MGN12h lagers lopen stroef.

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kees796
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2022 14:01

MGN12h lagers lopen stroef.

Bericht door Kees796 »

L.s,

In verband met de bouw van een eenvoudige CNC freesmachine heb ik een aantal lineaire rails met MGN12 h lager blokken bij Banggood aangeschaft. Omdat ik 2 wagens per rail wil hebben heb ik een aantal losse wagens erbij. Wat is nu het probleem. De orgineel gemonteerde wagens lopen als een zonnetje, niets op aan te merken. doch de extra lopen veel te stroef. Merk Machifit en alle onderdelen komen van dezelfde leverancier.

Wat heb ik gedaan om dit probleem te verhelpen:
- lagers geheel gedemonteerd en de kanalen en kogels met alcohol schoongemaakt.
- gecontroleerd op beschadigingen cq bramen.
- alles weer gemonteerd en van een filmlaagje dunne olie voorzien.

De kogels lopen ligt in de wagen, ik voor geen enkele weerstand. Hierna de wagen weer op de rails gezet en helaas het loopt nog even stroef, ook zonder stofkap ! Terwijl de origineel gemonteerde lager perfect loopt.

Heeft iemand hier een oplossing voor voordat ik bij de leverancier aan de bel trek ?

Met belangstelling kijk ik uit naar een reactie.

M.vr.gr.

Kees
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: MGN12h lagers lopen stroef.

Bericht door benkr »

Het probleem zit heel waarschijnlijk in de diameter van de kogeltjes, dat komt echt op honderdsten mm's. Als de boel echt goed schoon is en het blijft te zwaar lopen dan zullen de kogeltjes wel één a twee honderdsten dikker zijn dan de anderen, de enige oplossing is dan via de leverancier de juiste maat kogeltjes krijgen, of de wagentjes retourneren.
Kees796
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2022 14:01

Re: MGN12h lagers lopen stroef.

Bericht door Kees796 »

Ja, zoiets had ik ook verwacht. De kogels zijn 2.33mm dat zou goed moeten zijn. Maar ik verwacht dat de gleuf in het lagerblok iets te krap is. De hele handel gaat retour ! Of ze moeten met een betere oplossing komen.

Bedankt voor je reactie.

M.vr.gr.

Kees
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: MGN12h lagers lopen stroef.

Bericht door Kjelt »

Of de losse wagens zijn voorgespannen.
Het moet niet zo zijn dat als je een wagen een zetje geeft dat deze meteen naar het uiteinde vd rails glijdt. Er moet wel wat frictie zijn anders zit er teveel speling op de wagens. Juist bij die hele goedkope lineaire rails glijden de wagentjes alsof het hoovercrafts zijn, en die zijn als gordijnrails prima te gebruiken maar niet om bv mee te frezen.
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: MGN12h lagers lopen stroef.

Bericht door Storm100210 »

Ik heb dit ook eens gehad toen ik er een los wagentje bij kocht. Terug sturen had geen zin door de verzend kosten en aan kogeltjes is ook niet goed te komen dus heb ik een stukje rond staal genomen en met een schuurpapiertje en wat olie de baan iets opgeschuurd. dat werkte voor mij prima.
Plaats reactie