Houdbaarheid klauwplaat vet

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Houdbaarheid klauwplaat vet

Bericht door xander janssen »

Mijn Rohm klauwplaat loopt sinds een tijdje zwaar.

Uit elkaar gehaald en hij zit van binnen vol met messing, gietijzer en aluminium spanen, of eigenlijk meer "stof" wat ontstaat bij nadraaien met een snedediepte van paar honderdsten. Dit heeft een brij gemaakt met hetvet.

Bij bol.com is een pot van 1kg Röhm klauwplaat vet zo'n 130 Euro. Redelijk aan de prijs, maar uit veiligheidsoverweging wil ik alleen echt klauwplaatvet gebruiken.

Nu vraag ik mij af hoe lang het houdbaar is bij een goed gesloten pot. Want met 1kg kan ik wel een aantal jaren vooruit met onderhoud.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Houdbaarheid klauwplaat vet

Bericht door Kars-cnc »

Zelf gebruik ik Molykote G-Rapid, dat is het advies van Emco in hun handleiding. Kost per kilo net zoiets maar kun je ook in een tube van 50-gram kopen. Daar doe je echt heel lang mee.

Wel verschrikkelijk spul om mee te werken overigens, hoe voorzichtig je ook bent, je krijgt er altijd hele zwarte handen van en dat laat zich niet zo gemakkelijk weer schoon wassen...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Houdbaarheid klauwplaat vet

Bericht door Kjelt »

Als ik wat heen en weer google naar het Rohm klauwplaat fett kom ik op Rohm Spezialfett F80 uit.

https://www.toolteam24.com/nl-BE/roehm- ... =BE&cu=EUR

Een datasheet van Rohm van de F80 verwijst naar Dupont's Molykote TP-42 pasta.
Waarschijnlijk dus hetzelfde spul.

Vervolgens naar een datablad van TP-42 kijk staat daar alleen een houdbaarheidsdatum van een ongeopend blik beneden de 20 graden C bewaard van 5 jaar / 60 maanden /1800 dagen.

Er staat dus niets over een geopend blik.
Zelf zou ik er niet van wakker liggen. Dit soort vetten zijn emulsies en als het echt fout is dan zie/voel je dat wel doordat er een olielaagje op zit of dat het uitgedroogd is dat soort indikaties.
Wil je echt het zekere voor het onzekere dan zeker onder de 20 graden bewaren, blik goed luchtdicht afsluiten (misschien plastick zakje tussen deksel en rand om het nog beter luchtdicht af te sluiten en na 5 jaar een nieuw blik kopen.
Of inderdaad kleinere hoeveelheden, TP-42 zie ik bv bij eriks.nl in 0,1 , 0,5 en 1 kg te koop voor 14.- / 37.- en 65.- ex BTW respectievelijk.

https://webshop.schachermayer.com/cdn/m ... 0_neu1.pdf

Afbeelding
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Houdbaarheid klauwplaat vet

Bericht door hainjedaf »

Kars-cnc schreef: 14 jul 2022 16:33 Zelf gebruik ik Molykote G-Rapid, dat is het advies van Emco in hun handleiding. Kost per kilo net zoiets maar kun je ook in een tube van 50-gram kopen. Daar doe je echt heel lang mee.

Wel verschrikkelijk spul om mee te werken overigens, hoe voorzichtig je ook bent, je krijgt er altijd hele zwarte handen van en dat laat zich niet zo gemakkelijk weer schoon wassen...
klinkt een beetje als Molybdeen Sulfiet vet. Wat je ook in Homokinetische koppelingen en op opleggerschotels smeert.
Het zal daar wel aan gelieerd zijn door de vlaktedrukken die erop komen te staan en de lage snelheden van de
onderdelen onderling schat ik.
Dat spul is dramatisch. Zeker als je het in je haar krijgt.... (iets met opleggers.... :evil: )
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Houdbaarheid klauwplaat vet

Bericht door xander janssen »

1kg pot is besteld, kan ik wel mee vooruit en dan ga meteen ook maar erns wat vaker onderhoud doen.

Had niet gedacht dat bij beperkt hobby gebruik er zoveel zooi in zou komen.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Houdbaarheid klauwplaat vet

Bericht door xander janssen »

Vandaag de klauwplaat weer in elkaar gezet.

Echt enorm verschil. Gaat vanaf nu op de jaarlijkse onderhoudslijst.

Hij gaat weer heel soepel open en dicht i.e. je voelt weliswaar de weerstand van het nieuwe vet, maar over het hele bereik zijn er nergens meer plekken waar hij lijkt vast te lopen/haken. Rondloop is ook weer terug op 0.1mm

Afbeelding
Plaats reactie