Grbl versies

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Grbl versies

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik verschillende versie van grbl. Met een batch programma verwijder ik de versie in de Arduino bibliotheek en zet er vervolgens de gewenste versie neer. Dat maakt het leven wat gemakkelijker.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Smokie10
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 aug 2020 22:53

Re: Grbl versies

Bericht door Smokie10 »

heb de needle cutter volgens video gebouwd,werk er al geruime tijd mee,werkt prachtig loop deze week tegen een probleem aan
Mijn werkwijze was: pdf in inkscape importeren en bewerken,opslaan als svg vervolgens importeren in 123d software en tekening aanpassen,export hierna als dxf bestand en importeren in inkscape waar ik het tot g code converteer deze code via ugs naar de cutter dit werkte uitstekend
deze week is de code van gebogen lijnen plotsklaps opgebouwd uit hele kleine stukjes en de naald gaat dan tussendoor steeds op en neer kom er niet achter hoe dit te herstellen
Alle hulp sugg waar te zoeken zijn welkom


Werking voor probleem;

https://youtube.com/shorts/QmztkgxvRXw?feature=share

Gr,Henk
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Grbl versies

Bericht door hfjbuis »

Ik kan het probleem niet goed zien op de video (lijkt meer op bewegen van de camera) maar dat wil niet zeggen dat het er niet is!

Als er iets veranderd is, moet er iets veranderd zijn!
  • Heb je een software update gedaan?
  • Heb je instellingen gewijzigd?
  • Een andere controller?
  • Heb je een oude set bestanden om te testen?
  • Probeer anders eens het hele traject met een oude PDF die het voorheen wel goed deed
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Smokie10
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 aug 2020 22:53

Re: Grbl versies

Bericht door Smokie10 »

Dank voor je reaktie,
Afbeelding

Als je "use lw polyline" aanvinkt worden de gebogen lijnen weer doorlopend gesneden

Nu werkt het weer als vanouds :lol:
Gr,Henk
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Grbl versies

Bericht door hfjbuis »

Nu van het hele process de bestanden bewaren zodat als het weer een keer fout gaat, je makkelijk kunt vinden waar het fout gaat. Als je een backup (image) maakt van de goed werkende PC, kun je in geval van nood ook die weer installeren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Smokie10
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 aug 2020 22:53

Re: Grbl versies

Bericht door Smokie10 »

Ja,heb altijd het idee dat ik mijn werkwijze goed vastleg,maar bij veranderingen zoals nieuw apparaat,andere pc of andere software programma's sluipen er toch vaak fouten/veranderingen in
In veel programma's is zoveel mogelijk wat instellingen betreft dat een vinkje in een verkeerd vak zo gemaakt is
Heb de laatste jaren veel nieuwe software onder de knie proberen te krijgen,maar dat gaat veelal met vallen en opstaan
Oa,fusion360,grblcontroller,nanocad,cura,repetier,123d,
inkscape en daarnaast veel software voor andere hobby's
Kom wel eens tijd tekort,vooral als je ook nog projecten van anderen wil volgen
Gelukkig kom ik er uiteindijk vaak wel uit met hulp op diverse forums
Gr,Henk
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Grbl versies

Bericht door hfjbuis »

Ik stam nog uit de tijd waarin zelfs de volgorde van installeren nog voor problemen zorgde. Ik leg in een installatie voorschrift vast wat, welke versie en hoe ik installeer. Vroeger was dat een tiental pagina's tegenwoordig nog maar een paar omdat de meeste programma's wel een of andere import/export functie voor instellingen hebben.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Smokie10
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 aug 2020 22:53

Re: Grbl versies

Bericht door Smokie10 »

Ben niet alleen gelukkig
Vooral als je iets wat langer niet gebruik loop ik tegen uitzoekwerk aan , hoe zat t ook alweer?!
Veel lees en zoekwerk op fora,waardoor je toch ook weer hele mooie dingen waar anderen mee bezig zijn tegen komt
Gr,Henk
Plaats reactie