Geprint tandwiel draaibank.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Geprint tandwiel draaibank.

Bericht door Papaatje »

Ik heb goedkoop een VEVOR draaibank aan kunnen schaffen.

24506

Heb zowat alles uit elkaar gehad, hersteld, schoongemaakt en bijgesteld.
Was ECHT nodig. Volgens mij worden deze banken door kleuters in elkaar gezet. :lol: :shock:
Overal bramen, gruis, rotzooi enz enz......
Ben nog steeds niet klaar, maar ben in de goed richting. Draait in mijn ogen nu perfect. ;-)

Staan ook leuke projectjes op het internet om deze bank tot CNC om te toveren.
Of gewoon de voeding met een stappenmotor aan te drijven.

Deze man heeft leuke ideeen ervoor:
https://www.youtube.com/watch?v=9uTdDk2EqG4

Echter..................... :roll:

Nu vond ik de voeding wat te snel. Kon deze op zijn laagst instellen via de tandwielen op 0,198 mm/omw.

24512

Om hem naar de 0,089 te krijgen had ik 2 tandwielen van 80 tanden nodig..... Je raadt het al, er zat maar 1 bij.
Op het internet klagen ze ook allemaal dat deze tweede mist.
Via Alie kan ik wel voor een paar tientjes zo'n tandwiel bemachtigen, maar heb een 3D-printer... ;-)

Nu was mijn idee om een bestaand tandwiel te vergroten via een geprinte upgrade. :lol:

Ten eerste omdat ik een gat met een spiebaangroef in geprinte versie niet echt vertrouw qua sterkte, maar ook om op het printmateriaal te besparen. ;-)

Dus:
Ik heb een 52 tands vergroot tot 80 tands .... 8)

24510

24508

De ene kant is zo geconstrueerd dat het tandwiel er niet doorheen kan. Een klein randje houdt het onderdeel op zijn plek.

24511

De andere kant komt de ring op geschroefd met M2,5 boutjes.

24509

Dit werd de situatie:

24505

24504

Het loopt lekker, dus ben benieuwd hoelang het goed gaat. :lol:

Ik heb het geprint met PLA - Tough. Volgens de specificaties moet het bijna net zo sterk zijn als ABS.
We zullen zien. :P

Eric
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Geprint tandwiel draaibank.

Bericht door Kars-cnc »

Hééé.. dat is slim bedacht, om een tandwiel-vergroter te maken i.p.v. een heel tandwiel!

Ik heb zelf ook eens tandwielen geprint voor mijn draaibank, b.v. een tussenwiel om linkse draad te kunnen snijden (nog nooit gebruikt, maar het kan nu wel :mrgreen: ). Dan is inderdaad een mooie passing op de as lastig. Met spibaan er in heb ik me niet aan gewaagd.

Qua sterkte vond ik PLA wel goed genoeg. Als de krachten zo groot worden dat er tanden afbreken dan is dat misschien maar beter ook :shock: . Misschien dat PLA op de duur wel minder wordt door vet wat toch altijd wel in zo'n tandwielkast rondzwerft. Maar dan print je t.z.t. toch gewoon weer een nieuwe 8)
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 07 sep 2022 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Geprint tandwiel draaibank.

Bericht door Papaatje »

Kars-cnc schreef: 07 sep 2022 17:52 Hééé.. dat is slim bedacht, om een tandwiel-vergroter te maken i.p.v. een heel tandwiel!

Ik heb zelf ook eens tandwielen geprint voor mijn draaibank, b.v. een tussenwiel om linkse draad te kunnen snijden (nog nooit gebruikt, maar het kan nu wel :mrgreen: ). Dan is inderdaad een mooie passing op de as lastig. Met spibaan er in heb ik me niet aan gewaagt.

