Draaibank vlak/recht zetten

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Draaibank vlak/recht zetten

Bericht door xander janssen »

Beste,

Nu mijn Denford Orac af is en al weer een tijdje op zijn definitieve plek staat wil ik e.e.a. gaan nameten en stellen.

- bed vlak zetten i.e. niet persé horizontaal maar wel de draaiing eruit
- vaste kop uitrichten
- losse kop uitrichten

Nu heb ik al een heleboel YouTube filmpjes gezien over waarom/hoe dit alles te doen maar 1 ding snap ik nog niet.

Ik zie veel mensen in de weer met een waterpas en eindmaten op het bed (om het hoogte verschil tussen bovenkant prisma en vlakke stuk te verrekenen) en dan telkens voor- en achterkant van het bed.

Ik dacht eraan om de waterpas vast op het zadel te zetten en dan op en neer te rijden. Vooral omdat ik geen eindmaten heb 😀. Ik snap dat de bovenkant van het zadel niet evenwijdig hoeft te lopen met zijn onderkant, maar dat is een constante "fout". Dit zou dus niet uit moeten maken voor wat betreft de draaiing van het bed.

Kan me niet voorstellen dat niemand dit al bedacht heeft, dus er moet wel haast een denkfout in zitten.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank vlak/recht zetten

Bericht door hfjbuis »

Ik had hetzelfde probleem en dit is een samenvatting van wat ik over het waterpas zetten gelezen heb in diverse artikelen, forum discussies, boeken en Youtube video's.
  • In principe hoeft de draaibank niet waterpas te staan om goed te kunnen draaien.
  • Als je de voet van de draaibank gaat vast bouten, dan kan de draaibank torderen.
  • Met een (bed) waterpas en vulplaatjes, kun je deze tordering voorkomen.
  • Een (desktop) draaibank met 2 paar stel voeten, tordeert niet als de voeten (los) op een vlakke ondergrond staan.
  • Heb je een (grote) draaibank met meer dan dan 2 paar stel voeten, dan moet je die voeten stellen zonder het bed te torderen. Dat gaat het gemakkelijkste met een (bed) waterpas en vulplaatjes.
    [/list

    Daarom is mijn (grote) draaibank niet vastgeschroefd op de werkbank maar alleen met een losse houten prop beveiligd tegen het "aan de wandel gaan.
    De voeten zijn geplaatst op 2 losse planken met daartussen 1 mm bijna uitgeharde kit. Deze kit zorgt ervoor dat alle stelvoeten dragen. Na het uitharden heb ik de draaibank pas gebruikt.

    Vooral omdat ik geen eindmaten heb
    Frees een plaatje staal op de juiste dikte en gebruik dat om waterpas te kunnen stellen. Geen freesmachine, draai een schijfje op de juiste dikte.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Draaibank vlak/recht zetten

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb ook niet kunnen verzinnen waarom je het waterpas niet gewoon op het zadel kunt zetten, dus dat heb ik dan ook gedaan (nou ja, iets vergelijkbaars dan want toen had ik nog geen machinewaterpas).

Een andere manier om de tordering van het bed te bepalen is om een stevige as af te draaien bij de klauwplaat en een stuk er vanaf, zonder een tegen-center te gebruiken en liefst zonder de X-as te verstellen. Als beide diameters dan identiek zijn is het bed niet getordeerd. En anders moet je even rekenen welke kan je op moet en hoeveel ongeveer. Dit is ook een goede check of de waterpas afstelling gelukt is.

Om het wat gemakkelijker te maken heb ik hiervoor een stalen as genomen (20mm rond geloof ik) en daar twee aluminium ringen overheen geklemd, een dicht bij de klauwplaat en een aan het uiteinde. Aluminium geeft minder beiteldruk en als je dit vaak hebt moeten herhalen zodat het aluminium opraakt kun je gewoon twee nieuwe ringen monteren.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank vlak/recht zetten

Bericht door hfjbuis »

Als het meten van de uitlijning van de vaste kop laat zien dat "iets" niet goed staat, kan dat een getordeerd bed zijn, zak in het bed, of de vaste kop die niet goed staat. Met een bed waterpas kun je meten of het bed niet getordeerd is en ook een plaatselijke zak in het bed kun je daarmee wel opsporen. Als het bed niet (meer) getordeerd is, kun je meten of de vaste kop goed staat.

