Gravograph is800 ombouw, hulp gevraagd

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Gravograph is800 ombouw, hulp gevraagd

Bericht door Jmol »

Beste forumleden,

Ik heb al een tijd een gravograph is800 machine staan met de intentie deze om te bouwen naar een cnc freesmachine voor alu en hout.
De machine heeft een mooi formaat voor mijn toch wat kleine garage. Met een bed van +/- 50x60cm
Daarnaast is de machine zo'n +150kilo en niet te tillen met 2 personen. Dus voor de stabiliteit erg goed.

Zijn er mensen hier op het forum die een soortgelijke machine al eens hebben omgebouwd?

Afbeelding
FreesKever
Berichten: 637
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Gravograph is800 ombouw, hulp gevraagd

Bericht door FreesKever »

Ik heb er geen idee van hoeveel van dergelijke machine's er zijn, maar ik vermoed dat her niet echt veel mensen zijn die zo'n zelfde machine hebben omgebouwd.

De basis van zulke machine's lijkt erchter vaak op elkaar. Een mechaniek dat wordt aangedreven door stappenmoten (Servo motoren kan ook maar is ongebruikelijk bij kleine machine's)

De electronica bestaat grofweg uit 3 delen. Een voeding (herbruikbaar). Stapenmotor drivers (soms tot vaak herbruikbaar) en een stuk digitale electronica, en dit laatste is vaak "proprietary", en lastig om iets mee te doen. Maar er zijn veel oplossingen die tussen een PC en de stappenmotoren passen. B.v. Mach3, LinuxCNC, Eding, GRBL, en zo zijn er nog wel een paar.

Ik heb even naar youtube gekeken en daar machines gezien die (blijkbaar) zijn omgebouwd naar Mach3 en LinuxCNC, maar verder heb ik niet naar details gezocht of gekeken.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Gravograph is800 ombouw, hulp gevraagd

Bericht door benkr »

Ik heb inmiddels al weer een paar jaar geleden een Roland CAMM3 machine omgebouwd naar Mach3, lees dit topic eens door:

viewtopic.php?p=137355#p137355

De machine wordt nog steeds met liefde gebruikt.
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Gravograph is800 ombouw, hulp gevraagd

Bericht door Jmol »

Bedankt voor de reacties, momenteel nog op vakantie maar zodra ik thuis ben ga ik de electronica eens bekijken.
Vraag mij af of de stappenmotoren sterk genoeg zullen zijn om deze te herbruiken.

Zodra ik wat meer info heb zal ik deze hier ook posten.
Pronk
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2024 20:54

Re: Gravograph is800 ombouw, hulp gevraagd

Bericht door Pronk »

Goedemorgen,

Ik denk er over om ook een is800 te kopen, maar er mist het een en ander wat betreft elektronica. Ik vroeg me af of je ooit verder bent gekomen met het ombouwen van jou machine.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Gravograph is800 ombouw, hulp gevraagd

Bericht door benkr »

Die elektronica is het minst belangrijke, een paar losse stepperdrivers van b.v. Leadshine, model DM442 of DM556 of een paar JMC servomotoren van 100 of 140 of 180Watt en een Leafboy77 kaartje en je bent al heel ver op weg, een 36 of 48V voeding en dan nog een goede spindelmotor met VFD en je bent er helemaal.
Ik denk dat ik er nog wel 3 heb liggen, ik weet op dat moment alleen niet waar, wij zitten echt middel in een verhuizing.

Ik ben van plan om een 3 assige machine te gaan maken met JMC 78W servomotortjes.
Plaats reactie