Spindel werkt niet.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Jampot007
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2020 10:33

Spindel werkt niet.

Bericht door Jampot007 »

Ik heb een CNC Frees met een 1.5kw (chinese) spindel en bijbehorende VFD.

Deze spindel heb ik er recent opgezet en deze heeft dus nog nooit gewerkt. Als ik deze vanuit mach3 probeer aan te zetten geeft de spindel geen teken van leven. Mach 3 denkt dat de spindel wel aanstaat, geel knipperen. En output 1 knippert rood. Maar ergens tussen mach 3 en de spindel gaat het blijkbaar mis.

Ik heb nu dus geen idee waar het 'm in zit. Over de VFD kan ik ook zeer weinig informatie vinden. Is er een manier om de spindel niet vanuit mach 3 maar handmatig te testen om te verifieren dat deze werkt? De vraag die ik denk ik eerst moet beantwoorden is of het aan een Mach 3 instelling of de bedrading ligt.

Afbeelding
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door Goudgele »

Wat zijn de settings in je VFD? Zelfde vraag voor Mach3? Hoe zit je bedrading?
Er is wat meer info nodig om je te kunnen helpen. Ik heb zelf ook zo'n type spindel met Mach3 werkend.

Leuke machine trouwens. Eigen ontwerp?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door Kars-cnc »

Jampot007 schreef: 25 jul 2022 13:29 De vraag die ik denk ik eerst moet beantwoorden is of het aan een Mach 3 instelling of de bedrading ligt.
Dat is inderdaad de eerste stap. Je zou eens even kunnen meten op de Spindel-on input (of hoe dat signaal bij jou ook mag heten), en op de toerental input (0-10V neem ik aan?) of die veranderen als Mach3 de spindel activeert en je een bepaald toerental instelt. Daarvoor hoef je nog niets los te koppelen.

Als dat niet zo is kijk je bij je BOB of de signalen daar wel aanwezig zijn. Als dat wel zo ik kun je het beste een foto en type van je VFD op het forum zetten, dan is er vast wel iemand die weet hoe je hem zonder die signalen kunt laten draaien. Dat staat beslist ook wel in manual overigens...
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door Goudgele »

In de VFD zitten settings voor het aan/uit zetten en de speed control via het VDF schermpje of externe signalen. Die settings zijn één van de dingen die we moeten weten om te helpen.
Jampot007
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2020 10:33

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door Jampot007 »

Goudgele schreef: 25 jul 2022 13:32 Wat zijn de settings in je VFD? Zelfde vraag voor Mach3? Hoe zit je bedrading?
Er is wat meer info nodig om je te kunnen helpen. Ik heb zelf ook zo'n type spindel met Mach3 werkend.

Leuke machine trouwens. Eigen ontwerp?
Hoi,

Deze machine is een zelfbouw die ik tweedehands heb gekocht. Zonder spindel. De spindel heb ik er zelf opgezet. Maar vandaar dat ik deze machine dus bezit en er niet heel veel kennis over heb, zit wel wat documentatie bij. Er heeft eerst wel een spindel op gezeten, die kapot is gegaan bij de vorige eigenaar. Dus inprincipe moet de bedrading gewoon kloppen. Of mijn type spindel moet net wat anders zijn maar van wat ik heb kunnen vinden moet dat niet veel uitmaken.

VFD staat op besturing extern. Mach 3 spindel staat op output 1 en met pwm control



Afbeelding

Afbeelding
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door Goudgele »

Inderdaad even meten op de output van je on/off signaal. Als die niet hoog wordt ligt het waarschijnlijk aan je Mach3 settings (verkeerde pin of er staat nog een vinkje uit)
Onder Ports&Pins moet je de spindle output ook aanvinken geloof ik.
Jampot007
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2020 10:33

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door Jampot007 »

Thx gasten. Heb inderdaad 10v gemeten op VFD uiteindelijk connector van spindel weer uit elkaar gehaald en 1 vd aansluitingen bleek niet ver genoeg in de connector te zitten of weggeduwd. Dit gefixt en nu gaat de spindel aan :). Lullig probleempje.

Ik had de spindel in mach 3 aangezet maar pas na fysiek de run knop op vfd in te drukken gaat spindel aan, hoort dat? En toerental regelen vanuit mach 3 werkt volgensmij niet, heb niks om t te meten maar geluid veranderd niet.

