Gietaluminium en koper boutjes

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door Jmol »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 jul 2022 14:53 Het lijkt me handiger om daar zelftappende draadinsert voor te gebruiken.
https://www.techniekwebshop.nl/ensat-dr ... 90QAvD_BwE
Het mooiste is natuurlijk als je op een freesmachine met een frees die gaten zuiver kunt maken.
Ik denk dat het verkoperde stalen schroefjes zijn.

Heb je hiervoor een speciale tool nodig om deze erin te draaien. Met een platte schroevendraaier lijkt mij dit niet handig.?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door janplastiek »

Hier heb ik mijn inserts en het indraaigereedschap vandaan https://www.junoindustries.eu/producten ... e-512.html

De gleuf is de snijkant van de zelftappende buitendraad
Breek de dag, frees een lijntje.
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door Jmol »

Afbeelding

Ik heb een houten frame gemaakt waar ik het frame van de versterker netjes in kan klemmen en hierdoor ook waterpas onder de kolomboor kon krijgen.
Nu heb ik het m3 boutje uit kunnen boren exact in het midden.

Hebben jullie nu nog tips, hoe je het beste de draad van het boutje kan verwijderen.?

Zit te denken met een schroevendraaier voorzichtig tikken, maar misschien hebben jullie betere ideeën.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door Kars-cnc »

Dat uitboren is wel super netjes in het midden gelukt!

Ik weet niet of met een schroevendraaier tikken goed gaat werken,veel zal afhangen van hoe vast het resterende deel zit. Als je dit restant op een of andere manier kunt draaien kun je hem verwijderen terwijl de schroefdraad in tact blijft. Als je het resterende materiaal naar binnen moet tikken zijn die kansen wat kleiner voor mijn gevoel.

Er zijn speciale "afgebroken bout verwijder setjes" maar goed die heb jij niet anders had je die al wel gebruikt. Het zijn doorlopende gaten zo te zien? Zelf zou ik dan proberen er vanaf de onderkant een tapje M2,5 in te draaien (maat kleiner dan de oorspronkelijke draad). Met een beetje geluk gaat het busje meedraaien en ben je klaar. Moet je wel een M2.5 tapje hebben natuurlijk ;-)

[Edit] ik zie op de eerste foto in dit topic dat dit waarschijnlijk toch blinde gaten zijn, dan heb je niets aan mijn voorstel. Wel aan een van de tooltjes uit zo'n "afgebroken bout verwijder set", dat is ook een soort van tap maar dan met linkse draad waardoor het afgebroken stuk naar buiten komt.
Geef anders aan waar je woont, misschien is er wel een forum lid bij jou in de buurt die kan helpen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door bartL »

Die afgebroken-bouten-verwijder-setjes heb ik ook en ook al meerdere keren gebruikt maar weinig succes mee gehaald. In mijn optiek zijn die dingen allemaal te "puntig" waardoor ze te weinig van de afgebroken bout pakken om werkelijk kracht over te kunnen brengen. Des te rechter (cilindrischer) des te beter zou ik denken maar dan worden ze wel weer minder universeel.

Waar ik wel al vaak succes mee behaald heb is de iets minder orthodoxe methode van een bijna passend torx-bitje in het gaatje tikken en hem er daarmee uitdraaien.
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door Jmol »

Bedankt, wilde de kolomboor een tijd geleden verkopen voor iets anders. Maar deze boort zo zuiver, dus deze blijft toch maar 😄

Ja zo'n afgebroken bout setje heb ik nog wel ergens 🤔🤔.
Vroeger deed ik het wel eens met een oud trox setje, zo'n bitje erin vast tikken, maar vraag mij af of dat hier gaat werken.
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Gietaluminium en koper boutjes

Bericht door Jmol »

Weer een stukje verder, heb geprobeerd met een torx bitje.... Maar helaas brak deze af en zat het gedeelte nog in het gat.
Gelukkig heb ik het bitje eruit kunnen frezen, helaas wel 2 freesjes op afgebroken, maar het is eruit.

Er is nu nog maar 1 optie over en dat is uitboren en een insert erin zetten en dat is wat ik nu ga doen.
De overige gaten heb ik opgevuld met locktite 3450. Deze ga ik dan uitboren en opnieuw tappen.
Plaats reactie