Compressor

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Compressor

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoners,

Ben me alvast een beetje aan het oriënteren om een compressor aan te schaffen en heb hier op het forum al wat gelezen. Zo kwam ik deze tegen (alleen niet meer leverbaar):
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... compressor

Ook kwam ik deze tegen, ja hij is duur, maar even als voorbeeld:
https://www.makita.nl/artikel/makita-ac ... essor.html

Zoals ik het begrijp is, je hebt 6,2l inhoud, maar omdat de druk hoger is 22/28 bar zo te lezen heb je je ongeveer evenveel lucht als 20l op 8 bar... klinkt best interessant.

Maar is zo'n compressor ook bruikbaar voor de CNC voor koeling/smering? Waarschijnlijk wel, maar ik heb er geen verstand van..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Compressor

Bericht door serum »

die makita is speciaal voor hun tackers. Voordeel is dat deze tackers lichter uitgevoerd kunnen worden, omdat je met meer druk met een kleiner slagvolume/cilindergrootte dezelfde kracht kan uitoefenen.

Als je het opgenomen vermogen ziet, begrijp je ook dat veel druk maken ook meer energie kost. (opgenomen vermogen is 1800w vs 750w) terwijl de 750W variant meer debiet levert.

Je hebt voor het blazen bij een CNC een keer 1,5 bar nodig. En voor de meest courante ATC spindels houdt het bij 7 bar ook op. Deze makita doet niet veel debiet, maar kan het wel heel goed comprimeren.

Dus, '28 bar compressor bij mijn cnc' interessant voor een bargesprek, misschien dat je van een onwetende nog een 'zo hey' oogst, maar daar houdt het ook op.