Ga mach 3 instellingen nog ff doorlopen nu
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door Bjornski1976 »

Spindel proberen aan te sturen zonder Mach3.
Beste is middels een RS485 dongel en driver de vfd aan te sturen voor control en terugkoppeling.

Maar fijn dat ie het doet.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Jampot007
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2020 10:33

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door Jampot007 »

Bjornski1976 schreef: 25 jul 2022 18:09 Spindel proberen aan te sturen zonder Mach3.
Beste is middels een RS485 dongel en driver de vfd aan te sturen voor control en terugkoppeling.

Maar fijn dat ie het doet.
Wat is hier het voordeel van boven Mach 3?
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door Goudgele »

Jampot007 schreef: 25 jul 2022 16:49 Ik had de spindel in mach 3 aangezet maar pas na fysiek de run knop op vfd in te drukken gaat spindel aan, hoort dat? En toerental regelen vanuit mach 3 werkt volgensmij niet, heb niks om t te meten maar geluid veranderd niet.
Dat lijkt me een VFD setting dan, als de on/off output van je BoB wel hoog wordt na indrukken van de knop in mach3.
In je VFD stel je in of hij moet reageren op fysieke knop, extern signaal, of beiden. Zelfde geldt voor de snelheidsregeling.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door Bjornski1976 »

Toerental terugkoppeling en aansturing
https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=20927
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door benkr »

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door benkr »

Ik had al een reactie geven waar de vorige een vervolg op was, maar die reactie is kennelijk verdwenen. Dus nog maar een keertje:

Er zijn vele wegen naar een regelbare spindelsnelheid in Mach3 en een VFD.
1. Met een 0 - 10V signaal wat via PWM gemaakt wordt door je BOB;
2. Via een programmaatje wat via Modbus vanuit Mach3 communiceert met de VFD.

Met het 0 - 10 V signaal krijg je een toerental wat redelijk evenredig is met de momentele waarde van dat 0 - 10V signaal.
Via dat Modbus programmaatje krijg je een exact toerental minus de slip.
(Die slip is iets wat er altijd is bij draaistroommotoren en is het verschil tussen de aangestuurde frequentie en het werkelijke toerental. een 50Hz motor zou b.v. 1500 rpm moeten draaien, in werkelijkheid draait deze dan op iets van 1440 rpm. In je VFD kun je waarschijnlijk nog ergens instellen wat die slip nominaal is, dan wordt het toerental op het VFD display hiermee gecorrigeerd)

Ik zelf werk met het programmatje wat je kunt vinden in de Mach3 support omgeving en wat ik in de vorige reactie hierboven heb weergegeven:

http://royaumedeole.fr/informatique/plu ... nyang-vfd/

Er is ook nog een programma wat "Spindletalker" heet maar daar heb ik geen ervaring mee.

Voor beiden heb je een RS485 convertertje nodig wat via USB een RS485 signaal genereert.
RS485 dongle.jpg
De prijs van zo'n dongle varieert behoorlijk, bij Ali minder dan 1 Euro, ergens in Nederland al snel 10 Euro. Ligt er maar net aan hoe je je hem in huis wil hebben dus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jampot007
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2020 10:33

Re: Spindel werkt niet.

Bericht door Jampot007 »

Goudgele schreef: 25 jul 2022 19:34
Jampot007 schreef: 25 jul 2022 16:49 Ik had de spindel in mach 3 aangezet maar pas na fysiek de run knop op vfd in te drukken gaat spindel aan, hoort dat? En toerental regelen vanuit mach 3 werkt volgensmij niet, heb niks om t te meten maar geluid veranderd niet.
Dat lijkt me een VFD setting dan, als de on/off output van je BoB wel hoog wordt na indrukken van de knop in mach3.
In je VFD stel je in of hij moet reageren op fysieke knop, extern signaal, of beiden. Zelfde geldt voor de snelheidsregeling.
De spindel gaat nu wel aan maar blijf t toch een vaag verhaal vinden. Gaat alleen aan met vdf "run" knop of ik m nu instel op fysieke knop of extern signaal. En uit gaat die helemaal niet, toerental regelen werkt ook niet. Zou het kunnen dat deze combi van VFD en Spindelmotor niet geschikt is, of is dat vrij universeel? t is allebei chinees dus weinig documentatie beschikbaar
Plaats reactie