Qua sterkte vond ik PLA wel goed genoeg. Als de krachten zo groot worden dat er tanden afbreken dan is dat misschien maar beter ook :shock: . Misschien dat PLA op de duur wel minder wordt door vet wat toch altijd wel in zo'n tandwielkast rondzwerft. Maar dan print je t.z.t. toch gewoon weer een nieuwe 8)
dankje Kars. :P

Weet je dat ik daar niet eens aan had gedacht? Die "veiligheidsfunctie", een soort "breekpunt". :P
Ik wil op deze draaibank ook een aanslag maken op de langsslede, net zoals op de Hobbymat. Als ik nu te laat de voeding uit zet breken er in ieder geval geen stalen tanden. ;-)

Het was wel even uitzoeken om de passing tussen het inwendige tandwiel en het uitwendige uit te zoeken.
De moduul van het tandwiel is 1, volgens mij heb ik als moduul bij het inwendige gedeelte moduul 1,003 gebruikt, werkte perfect.
Had nu een lichte perspassing, voor het geval ik dat tandwiel 52 een keer nodig heb. Kan ik, "hopelijk", het tandwielpakket weer uit elkaar halen.
Maar zoals je al zei, een nieuwe is zo geprint. ;-)

Eric
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Geprint tandwiel draaibank.

Bericht door hfjbuis »

Papaatje schreef: 07 sep 2022 17:02 Dus:
Ik heb een 52 tands vergroot tot 80 tands .... 8)
Dat heb je netjes opgelost.
Kars-cnc schreef: 07 sep 2022 17:52 Dan is inderdaad een mooie passing op de as lastig. Met spibaan er in heb ik me niet aan gewaagt.
Ik had op de grote draaibank 3 jaar lang tandwielen van POM en UHMPE voor het aandrijven van de C-as (spindel). De passing op de assen van de draaibank is eenvoudig. Gewoon het gat een paar honderdste kleiner draaien. Dan kun je het kunststof tandwiel er met enige moeite (kunststof is elastisch) opschuiven en dan zit het spelingsvrij. Ook de 6mm spiebaan heb ik met een 6 mm spiebaansteker gemaakt. De spiebaan is daardoor ook een klein beetje ondermaats maar ook dat schuift probleemloos en spelingsvrij over de spie.

Bij een draadsnijtest van grove draad heb ik een paar maanden geleden alle 3 de POM/UHMPE tandwielen kapot gedraaid. Nu heb ik nieuwe tandwielen van PLA geprint (15% vulling) om daarmee de POM tandwielen te kunnen maken, dat gaat op de draaibank (CNC) gemakkelijker dan op de freesmachine. De passingen (gaten en spiebaan) heb ik op de nominale diameter geprint. Door dat de gaten (op mijn 3D printer) een fractie te klein worden geprint, passen die ook spelingsloos op de assen.
Ik heb met de geprinte tandwielen inmiddels "een grove draad" (ER32 M40x1.5) gesneden. Dat hebben de geprinte tandwielen overleeft, iets dat ik niet verwacht had. Zolang de geprinte tandwielen niet kapot gaan, laat ik ze zitten en als ze het een jaar volhouden, zet ik er geprinte tandwielen in maar dan van PETG.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Geprint tandwiel draaibank.

Bericht door hfjbuis »

Papaatje schreef: 07 sep 2022 17:02 Ik heb goedkoop een VEVOR draaibank aan kunnen schaffen.
Is dat een draaibank met een doorlaat van 38 mm? Die staat op de verlanglijst om eens te testen.
Heb zowat alles uit elkaar gehad, hersteld, schoongemaakt en bijgesteld.
Was ECHT nodig. Volgens mij worden deze banken door kleuters in elkaar gezet. :lol: :shock:
Overal bramen, gruis, rotzooi enz enz......
Dat is blijkbaar standaard bij het chinese spul. Mijn HBM draaibanken waren ook zo afgelevert.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Geprint tandwiel draaibank.

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 07 sep 2022 20:10 Ik heb met de geprinte tandwielen inmiddels "een grove draad" (ER32 M40x1.5) gesneden. Dat hebben de geprinte tandwielen overleeft, iets dat ik niet verwacht had. Zolang de geprinte tandwielen niet kapot gaan, laat ik ze zitten en als ze het een jaar volhouden, zet ik er geprinte tandwielen in maar dan van PETG.
Ik ben zelf ook vaak verbaasd hoe sterk de geprinte onderdelen zijn.
Heb ook vaak met PETG geprint, maar deze PLA Tough bevalt ook super.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Geprint tandwiel draaibank.

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 07 sep 2022 20:11 Is dat een draaibank met een doorlaat van 38 mm? Die staat op de verlanglijst om eens te testen.
Heb zowat alles uit elkaar gehad, hersteld, schoongemaakt en bijgesteld.
Was ECHT nodig. Volgens mij worden deze banken door kleuters in elkaar gezet. :lol: :shock:
Overal bramen, gruis, rotzooi enz enz......
Dat is blijkbaar standaard bij het chinese spul. Mijn HBM draaibanken waren ook zo afgelevert.
yep, een doorlaat van 38 mm.

Na de halve revisie is het een goed bankje. :lol:

Heb al veel ideeen om deze bank te verbeteren. ;-)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Geprint tandwiel draaibank.

Bericht door hfjbuis »

Papaatje schreef: 07 sep 2022 20:47 Heb al veel ideeen om deze bank te verbeteren. ;-)
Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Success en veel plezier met de draaibank.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Geprint tandwiel draaibank.

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 07 sep 2022 22:16
Papaatje schreef: 07 sep 2022 20:47 Heb al veel ideeen om deze bank te verbeteren. ;-)
Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Success en veel plezier met de draaibank.
Dankje.
Ik zal proberen af en toe verslag te doen.
Het blijft een verslavende hobby. ;-)
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Geprint tandwiel draaibank.

Bericht door FreesKever »

Papaatje schreef: 07 sep 2022 17:02
Heb zowat alles uit elkaar gehad, hersteld, schoongemaakt en bijgesteld.
Was ECHT nodig. Volgens mij worden deze banken door kleuters in elkaar gezet. :lol: :shock:
Volgens mij wordt dat spul afgeleverd als "montage voorbeeld"
Je kunt dus zien waar alle onderdelen ongeveer moeten zitten. maar het monteren moet je zelf doen.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Geprint tandwiel draaibank.

Bericht door Papaatje »

FreesKever schreef: 08 sep 2022 02:21 Volgens mij wordt dat spul afgeleverd als "montage voorbeeld"
Je kunt dus zien waar alle onderdelen ongeveer moeten zitten. maar het monteren moet je zelf doen.
Ja, maar ook flink de vijl gebruiken.
Let op het vijlsel onderaan. :shock: En toen was ik nog maar op de helft.
De bedrading heb ik trouwens ook beter bij elkaar gebonden en beschermd door tape.

24515

Het vlak waar de aluminium plaat op zat zag er zo uit:

24514

24513

Het aluminium plaatje was 0,5mm dik!
Heb er gelijk een plaatje van 0,75 achter geplakt, nu dus 1,25 mm.

24516

24518

Nu ziet het er zo uit:

24517

Beter toch? ;-)
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Geprint tandwiel draaibank.

Bericht door Bjornski1976 »

Leuk project en mooi machientje.

Mocht het nog nodig zijn om de 3D geprinte tandwielen sterker te krijgen kan je ze altijd nog annalen. Een verwarmings process om het het kunstof nog beter samen gesmolten en daardoor sterker te krijgen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Geprint tandwiel draaibank.

Bericht door DaBit »

Met annealen verandert de maatvoering wel. Verder is PLA een vrij sterke en stijve kunststof, in 'tough' variant iets minder stijf. Met PETG of ABS win je niet zoveel. Nylon eventueel wel, maar een groot tandwiel printen van nylon is niet heel makkelijk.
Laatst gewijzigd door DaBit op 09 sep 2022 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Geprint tandwiel draaibank.

Bericht door mher »

DaBit schreef: 08 sep 2022 21:48 Met annealen verandert de maatvoering wel. Verder is PLA een vrij sterke en stijve kunststof, in 'tough' variant iets minder stijf. Met PETG of ABS win je niet zoveel. Nylon eventueel nog wel, maar een groot tandwiel printen van nylon is nog niet heel makkelijk.
Ik denk ook dat het annealen van PLA een flinke inkrimping zal veroorzaken. Een andere optie dan Nylon, wat inderdaad niet makkelijk zal zijn, is Prusament PCCF. Dit is ook goed te annealen met een krimp spec van 1%.

Ik ben in elk geval eens dat er weinig te winnen valt met PETG of ABS
Plaats reactie