G54,G55 enz enz

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

G54,G55 enz enz

Bericht door Swets »

Ik heb hier dus nooit iets mee gedaan....
en ik begrijp er uit dat je een heel snel je 0 punt naar een bepaalde plek kan zetten?

ik werk regelatig met een 4de as, en ik ben nu een beetje aan het rommelen met 5 assen...
dus het zo wel lekker zijn als ik lekker makkelijk naar het hart van me 4de of 5de as kan gaan....

maar hoe werk dat in mach 3? ik neem aan dat ik me machine moet home-en op me eindschakelaar....
de eerste keer moet ik natuurlijk met de had naar dan 0,0,0 punt joggen?
en die coordinaten zal ik wel ergens op 1 of andere manier op moeten slaan?

? kortom wie werkt hier mee? en kan mij wat tips geven?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: G54,G55 enz enz

Bericht door H.C »

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: G54,G55 enz enz

Bericht door Swets »

jaja... word al een stuk duidelijker....

ik had al wat meer fimpjes zitten kijken....
maar zo'n positie word automatisch opgeslagen in mach 3?
voor altijd...

Dus even kijken of ik het begrijp....
Ik start mijn machine, en home hem... dan zit ik In G54 met 0,0 ergens aan de rand van mijn tafel, met de z-as boven-in...

Nu jog ik mijn machine naar de plek waar ik voortaan snel naar toe wil, daar zet ik hem, op die mach pagina, op G55, en reset de tellers....
dan staat die positie in G55... (voor altijd? of moet ik dan nog de configuratie saven? of of )

dan de volgende keer als ik begin.... dan home ik mijn machine.... gaan naar die pagina, druk op G55 , en kies goto zero...
dan loopt de machine naar dat 0,0 punt toe....

Daar kan ik dan bijvoorbeeld terug gaan naar g54, en ook alle tellers weer op nul zetten....

Ik geloof dat ik het begrijp?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: G54,G55 enz enz

Bericht door Swets »

misschien dom hoor? dat ik na 20 jaar cnc niet weet hoe het werkt... :-)

maar ik heb het nooit gebruikt... en als ik denk hoe het werk, heb ik het ook nooit echt nodig gehad....

Normaal leg ik het materiaal op de machine... jog naar de goede plek, druk de tellers op 0... en gaan....
en ik had eigenlijk niets op een vaste plek ... Ik had al eerder een 4de as... maar die zetten ik vast op mijn tafel, en dan moest ik toch alles weer uitlijnen....

en daar wilde ik dus vanaf... dus ik heb die 4de as aan mijn machine gemaakt.... en nu word het dus opeens wel handig...
dat je vrij simpel, precies naar het goede punt kan lopen voor de 4de as.... (vooral de X-as is voor mij belangrijk, omdat de 4de as in de y richting ligt...)

maar ik deed het altijd als volgt.... ik heb 1 keer alles goed uitgemeten... en heb toen de machine-coordinaten van dat punt opgeschreven....
dus ik home-de me machine, en vandaar stuurde ik hem naar die coordinaten... Dus ik had een papieren G55 :-)

ik zit alleen nog en beetje na te denken over het wisselen van een frees, en deze dan opnieuw op 0 te zetten...
by 4de en 5de as, zit je 0,0,0 vaak ergens in je werk... en ook als je er al vanalles af gefreest heb, zodat de bovenkant van het blokje niet meer bestaat, kan je daar ook niet meer op nullen....

bij 3 assen werk, kan je altijd buiten je werk wel opnieuw nullen....

Dus ik dacht ergens buiten met 4de/5de as ergens een punt te kiezen, om de Z-as opnieuw te nullen....

als ik van een frees waarvan ik weet dat hij precies op z 0 staat... (bij bijvoorbeeld de 4de as), kan ik op een ander plek op de tafel joggen, en kijken wat de z-as daar aan geeft....
als ik dan later met een andere lengte frees op die zelfde plek op de tafel gaat staan, en vul dan de zelfde z-waarde in, dan is deze ook precies in het centrum van de 4de as 0...

maar dit is allemaal een beetje boerelullen logica? misschien is er een makkelijkere of een betere manier?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: G54,G55 enz enz

Bericht door cncjohn »

Domme vragen bestaan niet toch!
Maar als je echt 5 assig aan de gang gaat dan moet je eigenlijk ook je gereedschaps bibliotheek op orde hebben. Daar staan je gereedschaps lengtes in en kun je met een vast opgestelde meetmethode al je tools in vastleggen. Als je dit gedaan hebt dan hoef je met je tool ook geen z0 in werkstuk nulpunt (hart 4e as) meer aan te lopen. In principe is je spindelneus dan z0 en dat is tov je home z positie altijd het zelfde. De gereedschap lengte wordt dan met een gereedschap lengte compensatie berekend.
Zo kun je dan nog verder gaan met de pivot lengte bij een 5assige head/head machine. Hierbij geef je dus en de lengte op van je gereedschap + de lengte van spindelneus tot hart draaipunt b as.
Dit om de kinematica te vertellen met wat voor maten er gerekend moet worden.
Natuurlijk kun je dit ook allemaal zonder verschuivingen en compensatie tabelen doen maar eens loop je dan vast omdat de machine niet meer weet wat jij (lees cam) eigenlijk wil !!!!
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: G54,G55 enz enz

Bericht door H.C »

nu je overweg kan met g54, tijd voor g43 :)
heb je wel een toolsetter nodig (kan je zelf maken)

Zelf overgeschakeld van boerelullen naar een probe/toolsetter...nope ik ga niet terug :)
geen idee hoe dat in mach3 werkt, bij een toolwissel in gcode stopt de machine en vraagt een tool wissel. Na de wissel druk je ok en hij gaat toollengte opmeten...doet verder.

note: let wel dat uw post een g43 doet. (staat er in, maar heb het eigenlijk nog niet gezien in de gcode. Na M6 staat er dan een H+Nr. H=toolnummer)

G53 Z0.
T2 M6 (4MM CYLINDRICAL MILL)
G54
S10000 M3
G00 G43 H2 X123.5 Y78. Z16.2 A0. C0.
Z8.2
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: G54,G55 enz enz

Bericht door Grafjan »

Knap hoor! Iemand die niet weet hoe een G54 werkt, wel aan de gang is met een 5 assige machine! Goed bezig! Petje af.👍
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G54,G55 enz enz

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 17 jul 2022 13:33 Knap hoor! Iemand die niet weet hoe een G54 werkt, wel aan de gang is met een 5 assige machine! Goed bezig! Petje af.👍
Max Verstappen reed toch ook eerder op het circuit dan dat ie z'n rijbewijs had. :lol:

Volgens mij heeft dat 5-assen verhaal helemaal niets met G54 te maken. (en ja, ik weet wel hoe nulpunten werken, mijn machine heeft er maar 1000 heel onhandig :mrgreen: , maar toen ik m'n eerste grote klus 4-assig deed was het ook niet nodig op de hoogte te zijn van G54 of andere nulpunt truuken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: G54,G55 enz enz

Bericht door Swets »

Nou dat g54,g55 verhaal is gelukt.... en ik begin het ook aardig te snappen....
en ja het word dus opgeslagen in een tabel.

Dus na het home, even naar g55, goto zero...
en machine loopt gelijk naar de goede plek....
had ik 15 jaar geleden al ff moeten bekijken... :-)

Nee geintje dus... ik heb het eigenlijk nooit nodig gehad... maar nu is het super makkelijk....

ga ik nu ff naar me Powermill topic... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie