Hoofdspil Lager

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Torshälla Leo
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2019 16:28

Hoofdspil Lager

Bericht door Torshälla Leo »

Weet iemand hoe ik dit los krijgt Torshälla SV-150?

Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door hfjbuis »

Ik heb even gegoogled en heb deze PDF gevonden. Misschien heb je er wat aan.
https://www.hobby-machinist.com/attachm ... df.289050/

Bij deze site moet je registreren om te downloaden en de controle van de registratie duurt een paar dagen.

Edit:
Mijn registratie is gecontroleerd en ik heb het document bekeken. Er staat niets in over deze draaibank, alleen wat info over de producent.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door FreesKever »

Normaal gesproken is de as en de flens een stuk (Gelast, geperst?) en gaat de montage vanaf de achterkant.
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door staandeklok »

Probeer een foto te maken, om achter de flens te kunnen kijken. Zo te zien lijkt er een schroefdraadflens op te zitten, maar dit kan pas met zekerheid worden gezegd, als de achterkant/zijkant zichtbaar is.
De klauwplaatflens is zeker niet één geheel met de hoofdspil.
Demontage van de hoofdpil vind normaal gesproken vanaf de achterkant plaats, zodat de spil naar voren kan worden uitgeperst. Het is een oudere bank en er komt wel wat bij kijken om zo'n operatie uit te voeren. Indien je dit niet vaker hebt gedaan adviseer ik je er iemand bij te halen, die je raad kan geven. :shock:
Torshälla Leo
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2019 16:28

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door Torshälla Leo »

Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door benkr »

Bijna de foto waar om gevraagd wordt, er wordt bedoeld om een foto van de achterkant van de flens waar de klauwplaat op hoort te maken, waarschijnlijk kun je daar zien hoe die flens er af kan/moet.
Torshälla Leo
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2019 16:28

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door Torshälla Leo »

Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door benkr »

Juist, die bedoelde ik. Het is redelijk zeker dat die flens er met grove schroefdraad opgeschroefd zit, denk aan M46 x 3 of zoiets. (dat is het geloof ik bij mijn AI)
Klauwplaat er weer op of op die flens een stuk ijzer vast schroeven wat een hefboom vormt en dan flink rukken, als je geluk hebt komt hij makkelijk los. Mijn AI heeft op de tandwielen een blokkeerstand die helpt om dit makkelijker te maken. Met de klauwplaat sleutel in de klauw krijg ik hem er meestal wel af of weer op.
Torshälla Leo
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2019 16:28

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door Torshälla Leo »

Oké,dan ga ik dat proberen!
Blokkeerstand zit volgens mij niet op,dus even kijken hoe ik dat ga doen !
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door assink »

In het laagste toerental schakelen, stroom eraf uiteraard.
En dan een koker of strip of iets dergelijks voorzien van 2 gaten die passen op deze flens. En dan proberen los te draaien.
Eventueel een paar tikken met beleid op je strip om de boel los te schrikken.
Torshälla Leo
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2019 16:28

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door Torshälla Leo »

Tot nog toe is het niet gelukt, flens ingespoten met imal en rondom warm gestookt maar nog geen beweging in !
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door TomAndKobus »

Bij mij zat de flens ook behoorlijk vast, maar door de draaibank in de laagste versnelling te zetten (zoals eerder opgemerkt) en de 3 of 4 klauw gemonteerd en vervolgens met een grote bahco (verstelbare moersleutel) het geheel los gekregen door een flinke tik op de bahco te geven.
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door staandeklok »

Zo te zien in je tandwielkast is er behoorlijk aan gerommeld, zonder het juiste gereedschap te gebruiken. Vermoedelijk heeft men speling van de voorste lagers proberen te verminderen en dit doe je dus (niet) met een doorslag of beitel.
Natuurlijk is het aangenaam de voorste flens van de hoofdspil te verwijderen, maar voor demontage van de hoofdspindel lijkt het niet nodig. Zoals anderen reeds gezegd hebben lijkt er een schroefdraadflens op te zitten. Forceer de zaak echter niet, zodat je straks mogelijk met een beschadigd tandwiel blijft zitten en van de regen in de drup terecht komt.
Dit moet met beleid gebeuren, anders ontstaan er brokken!!!
Torshälla Leo
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2019 16:28

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door Torshälla Leo »

Ja er is inderdaad jammer genoeg niet op de juiste manier mee omgegaan ,ga kijken of het morgen lukt en anders laat ik het voorlopig maar zo zitten.
Het is niet zo zeer dat er speling op zit,maar meer het geluid wat hoogst waarschijnlijk van het/de lagers afkomt!
Plaats reactie