Gietaluminium en koper boutjes

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door Jmol »

Beste forumleden,

Ik ben bezig met een mooi project, een Denon vlaggenschip versterker op te knappen.
Het frame van de versterker bestaat uit gegoten aluminium en blijkbaar heeft iemand in het verleden deze versterker al eens opgemaakt maar..... En nu komt het,

De boutjes die gebruikt worden zijn allemaal koper en enkele zijn dus afgebroken. Dit komt waarschijnlijk doordat het schroefdraad niet goed schoon was.
Hoe kan ik deze schroefdraad en het beste allemaal nalopen en schoonmaken?

Sommigen gaten moeten uitgeboord worden, vervolgens heb ik het geprobeerd te herstellen met een helicoil maar dit werkte niet goed, heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het lijkt me handiger om daar zelftappende draadinsert voor te gebruiken.
https://www.techniekwebshop.nl/ensat-dr ... 90QAvD_BwE
Het mooiste is natuurlijk als je op een freesmachine met een frees die gaten zuiver kunt maken.
Ik denk dat het verkoperde stalen schroefjes zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door benkr »

Toevallig heb ik pasgeleden dezelfde bij Ali besteld, M3 in 2 lengtematen en M4 in 2 lengtematen.
Als je zorgt dat je boven de 8 Euro totaal uitkomt dan zijn ze erg snel bij je thuis, blijf je onder dar bedrag dan kan het zo maar 3 maanden duren, ik spreek uit ervaring.

https://nl.aliexpress.com/item/32890237 ... pt=glo2nld
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door FreesKever »

Dat ziet er inderdaad uit als verkoperde stalen schroeven.

Een methode die werkt is om een klein stukje staalplaat te pakken (b.v. 30x30mm) daar een gat in boren en verzinken tot aan de bodem.
Dan kun je hem op die bout leggen en ze aan elkaar vast lassen. De hitte (en weer afkoelen) van het lassen zorgt ervoor dat de bout wat losser gaat zitten, en met het stuk staal wat er aan vast zit kun je hem er dan uit draaien.
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door Jmol »

Bedankt voor de tips, daar kan ik zeker mee vooruit.

Aan de onderzijde zijn enkele gaten veel te ruim een keer geboord door iemand. Mijn gedachte was om met locktite 2 component dit helemaal op te vullen, opnieuw uitboren en opnieuw tappen.
Heeft iemand hier nog goede ideeen voor?

Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou een net gat maken en vervolgens een propje er in lijmen. (Met loctite, maar dan die voor cilindrische passing)
M3? Is zulke fijne draad dat ik er niet zoveel vertrouwen in zou hebben dat dat goed gaat.
Dat gaatje zul je met een freesje moeten doen, frame opspannen op de tafel, anders loopt het natuurlijk weg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door Rocnc »

https://www.toolstation.nl/kneedbaar-aluminium/p37216

Zou dit iets zijn? Ik weet niet of je erin kan boren en tappen. Je zou het kunnen uittesten.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 jul 2022 18:18 Ik zou een net gat maken en vervolgens een propje er in lijmen.
Zo doe ik dat ook altijd, soms tot in het extreme,,,,

Y-tec frame-9.jpg

Dit is een frame ter ondersteuning van een grote printplaat in een testopstelling. De printplaat wordt erop geschroefd met zo'n 40 stuks M2 boutjes. Omdat de marge voor de gaten < 0.1 mm was, was het idee om de losse profielen van het frame eerst in elkaar te schroeven en dan alle montage gaatjes in 1 bewerking te boren en tappen. Goed idee maar dan moet je niet een foutje maken waardoor alle gaatjes 0.5mm verschoven zitten @#$%^&*()

Ik heb al die 1.6mm gaatjes uitgeboord met 3mm en daar stukjes 3mm staf ingelijmd. Dat zijn al die uitstekend pennetjes die je op de foto ziet. Na een nachtje drogen zijn alle staafjes glad gefreesd met de profielen en de gaatjes opnieuw geboord.

Hieronder het resultaat, iemand die het niet weet ziet het niet. Dit frame is al weer een klein jaar in gebruik zonder enig probleem met de bevestigingsschroefjes.

Y-tec frame-10.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door DaBit »

Voor een enkel gat zouden mijn twee oplossingen zijn:
- Vullen met kneedbaar aluminium, na uitharding boren/tappen. Werkt goed als de draad niet tot de max belast word, wat met een printvastzetschroefje niet zo hoeft te zijn.
- Gat groter boren en een draadbus erin. Gewoon gekocht, of indien te lui zelf gemaakt.

Het ene sluit het ander niet uit; als het kneedmetaal niet werkt kun je altijd nog groter boren en een draadbus plaatsen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door Jmol »

Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik eerst de kneedbaar alu ga proberen. Meest voordehand liggend en makkelijk te doen.

Mocht dat niet werken dan ga ik de andere opties proberen die hier zijn aangedragen.

Het is een leuk hobbyproject, maar door de kleine gaten een enorme uitdaging om het allemaal goed te krijgen.

Welk tap raden jullie aan?
Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door benkr »

Een gespiraliseerde machinetap en echt heel goed smeren, dat is het belangrijkste.
machinetap.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door Jmol »

Ok dan moet ik die nog even aanschaffen.

Het opschonen van de bestaande gaten, hoe kan je dat het beste doen?
In Amerika hebben ze "threat followers"...ik las namelijk dat je niet met een tap door de bestaande gaten heen moet gaan omdat je dan alleen maar het schroefdraad ruimer maakt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door Kars-cnc »

Zelf ga ik gewoon met een tap door bestaande draad heen als er sprake van beschadigingen of bramen. Ook vuil haal je er op die manier prima uit. Dat ruimer worden van de bestaande draad zal theoretisch wel waar zijn maar praktisch ga je dat echt niet merken, ook niet na 5 keer...

De tap die Ben laat zien is vooral geschikt voor blinde gaten, hij kan tot mooi diep in het geboorde gat komen. Als je doorlopende gaten hebt is een "gewone" rechte tap misschien wat handiger. Die laat zich bij handtappen wat gemakkelijker loodrecht in een gat draaien en breekt ook minder snel. Voor licht belaste gaten in aluminium zoals jij hebt zal een tapsetje van de Lidl o.i.d. het al voldoende goed doen is mijn mening...

Voor nieuw te tappen gaten is het prettig met een "tapblok" te werken. Daar zijn vele voorbeelden van op internet te vinden maar netto komt het er op neer dat je een blokje metaal neemt en daar een gat doorheen boort van de buitendiameter van de tap. Dat gat moet er goed loodrecht inkomen, dus een kolomboor, boorstandaard o.i.d. gebruiken. Door dit blok op het werkstuk te duwen en door het gat heen te tappen weet je zeker dat het loodrecht gaat.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jmol schreef: 25 jul 2022 06:08 Ok dan moet ik die nog even aanschaffen.

Het opschonen van de bestaande gaten, hoe kan je dat het beste doen?
In Amerika hebben ze "threat followers"...ik las namelijk dat je niet met een tap door de bestaande gaten heen moet gaan omdat je dan alleen maar het schroefdraad ruimer maakt.
Geen idee wat ze in Amerika daarvoor verzinnen, maar hier aan deze kant van de plas hebben we https://www.conrad.nl/nl/p/gedore-64096 ... xaEALw_wcB
Draadvijl of streler zijn zo'n beetje de termen.
Denk niet dat je daar iets mee uitricht met de maten waar jij het over hebt.

Weet je al welke draad er in dat frame moet ? (juiste diameter, juiste spoed)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie