Compressor

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Compressor

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoners,

Ben me alvast een beetje aan het oriënteren om een compressor aan te schaffen en heb hier op het forum al wat gelezen. Zo kwam ik deze tegen (alleen niet meer leverbaar):
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... compressor

Ook kwam ik deze tegen, ja hij is duur, maar even als voorbeeld:
https://www.makita.nl/artikel/makita-ac ... essor.html

Zoals ik het begrijp is, je hebt 6,2l inhoud, maar omdat de druk hoger is 22/28 bar zo te lezen heb je je ongeveer evenveel lucht als 20l op 8 bar... klinkt best interessant.

Maar is zo'n compressor ook bruikbaar voor de CNC voor koeling/smering? Waarschijnlijk wel, maar ik heb er geen verstand van..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Compressor

Bericht door serum »

die makita is speciaal voor hun tackers. Voordeel is dat deze tackers lichter uitgevoerd kunnen worden, omdat je met meer druk met een kleiner slagvolume/cilindergrootte dezelfde kracht kan uitoefenen.

Als je het opgenomen vermogen ziet, begrijp je ook dat veel druk maken ook meer energie kost. (opgenomen vermogen is 1800w vs 750w) terwijl de 750W variant meer debiet levert.

Je hebt voor het blazen bij een CNC een keer 1,5 bar nodig. En voor de meest courante ATC spindels houdt het bij 7 bar ook op. Deze makita doet niet veel debiet, maar kan het wel heel goed comprimeren.

Dus, '28 bar compressor bij mijn cnc' interessant voor een bargesprek, misschien dat je van een onwetende nog een 'zo hey' oogst, maar daar houdt het ook op.

Die fluistercompressoren van 750W, ik heb er 2 van (1 als compressor, 1 als vacuumpomp) en ze bevallen mij goed. Met dubbele nozzle blaas ik er flink op los op de CNC (en dat was met de oude nozzles met grote gaten). De cilinderwanden hebben een teflon coating, reserveonderdelen zijn er prima voor te krijgen.

Vertel liever wat je budget is voor een compressor.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Compressor

Bericht door benkr »

Ik heb deze:
https://www.toolmania.nl/nl/100-liter-p ... 76340.html
Behalve dat deze compressor op mijn 230V aansluiting niet wilde draaien door te veel spanningsverlies ben ik er best tevreden over.
De mijne kostte 2 of 3 jaar geleden 350 Euro, inmiddels zijn ze wat duurder geworden.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Compressor

Bericht door remon_v »

Bedankt voor de reactie!
serum schreef: 14 jul 2022 19:36 die makita is speciaal voor hun tackers.
Dat had ik begrepen uit het filmpje van Ike (van Makita)
serum schreef: 14 jul 2022 19:36 Vertel liever wat je budget is voor een compressor.
Ik heb niet echt specifiek een budget in gedachten, liefst zo rond de €200,- of goedkoper (mag ook 2de hands <--- graag zelfs als het daardoor goedkoper kan).

Eisen zijn dat het 'low noise' is, goed geschikt voor koeling/smering en olievrij. Ook heb ik liever 750W dan 1800W aangezien ik maar 2 groepen in de schuur heb op dit moment (weet niet of dat een goed argument is).
Hoe compacter hoe beter, maar ik had begrepen dat een 5 of 6L tank niet echt ideaal is? Wat is daar de reden van? En hoe groot is aan te raden?

Deze lijkt me prima:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... compressor
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Compressor

Bericht door hfjbuis »

Behalve de druk en de grootte van het voorraadvat, moet je ook kijken hoeveel liters per minuut die van een bepaalde druk kan leveren. Voor airbrush heb je minder lucht nodig dan voor zandstralen. Vraag je meer liters dan de compressor kan leveren, dan zakt uiteindelijk de druk onder het gewenste niveau.

De compressor vult de tank tot een bepaalde druk en slaat dan af. Als de druk onder een bepaalde waarde komt (regel bereik) dan springt de compressor weer aan. Bij een klein vat zal de compressor vaker en korter aanslaan dan bij een groot vat.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Compressor

Bericht door benkr »

De grootte van een compressor is helemaal afhankelijk van het gebruiksdoel, wat voor de ene ideaal is, is voor iemand anders volkomen onbruikbaar of sterk overdone.
Ik had (heb ik nog steeds staan) een compressortje van van Cranenbroek, eencylinder met 50 Liter tank (kostte geloof ik toen 69,50 Euro) maar die vond ik best wel lawaaierig en ook best wel vaak aanslaan bij het gebruik van stevige smering op mijn werkstuk, nu heb ik een stille 100 liter 2,25 kW compressor. Ik vind de nieuwe duidelijk fijner in het gebruik, maar ik heb wel de mogelijkheid om die compressor op een aparte groep te zetten. Ook is de nieuwe compressor behoorlijk groter dan zijn voorganger, voor mij geen probleem, maar als je kleinbehuisd bent wel een afweging waard.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Compressor

Bericht door remon_v »

hfjbuis schreef: 14 jul 2022 23:36 Behalve de druk en de grootte van het voorraadvat, moet je ook kijken hoeveel liters per minuut die van een bepaalde druk kan leveren. Voor airbrush heb je minder lucht nodig dan voor zandstralen. Vraag je meer liters dan de compressor kan leveren, dan zakt uiteindelijk de druk onder het gewenste niveau.

De compressor vult de tank tot een bepaalde druk en slaat dan af. Als de druk onder een bepaalde waarde komt (regel bereik) dan springt de compressor weer aan. Bij een klein vat zal de compressor vaker en korter aanslaan dan bij een groot vat.
Bedankt voor de info. Hoeveel L/min is aan te raden? Ik zie namelijk ook een aantal airbrush compressors van bijv. Sil Air met een 30L tank, maar de hoeveelheid (50 L/min) is lager bij niet airbrush compressors
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Compressor

Bericht door hfjbuis »

remon_v schreef: 15 jul 2022 15:58 Bedankt voor de info. Hoeveel L/min is aan te raden? Ik zie namelijk ook een aantal airbrush compressors van bijv. Sil Air met een 30L tank, maar de hoeveel L/min (50) is lager bij niet airbrush compressors
Deze geeft 8 bar bij 50 l/min. Er staat niet bij of dat bruto of netto is, dan zal het wel bruto zijn (wat dat ook mag betekenen).
Vergelijk je dat met de HBM https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... compressor 8 bar bij bruto 125 l/min, dan geeft de Sil Air een stuk minder opbrengst maar als het genoeg is, dan is het genoeg!

Ik denk dat je lucht gaat gebruiken voor CNC koeling? Ik gebruik zelf geen (lucht) koeling en heb geen idee wat zoiets aan lucht gebruikt.

Mijn volgende compressor wordt wel een stille, dan hebben de buren er geen last van (ooit ga ik naar een appartement).
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Compressor

Bericht door serum »

De sil air levert te weinig debiet
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Compressor

Bericht door P1-Engineering »

Ik heb deze in gebruik:

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-3 ... compressor

Hij kan het net aan bijhouden met 2 fogbusters en ATC met sperlucht.
Ik zit helaas ook zeer beperkt met de stroomvoorziening, maar 1 groep voor de complete werkplaats.
De compressor werd wel vrij heet dus heb er een ventilator op gezet. Wil nog een extra buffervat van iets van 100 liter aansluiten zodat je iets meer ruimte hebt voordat de compressor de eerste keer aanslaat.

Maar kortom, is een goede compressor voor de toepassing.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Compressor

Bericht door Kjelt »

Het voordeel van perslucht vind ik dat je de compressor ergens anders kunt neerzetten waar bv wel voldoende strrom (groepen) zijn en dat je daar ook kunt filteren en afvloeien om vervolgens alleen met een 12mm persluchtslang naar de ruimte(s) te gaan alwaar je de perslucht nodig hebt.
In die ruimtes zet je een kraan en een buffervaatje die zo duur of goedkoop kunnen zijn als je zelf wilt. Ik heb bv een duikfles in gebruik en niet lachen een ballonoppomp vaatje van 8 liter bij Teunissen voor 3 euro, wat prima werkt maar heb nu net pas een mooi Festo rvs tankje gescoord (€250 nieuw maar €20 voor betaald) 8) een Lege brandblusser dat alles kan die 10 bar makkelijk aan.
En je zet daar een drukregelaar evt nog extra filter en gaan.

Ik heb zo'n luide compressor op de berging gezet, heb er een powerrelais met bekabelde schakelaar op gezet zodat die niet midden in de nacht aanspringt.
En kan dus op drie plekken perslucht gebruiken.
Oftewel het ding hoeft niet stil te zijn of klein als ie niet perse in je werkruimte in de buurt hoeft te staan. Legio mogelijkheden ;-)
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Compressor

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 15 jul 2022 18:51 Het voordeel van perslucht vind ik dat je de compressor ergens anders kunt neerzetten waar bv wel voldoende strrom (groepen) zijn en dat je daar ook kunt filteren en afvloeien om vervolgens alleen met een 12mm persluchtslang naar de ruimte(s) te gaan alwaar je de perslucht nodig hebt.
In die ruimtes zet je een kraan en een buffervaatje die zo duur of goedkoop kunnen zijn als je zelf wilt. Ik heb bv een duikfles in gebruik en niet lachen een ballonoppomp vaatje van 8 liter bij Teunissen voor 3 euro, wat prima werkt maar heb nu net pas een mooi Festo rvs tankje gescoord (€250 nieuw maar €20 voor betaald) 8) een Lege brandblusser dat alles kan die 10 bar makkelijk aan.
En je zet daar een drukregelaar evt nog extra filter en gaan.

Ik heb zo'n luide compressor op de berging gezet, heb er een powerrelais met bekabelde schakelaar op gezet zodat die niet midden in de nacht aanspringt.
En kan dus op drie plekken perslucht gebruiken.
Oftewel het ding hoeft niet stil te zijn of klein als ie niet perse in je werkruimte in de buurt hoeft te staan. Legio mogelijkheden ;-)
Hier had ik nog niet echt aan gedacht... goeie tips!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Compressor

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 15 jul 2022 18:51 met een 12mm persluchtslang naar de ruimte(s) te gaan alwaar je de perslucht nodig hebt.
In die ruimtes zet je een kraan en een buffervaatje
Waar heb je met een 12mm slang dat buffervaatje nog voor nodig? Richting verbruiker is het 6-8mm, dan heeft die 12mm doorstroomcapaciteit genoeg om dat bij te houden lijkt me, tenzij die leiding echt lang is (en dan pak je 15-25mm)

Weet je wat ik eigenlijk het liefste zou willen? Een compressor met een klein tankje (25L ofzo), een pk of 3 aan compressorblok erop, en de motor gestuurd met een VFD zodat de boel op druk blijft in plaats van vanwege het kleine tankje veel te snel in- en uitschakelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie