IGF Okuma

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

IGF Okuma

Bericht door Grafjan »

Mijn voormalige baas had een okuma freesmachine, en omdat niemand dat ding kon besturen hielp ik hem daar regelmatig mee, (ik weet er ook niet zo heel veel van maar ik kan wel een programmaatje maken enzo) Dit deed ik altijd gratis. Maar nu is hij overgenomen. De nieuwe eigenaar heeft mij benadert of ik daar een cnc cursus kan geven. Ik hoef dat niet gratis te doen. Maar ik weet echt niet wat redelijk is om daar voor te vragen, ik hoef er echt niet rijk van te worden, maar ik wil het ook niet voor een habbekrats doen. Wat is redelijk?
Laatst gewijzigd door Grafjan op 20 sep 2022 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Uurloon

Bericht door Portje »

oei, dat is een moeilijke.
Is het teveel of is het te weinig...
Vindt je het leuk om te doen?
is het ver rijden ivm de brandstofprijs
is het éénmalig, dan vraag je meer.
Verwacht je dat je vaker gevraagd wordt dan matig je wat.
Altijd lastig.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Uurloon

Bericht door salautom »

gewoon even wat googelen:

https://www.freelance.nl/opdrachten/training-educatie
Over het uurtarief van freelance docenten in het onderwijs is veel discussie. Ze verdienen vaak tussen de € 40,- en € 70,- per uur. Maar veel docenten vinden dat € 50,- een ondergrens is.
en moet je er apart voor rijden, kan je mogelijk nog een km vergoeding vragen
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Uurloon

Bericht door wstoof »

Vraag is ook wel of je een btw factuur kunt sturen .
Anders loopt het daar op stuk
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Uurloon

Bericht door benkr »

De eerste vraag is of het zwart of wit afgerekend wordt, omdat het, als het wit is, direct als een tweede inkomen geldt wordt het met 50% (zo ongeveer) belast dus dat scheelt echt veel op het einde.
Als het zakelijk verrekend wordt dan lijkt b.v. 50 Euro per uur heel wat, maar voor de zaak zijn het echt peanuts dus wees niet te bescheiden.
Bedenk verder dat een poetshulp voor thuis, en dan zwart betaald, al snel 15 a 20 Euro per uur vraagt (en ook krijgt), dan moet jij dat toch ook minimaal wel krijgen.
Je kunt je natuurlijk ook in nature uit laten betalen, iets wat je eigenlijk al heel lang wilde maar te duur vindt door hun laten kopen, freesjes, gereedschap een nieuwe computer of laptop etc. etc.
En bedenk ook dat je zoiets moet voorbereiden en wellicht ook nog een soort van lesboek / handleiding moet maken, ook dat kost zeeën van tijd, ook die uren moeten betaald worden.
Maar als je het leuk vind (dat is het allerbelangrijkste) doe je het misschien wel gratis, wie weet wat je in de toekomst nog van ze nodig hebt, zo kun je ook redeneren.
Ik zelf vind het fijn om mensen te helpen, als ze vragen wat ik verdiend heb zeg ik altijd dat mijn tijd onbetaalbaar is en we dat dus ook niet gaan doen. Mijn huisbaas (die ook mijn directe buurman is) heeft me in het verleden wel eens gevraagd wat ik had verdiend met een klusje, toen was mijn antwoordt dat ik er beslist niets voor wilde hebben, maar dat ik het wel tegoed zo houden. Dat gaat tot op heden uitstekend, als je het gevoel hebt dat het geven en nemen is dan is dat voor mij een goed gevoel, terwijl als je gaat betalen en geld vragen het al snel een rot gevoel geeft.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Uurloon

Bericht door Grafjan »

Dank U, eerst maar eens kijken of ze er iets aan hebben. Het is al enkele jaren geleden dat ik aan die machine gestaan heb. Wat ze ervoor over hebben laat ik aan hun over. En idd wie weet kunnen we in de toekomst wat voor elkaar betekenen. Zoveel metaal bedrijven zijn er niet meer in Tilburg.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Uurloon

Bericht door Bjornski1976 »

Je wordt gevraagd een cursus te geven en je geeft aan er niet veel van te weten maar je kan wel een programmatje schrijven. Dat is dus een eenmalig actie en ook heel beperkt.