Zo meet ik de uitlijning van de vaste kop https://youtu.be/-WSKD_m2LQk.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Draaibank vlak/recht zetten

Bericht door rien1959 »

Dat van die as afdraaien is onzin. Dan kan de vaste kop nog scheef staan. Gewoon het waterpas op de slede plaatsen, maar wel steeds in dezelfde richting bewegen. Wil je het goed doen dan meet je ook de stand in lengte richting. Daarmee kijk je of hij bol of hol staat. De rest ga ik niet vertellen. Te gecompliceerd voor de meesten.(niet kwaad bedoeld)
En dat je een draaibank niet vast moet bouten omdat hij anders gaat torderen ...... allemachtig, hij moet juist wel vast gezet worden en dan ga je meten en stellen met die bouten.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Draaibank vlak/recht zetten

Bericht door Kars-cnc »

rien1959 schreef: 31 jul 2022 20:12 Dat van die as afdraaien is onzin. Dan kan de vaste kop nog scheef staan.
Dat is waar, ik ging er vanuit dat de vaste kop recht staat. Bij een Emco kun je daar ook helemaal niets aan veranderen en in de handleiding wordt de "afdraai methode" beschreven als de manier om het bed torsievrij te stellen.

Emco Nivellierhinweise.png

Na de waterpas methode heb ik de afdraai methode gebruikt als dubbelcheck en er was geen afwijking van betekenis (<0.01mm over 180mm z-as) waarneembaar. Ik weet nu dus ook dat de vaste kop recht staat :mrgreen: .
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Draaibank vlak/recht zetten

Bericht door WillyH »

Het is ook nuttig om enkele weken na het afstellen, de zaak nog eens te controleren. Soms heeft een draaibank wat tijd nodig om helemaal te "zetten".
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Draaibank vlak/recht zetten

Bericht door xander janssen »

WillyH schreef: 01 aug 2022 14:43 Het is ook nuttig om enkele weken na het afstellen, de zaak nog eens te controleren. Soms heeft een draaibank wat tijd nodig om helemaal te "zetten".
Ik had alles gesteld, vaste kop, losse kop etc direct na plaatsen, maar omdat de draaibank van het oude onderstel op een nieuwe werkbank is gezet heb ik destijds de draaiiing in het bed niet gesteld omdat ik hem eerst wilde laten rusten. Daarbij, voor het meeste werk werk ik max zo'n 5cm van de spindelneus.

Voor mijn nieuwe project echter ga ik tot 300 mm moeten gaan omdat ik een krukas lagering over 140 mm moet nawerken middels "line boring"
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Draaibank vlak/recht zetten

Bericht door rien1959 »

Dat de vaste kop bij de meeste draaibanken niet afstelbaar is, is geen probleem. Je kunt het geheel nog steeds richten door de stelbouten waarmee je de bank vast zet.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Draaibank vlak/recht zetten

Bericht door Kars-cnc »

rien1959 schreef: 02 aug 2022 05:49 Dat de vaste kop bij de meeste draaibanken niet afstelbaar is, is geen probleem. Je kunt het geheel nog steeds richten door de stelbouten waarmee je de bank vast zet.
Dat snap ik niet zo direct, tenzij het een mix van tordering en scheefstand wegwerken is (zoals Emco dat een beetje aangeeft). Kun je daar nog wat meer over zeggen?
rien1959 schreef: 31 jul 2022 20:12 Daarmee kijk je of hij bol of hol staat. De rest ga ik niet vertellen. Te gecompliceerd voor de meesten.
Ook hier leer ik graag nog wat bij :P. Kun je een hol of bol stand corrigeren en hoe? Gaat dat ook met de stelbouten waarmee je de bank op het onderstel vast zet??
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Draaibank vlak/recht zetten

Bericht door rien1959 »

Je kunt de hol/bol stand en ook de stand van de vaste kop corrigeren door met de stelbouten te "spelen" Voorwaarde is dat je bouten hebt/maakt waarmee je de bank mee naar beneden kan trekken maar ook omhoog. Je blijft dan wel even stellen en je moet een geslepen as in de kop zetten met een klok aan de bovenkant en aan de beitelkant. Steeds slede heen en weer halen en naar de klokken kijken. Uiteraard ook het waterpas in de gaten houden. Elke bank, die in redelijke staat is, krijg je zo recht.
De juiste stand is 0,01 mm/300 mm verticaal richting losse kop en 0,01 mm/300 mm aan de beitelkant naar de losse kop toe. Dat betekent dat bij het vlakken van een flens dat je hol draait !
Plaats reactie