Lijmen aluminium extrusieprofielen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag bij Wytze een flinke vracht 45 x 45 aluminium extrusie profielen opgehaald, daar wil ik o.a. een brug voor een portaal freesmachine van maken.

Ik denk er aan om 6 profielen (3 x 2), 8 profielen (4 x 2) of zelfs 12 profielen (4 x 3) samen te bundelen tot 1 redelijk massief geheel.
Ik denk dan aan de profielen onderling verlijmen en de buitenkant te voorzien van platen, al dan niet ook verlijmd.
De kopse kanten zullen allemaal verbonden worden met de portaalflanken.
Het portaal zal ca. 1 mtr a 1,2 mtr breed worden, de geleidingen zullen 20 mm lineaire geleidingen worden met een 25 mm KO spindel.

Nu kun je zoiets simuleren, maar hoe breng je hierin de extra sterkte van de lijmverbindingen in aan?
En welke lijm zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door Sven »

Als de profielen geanodiseerd zijn dan het vooral de vraag hoe je die laag verwijderd.
Geanodiseerd alu lijmen is niet echt de moeite.

Als ze blank zijn dan kan je met standaard epoxy lijmen.
Schuren en meteen insmeren om opnieuw oxideren zo veel mogelijk te beperken.

Dag geheel is dan glibberig, denk na over positioneren en ook over schoonhouden van de gebieden waar je geen epoxy wilt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door bartL »

benkr schreef: 09 aug 2022 21:55 Nu kun je zoiets simuleren, maar hoe breng je hierin de extra sterkte van de lijmverbindingen in aan?
Als je een degelijke verbinding kan bewerkstelligen is een bonded simulation de juiste methode. Overigens is dat (zonder dat iedereen hiervan op de hoogte is) in de meeste pakketen de standaard simulatie methode. Kort samengevat betekend dit dat 2 rakende vlakken als 1 geheel worden berekend.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef: 09 aug 2022 22:03 Als de profielen geanodiseerd zijn dan het vooral de vraag hoe je die laag verwijderd.
Geanodiseerd alu lijmen is niet echt de moeite.

Als ze blank zijn dan kan je met standaard epoxy lijmen.
Schuren en meteen insmeren om opnieuw oxideren zo veel mogelijk te beperken.

Dag geheel is dan glibberig, denk na over positioneren en ook over schoonhouden van de gebieden waar je geen epoxy wilt.
Araldite is daar een goede lijm voor.. heb ik vroeger veel mee gewerkt, RVS platen op Staal gelijmd, maar ook Teflon aan Staal.. en aan Teflon wil niets plakken.. behalve Koekepannen en Araldite..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door spinningwheels »

Arie Kabaalstra schreef: 09 aug 2022 23:14

Araldite is daar een goede lijm voor.. heb ik vroeger veel mee gewerkt, RVS platen op Staal gelijmd, maar ook Teflon aan Staal.. en aan Teflon wil niets plakken.. behalve Koekepannen en Araldite..
Arladite is een merknaam met wel heel veel soorten lijm. wat is dan de juiste ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik gebruikte indertijd de grijze 2 Componenten lijm (epoxy) pasteuze consistentie..

https://www.go-araldite.com/products/ar ... t-selector

HIer gewoon even aanvinken wat je wilt doen, en je krijgt een advies..
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 09 aug 2022 23:47 Ik gebruikte indertijd de grijze 2 Componenten lijm (epoxy) pasteuze consistentie..

https://www.go-araldite.com/products/ar ... t-selector

HIer gewoon even aanvinken wat je wilt doen, en je krijgt een advies..
Of ik daar nu zo enthousiast van wordt? Ik kan kiezen uit metaal tegen metaal lijmen en dan houdt het eigenlijk al helemaal op.
Moet beter kunnen vind ik.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Sven schreef: 09 aug 2022 22:03 Als de profielen geanodiseerd zijn dan het vooral de vraag hoe je die laag verwijderd.
Geanodiseerd alu lijmen is niet echt de moeite.
Waarom is dat niet de moeite?
Ik ben niet van plan om die hele laag weg te gaan schuren, dat blijft nooit goed vlak. (al is dat profiel zelf ook al niet helemaal vlak meestal)
Ik lees er eigenlijk niets over dat dit voordeel oplevert.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door Sven »

Alleen kaal aluminium geeft goede hechting.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

M'n gevoel zegt dat de anodiseerlaag juist beter plakt. Maar daar heeft natuurlijk niemand wat aan. :mrgreen:
Maar waarom een anodiseerlaag niet zou hechten ben ik dan wel weer nieuwsgierig naar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door Floppy »

Een snelle google zoekactie levert toch wel info op dat met de juiste lijm alleen reigen voldoende is en schuren of primeren niet nodig is.
https://berkleba.nl/aluminium-lijmen-zo ... -acralock/
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door Sven »

Interessante optie, die mma lijmen.

Maar over anodiseerlagen wordt niet gesproken.

En kijk ook even naar de kosten, het zijn relatief kleine spuiten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door DaBit »

Standaard epoxy hecht niet zo geweldig op aluminiumoxide. Het oppervlak is te inactief voor chemische binding en te glad voor mechanische binding. Als je me niet gelooft: eet het en je weet het. Polyurethaan zoals bijvoorbeeld Bison Kombi-Power doet het al een heel stuk beter.
Zoals Floppy al aanhaalt zijn er verder wel speciale structurele lijmen die de oxidehuid aanvreten en verbinding maken met het onderliggende metaal, maar die zijn over het algemeen wel aardig aan de prijs, en volgens mij nog steeds niet bedoeld voor een kunstmatig verdikte oxidehuid.

Nu heb je heel veel oppervlak en daarmee een heel lage belasting per vierkante millimeter, dus ik zou opruwen met een schuurpapiertje (keer met korrel 60 er overheen vegen) en dan lijmen wel aandurven. Ik zou zelfs een MS-polymeer overwegen; een paar kokers zitten kwa prijs nog prima in jouw hobbybudget, flexibel blijft beter zitten, het dempt trillingen (1), en over het hele oppervlak bekeken moet je aardig wat newtonnen meebrengen om het spul meetbaar te laten bewegen..

@Hugo: anodiseren, niet sealen, drogen, en direct lijmen werkt inderdaad wel uitstekend. Dan kruipt de lijm in de porien van de oxidelaag.

1) Ik heb drone-armen voor mijn 8" 'race'-quadcopter gemaakt van 2x4mm carbonvezel met een 0,2mm dikke laag MS-polymeer ertussen als experiment. Ik heb ze ook van 8mm carbonvezel, dus ik kan vergelijken. De 2x4mm + MS-polymeer geeft een meetbaar positief verschil in frameresonanties terwijl ik in buigstijfheid niet veel inlever. Torsie is wel slechter vanwege smal-lang, nouja, je kan niet alles hebben. De volgende keer maak ik de laag nog een fractie dikker.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lijmen aluminium extrusieprofielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 10 aug 2022 10:54
@Hugo: anodiseren, niet sealen, drogen, en direct lijmen werkt inderdaad wel uitstekend. Dan kruipt de lijm in de porien van de oxidelaag.
Ja, in die richting zat ik ook te denken, maar dat is dan weer lastig uitvoerbaar als je het spul kant en klaar geanodiseerd aangeleverd krijgt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie