Welke verstekzaag voor ALU lijsten?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Welke verstekzaag voor ALU lijsten?

Bericht door XXL66 »

Hallo,

ik ben op zoek naar een afkort/verstekzaag om specifiek aluminium lijsten mee te zagen. Momenteel laat ik deze verstekt aanleveren door een groothandel. Echter, deze lijsten zijn zwart gelakt en geborsteld en te vaak zitten er krassen op deze lijsten. Nochtans zijn ze ZEER goed verpakt voor transport. Het probleem ligt hem wellicht bij het onzorgvuldig beschermen bij het verzagen bij de groothandel. Dat zagen wil ik bijgevolg nu zelf gaan doen (gewoon 6m profielen laten aanleveren).
Ik ben in principe houtbewerker en beschik over een degelijke (maar ook redelijke grote) Dewalt verstekzaag met een nieuw zaagblad specifiek voor ALU. Echter het is onmogelijk hiermee een perfecte zaagsnede te maken. De lijsten zijn +/- 35mm x 35mm (baklijsten). Degelijke zaag heeft mijn inziens te veel bewegingsmogelijkheden (radiaal / kantelen ...) en wellicht is het zaagblad ook te groot waardoor het lichtjes gaat 'zwiepen'.

Er bestaan machines specifiek voor dit werk
https://www.cassese.com/fr/produits/mac ... es/cs-940/
maar dit heeft 2 zaagbladen etc. Ik doe geen constante productie, dus overkill en wellicht ook veel te hoge prijsklasse.

Ik ben niet goed thuis in machines specifiek voor het bewerken van metaal, vandaar deze vraag:

Welk merk of welke machine zouden jullie aanraden voor het verstek zagen van aluminium. Prijsrange 1000-4000€ (ex BTW).

thx!
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Welke verstekzaag voor ALU lijsten?

Bericht door HD13 »

Als je zaagblad geschikt is voor aluminium, dan zou ik het zoeken in een nette/strakke geleiding van je lijst.
En opletten aan welke kant je de bramen wilt hebben.

Oeps, zie net dat het om een verstekzaag gaat en niet om een zaagtafel......
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Welke verstekzaag voor ALU lijsten?

Bericht door motormuis »

ik heb een formaatzaag met een 315 mm 96 tands zaagblad voor alu tandprofiel trapezium 5 graden negatief
daarmee zaag ik kunststof en alu
als ik in het verstek moet zagen en dit moet perfect zijn eerst proefsnede dan een klem erbij dat het werkstuk niet kan verschuiven
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Welke verstekzaag voor ALU lijsten?

Bericht door Sven »

Ik denk dat je het beste af bent met een zaag waar het blad beweegt, ook al lijkt dat niet te werken zoals je het nu doet.

De meeste kans voor scheefheid lijkt me in verkeerd opspannen van je werkstuk.
Pas als je de zaag te hard door je werkstuk duwt lijkt me gebrek aan stijfheid of nauwkeurigheid een issue te worden, wat ik bij dewalt niet als eerste zou denken.

Maar dit schrijf ik allemaal zonder je machine te kennen ;)

Edit:
Hoe goedkoper de machine deste lastiger het zal zijn 'm goed haaks in alle richtingen te bouwen....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Welke verstekzaag voor ALU lijsten?

Bericht door XXL66 »

allen bedankt voor de reacties.
Ik heb geen bramen maar de scherpe hoek van het verstek is in de diepte bol... dus dat gaat nooit goed komen met die Dewalt.

Heb ondertussen zitten zoeken naar machines en dit lijkt me wel wat:

https://www.tryma.eu/zaagmachine-tm-302?type=aluminium

Het zaagblad kan enkel op en neer (zoals Sven al zegt)
Enkel dan nog een oplossing zoeken om perfect lengtes te kopiëren.
De lijsten zijn vaak tot 2m lang.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Welke verstekzaag voor ALU lijsten?

Bericht door motormuis »

als je plaats heb kijk voor een rollenbaan en aanslag voor metaal afkortzagen die werken op 0.1mm nauwkeurig en zijn heel lang te krijgen
buizen zijn immers 3 of 6 m lang
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Welke verstekzaag voor ALU lijsten?

Bericht door Firehunter »

Ik ben een Kaltenbach SKL 370 aan het opknappen voor de verkoop. Heb je daar wat aan? Heeft hoog toerental voor aluminium. Super zware en solide zaag voor aluminium. Maar ik weet nog niet wanneer hij klaar zal zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke verstekzaag voor ALU lijsten?

