besturingskast retrofitten

Moderator: Moderators

bob316
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2016 16:07

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door bob316 »

Ik heb nog niets echt getest. Wel gemeten en voor ik de ermee begon gaf de y as direct over voltage en dat lijkt weg. Heb ook de kabels naar de steppers en de proximity switchtes alles eraf getrokken. Niets was geaard of goed gemonteerd . Die moet ik nu eerst weer opnieuw in elkaar zetten. Dan kan ik gaan testen en daarna wil ik de toolsetter en de vhf nog erbij plakken. Maar ziet het er een beetje uit? Ik heb niet echt een budget dus alles hergebruik ik en ik kon kabels en wat montage dingen van m'n werk meenemen. Dit is wel echt machtig leuk!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door benkr »

Het ziet er nier zo heel chaotisch uit vind ik, kennelijk heb je dus al een boel geordend.
Je kunt daar heel ver in gaan, maar dat is zeker geen must.
Wat wel handig is, en wat ook wel aan te bevelen is, is bedrading logisch bij elkaar bundelen, b.v. voedingen bij elkaar en stuur signalen bij elkaar.
Als je de stepperdrivers van voeding voorziet leg dan voor elke driver aparte draden vanaf één centraal punt naar de drivers. Dat centrale punt is in jouw geval de afvlakcondensator van de voeding, als ik het goed zie ligt die plat op de bodem. Twist de draden van de voedingen naar de drivers in elkaar, dus + en - per driver twisten. Houd de draden van de VFD zo ver mogelijk bij de rest vandaan, gebruik afgeschermd draad en verbind de afscherming echt goed met het chassis. Het gebruik van draadgoten maakt de zaak een stuk netter, maar er moet wel plek zijn om ze te plaatsen.
bob316
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2016 16:07

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door bob316 »

Dat is een dingetje met 6 doorverbonden amp steeltjes. Uit de circuitbreaker word die direct gevoed. Die kant heb ik alle trafo en vhf bewust gehouden en zo vanuit het midden de kortste weg naar die aansluitingen alles wat aan de andere kant voeding nodig heeft loopt buitenom naar de andere kant. In het andere compartiment heb je zo maar 10 cm nodig naar de aansluitingen op de drivers en zo hou ik alle aansluitkabels uit de buurt. De verbinding van de assen op de kast heb ik daarom bewust hoog in de kast geplaatst en de hoogfrequente uitgang van de vhf zit in het trafo compartiment
bob316
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2016 16:07

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door bob316 »

Mag/moet je van alle afzonderlijke getwiste kabels van de cpu5a ook een dikke bundel maken en die dan bij de drivers laten aftakken
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door benkr »

bob316 schreef: 18 aug 2022 18:56 Mag/moet je van alle afzonderlijke getwiste kabels van de cpu5a ook een dikke bundel maken en die dan bij de drivers laten aftakken
Dat mag, niets moet daar, maar houd ze wel uit de buurt van de VFD uitgangskabel. (motorkabel)
bob316
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2016 16:07

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door bob316 »

euh hoe werkt dat dan met de kabels van de spindle en steppers in een energieketting,,,,,zit net home schakelaars in een kabel te verken en die van de Z as gaat als enige na aftakken van X en Y onafgeschermd naar boven


heb aan elk afschermnetje een stukje aarde draad gesoldeerd wat naast de stekker zijn eigen stekkertje (amp) door de wand van de behuizing en dan samen met die van de afgeschermde kabel die van de driver naar het binnendeel van de stekker loopt aangesloten kan worden op de ster aarde,

is dat wel juist dan?

Heb ook nog 2 kabels over nu in de lijn naar de Z denk dat ik meteen een stukje kabel helaas ook onafgescherm mee trek zodat ik er een klein 24v schijnwerpertje later op kan zetten

kan dat? zonder afscherming

never mind the grammar
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door benkr »

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan zegt men dan.
Het zijn regeltjes om zo veel mogelijk problemen te voorkomen, het zegt beslist niet dat het anders fout gaat.
En zeker voor een lampje is een afscherming niet nodig.
bob316
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2016 16:07

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door bob316 »

Nou snap ik iets niet. Er zitten 24v omron proxy switches op. Maar cpu5a is toch maar geschikt voor 5v. Het heeft aangesloten gezeten op de 20v van de voeding en op de cpu5a.. moet ik dan ook een - van de ground op de cpu naar de -20v (com) op de voeding leggen?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door keesfrees »

Ik denk dat dit je wel gaat helpen :
https://cnczone.nl/search.php?keywords= ... ubmit=Zoek
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
bob316
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2016 16:07

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door bob316 »

wacht dus als ik het goed begrijp en dat hoop ik want dit doet zowat zeer zo kraakte het daarboven even


mits je de juiste draden aansluit dan meet je met een NPN niet dat hij verbinding maakt omdat dan alle stroom jouw kant op komt.......maar dan meet je dat hij massa maakt en dat de stroom via een andere weg de tent verlaat.........? klopt dat?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door benkr »

bob316 schreef: 20 aug 2022 02:35 mits je de juiste draden aansluit dan meet je met een NPN niet dat hij verbinding maakt omdat dan alle stroom jouw kant op komt.......maar dan meet je dat hij massa maakt en dat de stroom via een andere weg de tent verlaat.........? klopt dat?
'k doe nie snap nie.
bob316
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2016 16:07

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door bob316 »

Ik dus ook echt niet
bob316
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2016 16:07

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door bob316 »

Ja wel denk ik. Paar paginas verderop word het door Keesfrees goed uitgelegd. Alleen soms dan duizelen de verbindingen me gewoon
bob316
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2016 16:07

Re: besturingskast retrofitten

Bericht door bob316 »

ligt even op halt......maar word vervolgd!
Plaats reactie