Niet tussen het signaal en de 0 V, nog de 5V. De meeting is volledig niet gerefereerd. Heeft iemand dit al ervaren en wat kan ik eraan doen
Sorrie misschien onderschat ik je kennis maar veel mensen maken een fout met deze uitgangen.
Ik ga even uit van weinig elektro kennis.
Het zijn open collector uitgangen en mogen max iets van 40mA ofzo schakelen.
Zie tekening.
De uitgang schakelt hard naar de 0v indien aktief en is open (zweeft) indien niet aktief.
Een belasting mag dus max 40mA zijn en als je deze wilt meten zet je bv een weerstand van 1000ohm (1kOhm) tussen de 5V en de uitgang en meet met je multimeter op dc volt stand de spanning aan de uitgang tov de gnd (0V).
Mocht je nog steeds niets meten dan zijn je transistoren kapot en dat kan bv als je er 5V of meer direct op hebt aangesloten. Oppassen dus.

Om deze uitgangen te gebruiken voor een grotere spanning/stroom dien je er dus een relais of ssr (solid state relais) aan te hangen waarbij je bij een conventioneel relais dus ook moet opletten op de max spoelstroom EN een vrijloopdiode over de relaisspoel zetten. Dit staat allemaal in de Eding hardware manual uitgelegd.

Afbeelding
dewerkkamer
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:23

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door dewerkkamer »

dus als ik meet over de weerstand (zie hieronder)
Afbeelding
dan zou ik 5V moeten meten omdat de emiter naar 0 volt schakelt?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Kjelt »

Je moet meten over de uitgang en de nul (gnd)
Dan meet je 5V als hij niet aktief is en 0V als hij aktief is.
dewerkkamer
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:23

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door dewerkkamer »

ja idd en het werkt ! Thanks you made my day!
dewerkkamer
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:23

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door dewerkkamer »

in het voorbeeld van eding zelf staat een schema met een relais die op een extern voeding van 24V geschakeld is met een diode. Ik neem aan dat in dit geval de common ground tussen de 2 voedingen (die van de CPU5A 5V en de externe 24V) verbonden is, maar dan krijg je toch een ingangspanning op de collector die hoger is dan 5V als de npn niet schakeld? Om de stroom in elk geval te limiteren kan je aan de +24 kant nog een weerkstand van 1K toevoegen. Gaat dat dan werken?
Afbeelding
Plaats reactie