Bericht door benkr »

Ik heb zo'n machine, zaagt perfect als de zaag goed scherp is, maar ik denk niet dat hij mooi genoeg zaagt voor lijstenwerk.
Voor hout gebruikt men echt vlijmscherpe messen om de lijst in de juiste hoek in één snede af te snijden, hoe je dat voor b.v. alumninium doet weet ik niet, maar je kunt je daar geen braam veroorloven, dat is lelijk, en afbramen laat sporen na in de zin van geen echt scherpe hoek meer. Kennelijk heb je dan een extra dun zaagblad nodig.

https://advies.euromec.nl/wat-is-een-af ... r-lijsten/
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Welke verstekzaag voor ALU lijsten?

Bericht door keesfrees »

Hoe dik zijn de profielen ?
Ik zaag met veel genoegen alu profiel op mijn oude maar trouwe festo tafelzaag bankje.
Wel je kop goed inpakken !
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke verstekzaag voor ALU lijsten?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 27 aug 2022 21:27 hoe je dat voor b.v. alumninium doet weet ik niet, maar je kunt je daar geen braam veroorloven, dat is lelijk, en afbramen laat sporen na in de zin van geen echt scherpe hoek meer.
De meeste bramen komen tijdens de retour beweging van de zaag, echte productie afkortmachine's trekken het materiaal een fractie terug zodra de zaag er doorheen is. (en smeren met fenella, verdampt en laat geen vervelende resten na)

Meest lastige is de aanslag, ik zou een 45 graden hoekje maken waar de punt in 'vastloopt' dan zit je gedefinieerd tegen een goede maat, alleen tegen die scherpe hoek drukken is gedoemd te mislukken.

IK gebruikte niet zo lang geleden een geleende standaard afkortzaag (met een net blad) en was aangenaam verrast met het resultaat van het afgekorte stukje alu profiel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welke verstekzaag voor ALU lijsten?

Bericht door skillalot »

https://dutchmach.nl/site/product/tugra-dk-400/

Heeft nog veel meer machines staan, maar deze staat bij ons in de werkplaats en zaagt heel netjes.
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Welke verstekzaag voor ALU lijsten?

Bericht door XXL66 »

Toch zalig zo'n forum, heel erg bedankt voor de reacties en nuttige tips!

Bijkomend probleem is dat de profielen ook gelakt en geborsteld zijn. De minste beschadiging ga je zien. Mijn leverancier heeft uiteraard een professionele machine specifiek voor dit werk maar slaagt er niet in de lijsten zonder krassen aan te leveren. De verstek hoeken zijn wel perfect, niets op aan te merken. Maar ergens loopt het fout. Bij de eerste levering zat er bijvoorbeeld heel veel zaagsel tussen de verpakking, dat is uiteraard nefast voor een zwart gelakt profiel. Na hen hierop te wijzen zijn de profielen perfect verpakt zonder zaagsel, maar ze vertonen toch nog steeds krassen.

Ik ga eerst ook eens informeren bij de groothandel die de Cassese machines verkoopt zodat ik weet wat belangrijk is, zoals bv inderdaad een dunner zaagblad, het terugtrekken voor de retourbeweging etc...
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Welke verstekzaag voor ALU lijsten?

Bericht door keesfrees »

XXL66 schreef: 28 aug 2022 09:29 Mijn leverancier . . . . maar slaagt er niet in de lijsten zonder krassen aan te leveren.
Die zal je ongetwijfeld gevraagd hebben of dat anders, beter kan, wat was daar de reactie op ?

En, is het een optie om de oppervlakte behandeling na het zagen te doen ?
Poederlakken bv ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Welke verstekzaag voor ALU lijsten?

Bericht door XXL66 »

Ze beweren dat de schade is ontstaan bij het vervoeren. De profielen zouden schuren tegen elkaar. Dat is onmogelijk aangezien ze per 2 lijsten verpakt zijn in bubbelfolie, maar ingerold in de bubbelfolie. Dus eerste profiel een paar keer ingerold en vervolgens de 2de erbij. Dat alles in stevige kartonnen dozen. Dus ze kunnen elkaar niet raken. Ze kunnen ook niet bewegen. Ze zijn echt zorgvuldig verpakt.
De profielen zijn na het lakken geborsteld, dat is net het mooie, deze gaan poederlakken is geen optie. Hun voorstel is dat ik de krassen eerst probeer weg te werken met een polijstblokje...

Video die ik heb doorgestuurd naar de leverancier:
https://www.veed.io/view/60abdf2c-e9ee- ... 7bfe1a66cf

De krassen zijn ook steeds aan dezelfde kant van het profiel (voorkant) en over het algemeen in het midden van het profiel. Die krassen ontstaan mijn inziens zeker bij het zagen door bv. onvoldoende reinigen / verwijderen van het zaagsel.
Plaats reactie