Ik zou niets op papier zetten hiervoor en het niet te uitgebreid doen, uurtje of zo. Dan vraag je 6 tientjes of zoiets.

Ik weet niet hoe goed je hem kent maar grote kans dat nadien de deur achter je gesloten is dicht blijft. Verwacht je hierna nog wat anders of ....
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Uurloon

Bericht door Grafjan »

Ik vind de IGF besturing van okuma echt niet fijn. Als ik bv een kamer programmeer van 80mm diep en dan programmeer ik daarna op de bodem van de kamer een gaatje boren, en ik maak er dan NC van, dan gaat hij eerst op de bodem van de kamer centeren en boren, en daarna gaat hij de kamer frezen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Uurloon

Bericht door andrefc101 »

Je kan toch aan de code precies zien wat de machine eerst gaat doen. Ik ken heel die besturing niet, maar ik ben er van overtuigd dat je ergens de fout in gaat….
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Uurloon

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 16 sep 2022 23:00 Je kan toch aan de code precies zien wat de machine eerst gaat doen. Ik ken heel die besturing niet, maar ik ben er van overtuigd dat je ergens de fout in gaat….
Andre, ik ken de persoon GrafJan persoonlijk, en ik kan je zeggen dat hij echt wel weet hoe en wat G-codes doen of moeten doen, ik schat zo in dat hij bijna dagelijks uit het hoofd middels G-codes een machine verteld wat hij gedaan wil hebben van die machine. Hij heeft hier wel eens geroepen dat het bouwjaar van de machines waar hij mee werkt allemaal beginnen met 19...., en de meeste zelf nog niet eens met 199.
Dus ik geloof hem meteen als hij zegt dat de hier bedoelde machine echt anders omgaat met ingegeven code. Het is niet voor niets dat hij een cursus moet gaan geven, de collega's die hij het kunstje moet gaan leren zijn ook gewoon mensen die dagelijks achter een CNC machine staan. Maar misschien komt hij wel naar je toe op 1 oktober, dan kan hij het zelf verduidelijken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Uurloon

Bericht door andrefc101 »

Ik zeg ook niet dat Grafjan niet capabel is, maar je zou toch zeggen dat een besturing begint met wat je als eerste ingeeft….
Lijkt me ook logisch voor oudere machines, ik heb ook aan Heidehain besturingen gestaan van 19 Noach, die waren ook niet het simpelst. Lijkt mij toch dat er een workarround voor zijn systeem moet zijn. Beetje raar als een frees eerst maar ff 120mm het werkstuk in moet toch……
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Uurloon

Bericht door Grafjan »

Ja, als je rechtstreeks G-code in typt doet de machine precies wat je wilt. Maar dit is dialoog zo’n vraag en antwoord gebeuren. Daar zitten toch wat rare dingen in. Als je b.v eerst wat wilt frezen dan boren en daarna met de zelfde frees weer wat wilt doen, gaat ie eerst boren en daarna alles frezen. Ook als ik eerst wil boren en dan tappen, dat is dan een bewerking, ik zeg 15 mm diep boren, nee zegt de machine, ik boor de boorpunt dieper op zeg maar 16.5! Dan zeg ik doe maar 13.5 diep tappen, nee zegt de machine, de eerste 3 gangen is geen volledige draad dus ga ik 3*1.5 mm dieper, 18 dus. Nu weet ik dat veel tekenaars graag hebben dat je tot op de bodem lopende draad hebt. Maar dieper tappen dan boren kunnen de meeste tappen niet hebben. Je kan die dingen in de machine parameters wel wijzigen, maar omdat het mijn machine niet is begin ik daar natuurlijk niet aan.😁
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Uurloon

Bericht door Grafjan »

Maar als iemand misschien weet of je die functie dat de machine de volgorde bepaald op een of andere manier af kunt zetten dan hoor ik dat natuurlijk heel graag. Het gaat om IGF van okuma.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Uurloon

Bericht door Grafjan »

Weet er iemand of ik de topic titel kan wijzigen naar Uurloon/IGF Okuma?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie