staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door bylefjild »

Ik was met de UCCNC-software bezig de drie assen van mijn pas verworven 2e hands cnc te testen (of ik ze überhaupt via de software aan kon sturen) en op een gegeven moment liet ik Z-as zover zakken dat de kogelomloopspindel bijna uit het "kogelhuis" kwam zodat de kogeltjes vrijkwamen (kennelijk) en er een paar uitvielen. Dus toen heb ik de kogellager gedemonteerd en geïnspecteerd. Ik heb van de binnenkant een foto gemaakt en ik denk dat de boel naar de knoppen is, maar weet het niet zeker, want ik ben op dit gebied een beginneling. Uiteraard liggen de kogeltjes niet meer goed, maar ik vermoed dat er ook iets aan de hand is met het rode spul wat je ziet... Wat is dat trouwens en wat denken jullie van de staat van deze kogellager?

Afbeelding

Afbeelding
MRS
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 feb 2011 17:10
Contacteer:

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door MRS »

De rode stukjes dienen om de kogeltjes terug te brengen naar het begin van de omloop.
De moeren zijn weer in elkaar te zetten, als je alle kogeltjes hebt.
Is wel een heel geknutsel.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door benkr »

Zoek op YouTube een filmpje over het opnieuw smeren en schoonmaken van een KO spindel, het stelt eigenlijk helemaal niets voor, maar je moet het truukje wel eerst zelf gedaan hebben voordat je het hier mee eens bent. Alle kogeltje weer bij elkaar zoeken is eigenlijk het meest belangrijke.
Dat je de KO moer zo uit elkaar kunt drukken wist ik niet, maar als de boel weer in elkaar staat moet het weer (bijna) spelingsvrij zijn, enkele honderdsten tot echt hooguit een tiende (mm) is wel het maximum.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door skillalot »

Stelt niks voor.
Alle kogels goed schoonmaken in een bakje en de moer goed uitspoelen dat er geen rotzooi in zit.
Dan een beetje vet aan de binnenkant van de moer, en dan druk je daar eerst een aantal kogels in totdat je een keer rond bent.
Daarna de spindel er voorzichtig in draaien zodat deze opgesloten zit rondom met kogels.
Spindel naar beneden en moer omhoog houden, en dan kun je de rest van de kogels er zo in gieten. Af en toe tussendoor een beetje draaien dat ze hun plek zoeken, ze moeten ook in de retourleiding komen. En de laatste druk je gewoon weer voorzichtig op hun plek terwijl je de spindel er verder in draait.
T lastigste is om alle kogels terug te vinden :lol:
bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door bylefjild »

Zeer bedankt voor de schoonmaak- en repareertips! Ik weet niet of ik er aan begin, want ik geloof dat een nieuwe niet zo duur is. Zou zoiets https://www.neita.nl/webshop/lagers/lin ... rOEALw_wcB in aanmerking komen of zit ik nu naar een verkeerde te kijken?
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door benkr »

Nee, dat is de verkeerde denk ik.
Je moet meer zoiets hebben, maar de maat is wel belangrijk, die kan ik zo niet vanaf de foto bepalen, meet de diameter van de spindel en de spoed (de afstand die gemaakt wordt bij 1 omwenteling van de spindel) als de diameter 16 mm is, en de afstand van 1 omwenteling dan wordt dat een 1605 moer.

https://nl.aliexpress.com/item/32881638 ... 4986%21sea
bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door bylefjild »

Ja, die lijkt meer op wat ik heb. Dus dan blijft de behuizing en monteer ik deze daarin. De diameter is idd 16 mm, maar jouw uitleg van de spoed begrijp ik niet, want je schrijft 1 omwenteling, maar koppelt daar geen afmeting aan... Wel zeer bedankt voor het meedenken!
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door benkr »

Als de diameter van de spindel 16mm is, dan is de buitendiameter van het ronde deel van de KO moer 28mm.
Dan blijven er nog een paar mogelijkheden over qua spoed, 4, 5, 10 en zelfs 20mm, dat is de afstand die de moer verplaatst bij 1 omwenteling, je kunt dit meten door de afstand van 1 (of b.v. 10) ribbels van de schroefdraad van de KO spindel te meten, ik verwacht dat het gewoon 5 mm zal zijn, dat is de meest voorkomende. Hoe meer ribbels je meet hoe nauwkeuriger je wordt.
bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door bylefjild »

Bedankt voor deze snelle "spoed"cursus ;-) ! Als ik het nu goed begrijp geeft dan de code bij zo'n lager aan de diameter en de spoed: 1605 betekent dan 16 mm diameter en 5 mm spoed. Klopt dat? Ook zie ik soms een code 1605-3 of 1605-4. Wat betekent dan de toevoeging -3 of -4?
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door benkr »

Ja, klopt helemaal. En die verdere achtervoegsels, geen idee.
Maar er zitten nog verschillen in het aantal kogelbanen en de vorm van de flens.
bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door bylefjild »

Wederom bedankt. Ik waag het er op en ga de "SFU1605 Kogelomloopspil Moer" van jouw link bestellen. Ik zie dat die beschikt over een (soort van) witte afsluitring en die ontbrak bij mijn moer. Mss de reden dat de kogeltjes er "zomaar" uitvielen...
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door benkr »

Nee, die witte ring houdt het vuil buiten, de kogeltjes worden in de kogelbanen vastgehouden.
bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door bylefjild »

Dan snap ik niet waarom de kogeljes er bij mij zomaar uitvielen. Nou ja, zomaar. Het was, denk ik, omdat de spindel bijna uit de lager was gelopen omdat ik de z-as wrsch te ver had laten zakken. Maar ik begrijp nog steeds niet hoe dat kan. Daar zou zo'n lager toch tegen beveiligd moeten zijn? Of moet ik bijvoorbeeld softwarematig zorgen dat de z-as nooit verder kan zakken dan een bepaald kritisch punt?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: staat van kogellager voor kogelomloopspindel

Bericht door andrefc101 »

bylefjild schreef: 31 jul 2022 09:26 Dan snap ik niet waarom de kogeljes er bij mij zomaar uitvielen. Nou ja, zomaar. Het was, denk ik, omdat de spindel bijna uit de lager was gelopen omdat ik de z-as wrsch te ver had laten zakken. Maar ik begrijp nog steeds niet hoe dat kan. Daar zou zo'n lager toch tegen beveiligd moeten zijn? Of moet ik bijvoorbeeld softwarematig zorgen dat de z-as nooit verder kan zakken dan een bepaald kritisch punt?
Dat gebeurt echt niet zomaar, gewoon te ver uit de moer laten lopen. Een ballon is toch ook niet beveiligt tegen lek prikken? Denk dat je daar zelf ook wel wat verantwoordelijkheid in hebt! Inderdaad, softwarematig, of nog beter, hardwarematig beveiligen dus met eindschakelaar(s).
Plaats reactie