Lijmen aluminium extrusieprofielen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door mark3 »

dubbelzijdige tape geen optie?
zit muurvast, ook op geanodiseerd.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door Floppy »

Probleem met dubbelzijdige tape is het positioneren.
Als het een beetje scheef zit kan je het niet meer corrigeren.
Met lijm kan dat veel makkelijker.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door Portje »

Ik moest bij mijn afdak op een stuk 4545 in de hoek nog een stuk er op hebben.
Maar daar kon ik helemaal niet makkelijk meer bij om bouten in te zetten.
Ik heb beide grof geschuurd en ontvet en toen dat kortere stuk met wat "draadborg" erop geplakt waarvan ik eens bij Kelders een paar knotsen van flessen had meegenomen, en vastgezet met een paar klemmen.
Ik dacht lukt het niet, jammer dan.
Na een paar dagen kon ik het er met de hand niet meer aftrekken, dat was voor mij genoeg.

Maar nu heb ik de boel veranderd en moest dat weer weg.
Ik heb toen toch ff flink met een hamer dat korte stuk eraf moeten hengsten, dat zat vaster als ik verwachte.

dus als er toch plaatwerk tegenaan komt is dat misschien een oplossing.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door Swake »

Wat kost zo'n een stuk 40x160 of 80x160 van een meter twintig? Al is het 100eur, ik zou er niet voor willen sukkelen want zo'n brug is te belangrijk en eender welke andere oplossing kost ook centen en tijd en misschien zelfs frustratie op termijn. Van zo'n kant en klare balk krijg je ook specs, van dat ding dat je zelf maakt is het raden naar de specs.

Dat gezegd zijnde, hou het eenvoudig en maak die profielen parallel aan elkaar vast door, overdreven veel, t-moeren te gebruiken. En als dat niet 'ondoorbuigbaar' genoeg lijkt kan aan beide kanten van die aluminium-profiel-montage nog een vlakke plaat geschroefd worden van hoe dikker hoe steviger met extra veel schroeven mooi verdeeld over de lengte.
When it fits stop using the hammer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door Kjelt »

Swake schreef: 11 aug 2022 08:58 Wat kost zo'n een stuk 40x160 of 80x160 van een meter twintig? Al is het 100eur
Ik ben me laatst rotgeschrokken wat die profielen tegenwoordig kosten, factor 2 meer dan paar jaar terug is geen uitzondering.
80x160 1m20 bij een aluprofiel handelaar komt al gauw in de buurt van de 175 - 200.-
Maar als je benkr kent vindt hij het juist een uitdaging om zo goedkoop mogelijk iets te bouwen ipv alles nieuw te kopen.
Wel een vorm van nobele recycling gedachte als je het mij vraagt.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ja, ik heb inderdaad gekeken wat een Blocan profiel van 80 x 160 kost, en dat vond ik niet echt leuk.
Aan de andere kant, nu ik een berg van dat 45 x 45 profiel heb liggen vind ik het ook wel een uitdaging om daar iets van te maken.
Het moet allemaal nog even indalen, maar ik denk dat het toch met die 45 x 45 profielen gaat gebeuren, ik ga in ieder geval de platen voor rondom bestellen en ook de lijm ga ik wat mee experimenteren.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door bartL »

Swake schreef: 11 aug 2022 08:58 Wat kost zo'n een stuk 40x160 of 80x160 van een meter twintig? Al is het 100eur, ik zou er niet voor willen sukkelen want zo'n brug is te belangrijk en eender welke andere oplossing kost ook centen en tijd en misschien zelfs frustratie op termijn. Van zo'n kant en klare balk krijg je ook specs, van dat ding dat je zelf maakt is het raden naar de specs.
Ik snap jouw punt maar anderzijds vind ik het idee van profielen verbinden zo gek nog niet. Ik denk dat de cross-section van die verbonden profielen stijver is dan van een enkel groter profiel. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat de onderlinge verbinding voldoende sterk is.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik vind die hint van MS Polymeerkit wel een goede, maar hoe breng je dat egaal aan, en welke laagdikte houd je aan?
Aan de ene kant wil je zo weinig mogelijk lijm tussen de profielen, dan is de kans dat het overal even dik is het grootst denk ik, als de ene kant 0,5 mm is en de andere kant 1,5 mm heb je later een probleem met uitlijnen, wat houd je dan aan als referentie?
En als je denkt aan 4 x 3 profielen dan heb je dat probleem dus 3 of 4 keer.
Ik heb wel de beschikking over een platenpers (bij het bedrijf waar ik achter woon, 2 x 3 meter of zoiets), dus om het vlak te persen is geen probleem, wat dan wel een probleem is, is om het ook in de andere richting vlak te houden denk ik, maar met wat hulpstukken zou dat ook moeten lukken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou het denk ik gewoon tussen wat plankjes bij elkaar houden, ook niet proberen het onder de pers vlak te krijgen. Alles wat je tijdens het lijmen vervormt, zit er later als spanning in.
Dat het spul niet recht is, moet je gewoon in je ontwerp rekening mee houden en eventueel daar waar nodig is achteraf vlak zien te krijgen, daar zijn dan weer andere trucen voor nodig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie