Beetje aan het uitvogelen met draaien op de Hobbymat qua beitels.
Eerst maar even bouwlamp boven draaibankje gemonteerd. Hoe ouder je wordt, hoe meer licht je nodig hebt merk ik.
Affijn, eerst beetje proberen op maat te draaien met de beitel met beitelplaatjes.
Geen succes, zal ook wel aan de kwaliteit van de plaatjes liggen. Heb het setje via marktplaats gekocht,maar komt bij Alie vandaan.
Ja, had het ook korter in kunnen spannen, is een asje van 8mm.
Het oppervlak lijkt mooi glad, maar komt waarschijnlijk dat de beitel meer poetst dan snijdt.
Ik kan niet echt vertrouwen op de maatvoering bij het nadraaien. Of de beitel poetst, of hij schiet er doorheen. Ik heb geprobeerd op maat te draaien met 0,1mm en 0,05mm als nadraai-instelling.
Toen een HSS toolbit geslepen.
Eerst gewoon geslepen met de witte slijpsteen en alleen een keer over de wetsteen gehaald voor de bramen.
Het gedraaide oppervlak was natuurlijk super ruw. Wilde gewoon kijken wat er gebeurde.
De punt onder de microscoop:
De gedraaide as onder de microscoop:
Nu de beitel serieus gewet. Er kwam een mooi gepolijst puntje op.
De as:
Ik heb bij het draaien WD40 gebruikt om te smeren.
Met de HSS beitels kon ik goed op maat draaien. Viel me niet tegen. De beitel poetste niet, maar sneed goed de maat die ik wilde hebben.
Hierbij heb je in ieder geval het gevoel dat je het onder controle hebt. Bij de beitelplaatjes was het meer een soort gokkast, je wist nooit wat het eraf zou halen.
Ik denk dat de neusradius wel groter had gemoeten op de toolbit. Heb het niet gemeten, maar mijn antieke tabellenboek geeft 0,4 mm aan bij werkstukken <40 mm. Dan krijg je natuurlijk ook minder het beeld van een schroefdraad dat je snijdt als je door de microscoop de boel bekijkt.
Leuk om dit weer allemaal uit te proberen, was iets van 25 jaar geleden dat ik voor het laatst gedraaid had.
Moest er ook aan denken dat het bedrijf waar ik begon als instrumentmaker ze de beitels slepen met een grijze steen. Van het nawetten met een wetsteen hadden ze nooit gehoord.
Eric.