Ik wil ook wat klooien....

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Ik wil ook wat klooien....

Bericht door Portje »

Ik zat me een beetje te vervelen en ben maar een beetje aan het klooien gegaan.
Aangezien ik de ballen verstand van freesmachines bouwen heb, zoals een aantal van jullie weten,
wil ik toch wel wat proberen te doen om een beetje kennis te krijgen.
Een portaalfrees bouwen gaat mijn kennis te boven en is ook niet nodig want die heeft benkr voor mij gebouwd.
En die werkt toppie.
Ik ben wel regelmatig met mijn mini zaag-frees-vandiktebank aan het stoeien en wil eens kijken of daar wat mee te klooien is.
Dat moet wel weer zo min mogelijk duitjes kosten want mijn spaarpot bevat maar een klein laagje munten...
Ik heb al eerder een filmje op youtube gezet van dat mini ding en degeen die dat gezien hebben weet wat ik bedoel.
Met de spullen die ik heb, op 1 hgr15 rail na, wagentjes heb ik wel, kom ik toch een heel eind.
Gebruikt worden hgr20, hgr15 en 1605 spindel's
Ik weet alleen niet of nema 17 motortjes dit zullen trekken.
Een beetje hulp en aanwijzingen zijn welkom....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: Ik wil ook wat klooien....

Bericht door Andre_designer »

Neem nou nema 23 motoren. Als je wat stevigers wilt doen dan zijn nema 17 te licht. maar als je nema 23 motoren gebruikt heb je wel aparte stepperdrivers nodig want als je een cnc-shield in combinatie met een arduino gebruikt of zoiets dergelijks. gewoon om de reden dat de stepperdrivers die op dat cnc-shield-ke zitten dat niet trekken en nema 23 meer amps trekken dan de driver die op dat board-ke zitten. Neem nou ook de juiste schroefthreat met de juiste pitch scheelt later in snelheid (fijn threat = meer kracht/minder snelheid .snel threat = meer snelheid/ minderkracht). als je het helemaal deftig wilt doen gebruik je tandbanen. Maar die kosten een paar centen.
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Ik wil ook wat klooien....

Bericht door Portje »

Het is toch te heet om buiten iets te doen, op dit moment 38 graden achterin de tuin, dus nog maar ff wat gedaan.
Het is een leer project zodat ik een beetje inzicht krijg in het gebeuren.
Alle onderdelen die zijn getekend had ik nog liggen of heb ik het afgelopen jaar bij mekaar geraapt.
De blauwe profielen is de bestaande situatie, profielen zijn 45x60 en 45x90
Het rode vlak het 4in1 zaagmachientje.
Het is 58x67 groot en de uiteindelijke maat wordt 105x117 cm
Ik weet nog niet of de motoren via een riem gaan of rechtstreeks met een koppeling aan de as.
Dus er maar ff allebei aan geplakt.
Ik heb alleen maar Nema17 motortjes liggen dus ga ik het eerst daar mee proberen.
Lukt dat niet moet ik op zoek naar Nema23 ofzo, ligt er aan wat mijn voorraad muntjes toestaat.
Nadat ik mijn sponsor/geldschieter de portaalfreeskosten terug betaald heb is de bodem van de schatkist bijna leeg,
er ligt alleen nog iets in een hoekje, grin
Misschien heeft iemand nog iets liggen wat ie kwijt moet.
Ik denk er ook aan op de zaaggeleider een spindel te zetten, ik heb daar iets voor liggen van een oud freesgeval.
Als ik zo door ga kan er aan de geleider meteen een freesspindel gehangen worden, haha
De besturing heb ik nog geen idee van.
Ik heb een Mach3 kaart liggen met drivers
Een Arduino Mega2560 kaart
en een MKS Robin Nano v3
Dus tja..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Ik wil ook wat klooien....

Bericht door Portje »

Nog wat voor de lol,
Links het zaaggedeelte rechts voor een freesmoter
Ik heb ze niet maar 3 servo's 180w erbij gezet.
Of 2 op elke as 1
of 1 in het midden met riem naar beide assen

Nu wil ik het gaan proberen te tekenen in Fusion360, maar de licentie is over 4dgn afgelopen, tistogwa
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Ik wil ook wat klooien....

Bericht door Portje »

Nu heb ik zo links en rechts op het forum gelezen dat bij het afremmen van bv een servo er héél kort spanning/stroom terug gaat naar de voeding.
Daarom zou je op die voeding de spanning dus ook wat lager moeten instellen dan de max.
Er zijn ook servo's met brake.
Zorgt die brake er nu voor dat dat terug leveren niet gebeurt of zit ik er helemaal naast.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ik wil ook wat klooien....

Bericht door Kjelt »

Portje schreef: 06 sep 2022 13:46 Er zijn ook servo's met brake.
Zorgt die brake er nu voor dat dat terug leveren niet gebeurt of zit ik er helemaal naast.
Ja je haalt twee zaken door elkaar:

Servomotor met brake, daar zit de rem op de as die er voor zorgt dat de as niet meer rond kan draaien. Gebruikt voor bv Z-as zodat na power off je spindel niet naar beneden zakt.

VFD met remweerstand (brake resistor) dat wordt gebruikt bij schakelingen die veel en snel moeten afremmen. Bv liften. Dan wil je snel de energie kwijt en ipv in de driver zelf die dan dan heel heet wordt dump je die energie in een remweerstand. Je VFD moet hier wel geschikt voor zijn (extra circuitje en aansluitingen).
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Ik wil ook wat klooien....

Bericht door Goudgele »

Kleine toevoeging aan het servo stukje. 180W is bijzonder krachtig, ook al verwacht je dat misschien niet als je er nog niet vaak mee te maken hebt gehad. De 100W JMC's zijn vaak al zat.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Ik wil ook wat klooien....

Bericht door Portje »

ah, oke
thnks aan beide

Elk jaar rond deze tijd ben ik jarig en ik weet niet wat te vragen.
Dus ik dacht misschien aan 1 motor die sterk genoeg moet zijn om die geleider te laten werken.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 316
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Ik wil ook wat klooien....

Bericht door Rocnc »

VFD met remweerstand (brake resistor) dat wordt gebruikt bij schakelingen die veel en snel moeten afremmen.
Aha! Ik zie een kansje om mijn kennis wat te vergroten :-)

Klopt dit?
Een elektromotor werkt met magnetische velden. Die worden (gedeeltelijk) opgebouwd m.b.v. koperen wikkelingen en elektrische stroom.
Stopt de stroomtoevoer naar de wikkelingen, dan breekt het magnetisch veld af. En dat duurt een fractie van een seconde. Dat afbrekende (dus veranderende) magnetische veld wekt in de wikkeling op zich zelf weer een stroompje op (een zelfde effect als in een dynamo). En dat is dan die stroom die teruggeleverd wordt.

En daarop voort-mijmerend: als een wikkeling heel snel in- en uitgeschakeld wordt, ontstaat er een soort balans in de toegevoerde en teruggeleverde energie. Een deel van de toegeleverde energie wordt weggestreept tegen de teruggeleverde energie. Vandaar dat een voeding met een hoger voltage stappenmotoren sneller kan laten draaien.

En bij wisselstroommotoren vermoed ik dit: die teruggeleverde energie, omdat die net wat later komt dan de geleverde energie, schopt ook iets overhoop met de sinus van een wisselstroom. Iets met "cosinus fi correctie" ofzo.

Zit ik in de richting? Wie heeft hier ècht verstand van?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ik wil ook wat klooien....

Bericht door Kjelt »

Hier staat het wel aardig uitgelegd.
Het DBC circuit voorkomt bij afremmen op hoge snelheden dat de motor oververhit en dat de DC bus van de VFD niet over zijn maximale spanning kan komen.

https://www.kwk-resistors.in/the-role-o ... rs-in-vfd/
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Ik wil ook wat klooien....

Bericht door Portje »

Ik was maar eens aan het kijken in opdracht van mijn vrouw voor de verjaardag.
Bij AliExpres JMC-001 Store
Jmc Originele V605 Nieuwste Versie 3000Rpm 180W Geïntegreerde Servo Motor & Driver 0.6Nm 7.5A Nema 23 IHSV57-30-18-36-01-BY
€ 111,89 + verzk. €23.74 = €135.63

Bij Sorotec
JMC Servo Motor mit integriertem Servotreiber 180 Watt / 36 Volt / 3000 1/min
135.13 + verzk. 12.10 = €147.23

Je betaald dus eigenlijk 2x verzendk.

Het verschil in levertijd
bijna 3 mnd AliXpress
3 dgn Sorotec
Laatst gewijzigd door Portje op 08 sep 2022 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Ik wil ook wat klooien....

Bericht door Papaatje »

Portje schreef: 08 sep 2022 09:47 Ik was maar eens aan het kijken in opdracht van mijn vrouw voor de verjaardag.
Bij AliExpres
Jmc Originele V605 Nieuwste Versie 3000Rpm 180W Geïntegreerde Servo Motor & Driver 0.6Nm 7.5A Nema 23 IHSV57-30-18-36-01-BY
€ 111,89 + verzk. €23.74 = €135.63

Bij Sorotec
JMC Servo Motor mit integriertem Servotreiber 180 Watt / 36 Volt / 3000 1/min
135.13 + verzk. 12.10 = €147.23

Je betaald dus eigenlijk 2x verzendk.

Het verschil in levertijd
bijna 3 mnd AliXpress
3 dgn Sorotec
Dan is de keuze al gemaakt natuurlijk. ;-)
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Ik wil ook wat klooien....

Bericht door Portje »

ff ophalen is ietsje duurder.
€110 bij €2/L
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Ik wil ook wat klooien....

Bericht door Portje »

Het blijft leuk..
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie