Ervaringen met ProtoTRAK KMX2 2000

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Verspaner81
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2020 12:33

Ervaringen met ProtoTRAK KMX2 2000

Bericht door Verspaner81 »

Hallo allemaal!

We zijn bezig met het aanschaffen van een freesmachine. Omdat we graag de mogelijkheid willen hebben om contours te frezen en het budget niet toereikend is om een dedicated CNC-machine aan te schaffen zijn we op een ProtoTRAK KMX2 2000 uitgekomen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze machine? Is die nauwkeurig (laten we zeggen frezen op ±0.01 mm)? Hoe bevalt de software? Hoe goed is de machine in onderhoud?

Overigens ben ik ook erg benieuwd als jullie alternatieven zien. Naast deze protoTRAK overweeg ik 'gewoon' een conventionele bank (Deckel, Schaublin ect). Of bijvoorbeeld een Fehlmann Picomax maar die zijn erg zeldzaam of duur.

Ben benieuwd!

Gr,
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ervaringen met ProtoTRAK KMX2 2000

Bericht door benkr »

Als ik zie dat die machine 52.000 Euro kost dan moet dat wel een echt gouden besturing zijn, voor dat geld heb ik hele mooie gesloten machines gekocht (bij mijn voormalige werkgever, een jaartje of 6 a 7 geleden) met een freesbereik van 500 x 1000 mm, een 10.000 rpm spindel, lineaire geleidingen en een Siemens 840D besturing. Volgens mij kwam die machine ook bij Huvema vandaan, waar ik ook deze machine heb gevonden via Google.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ervaringen met ProtoTRAK KMX2 2000

Bericht door hfjbuis »

Dat is veel geld en kijkend naar de specs, er staat niet eens bij of er kogelomloopspindels in zitten. Geen woord over de te verwachten nauwkeurigheid of de snelheid van de X en Y as.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Ervaringen met ProtoTRAK KMX2 2000

Bericht door Stephan »

goed idee deze machine :oops: :oops: :oops: 2 Axis CNC.

Niet doen dus en zeker niet voor dat geld.
Verspaner81
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2020 12:33

Re: Ervaringen met ProtoTRAK KMX2 2000

Bericht door Verspaner81 »

Dank allen.

Welke machine zouden jullie aanbevelen budget tussen 20 - 40K? Een Haas mini mill, Knuth x mill400, of een Mueller Technik machine? Een hele degelijke conventionele is ook een optie.

De prototrak is overigens voorzien van zwaluwstaart geleidingen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ervaringen met ProtoTRAK KMX2 2000

Bericht door Kars-cnc »

Je merkt het al een beetje, er zit hier blijkbaar niemand die ervaring heeft met een ProtoTRAK KMX2 2000. Het is wel veel geld (in ieder geval voor CNC-forum begrippen 8)) maar het oogt ook wel als een machine die in stabiliteit onvergelijkbaar veel beter is dan b.v. een portaalfrees.

Dat is eigenlijk wel de eerste vraag die je jezelf moet stellen, wat en hoe wil je gaan frezen. Ik weet het, altijd heel moeilijk op voorhand in te schatten, maar een beetje idee is er vast wel. Is er binnen jou bedrijf al ervaring met (CNC) frees machines?

Met zo'n zware conventionele machine kun je grote frezen gebruiken op lagere toerentallen. Een andere benadering is een lichtere machine met kleinere frezen, hogere toerentallen en hogere snelheden. Netto kun je met beide vaak hetzelfde bereiken in eenzelfde tijd maar beide hebben zo hun specifieke beperkingen. Daar komt bij, en echt goede HF machine als een Datron is ook bepaald niet goedkoop.

Goed, tot zover de ideeën van iemand met frezen als hobby :shock:. Hopelijk reageren er nog mensen met meer verstand van zaken...
Verspaner81
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2020 12:33

Re: Ervaringen met ProtoTRAK KMX2 2000

Bericht door Verspaner81 »

Dank voor de inzichten.

Inderdaad zal ik even op een rijtje zetten wat we (in grote lijnen) willen gaan doen met de machine:
  • Voornamelijk bedoeld voor vervaardigen van parts voor prototypes/kleine series
  • Zware bewerkingen verwacht ik niet te doen. RVS kunnen frezen is wel benodigd
  • Machine moet gemakkelijk in gebruik zijn, er is ervaring met CNC-frezen. Zelf heb ik gewerkt met Haas, Fehlmann Picomax. Toch niet heel veel ervaring en de machine moet makkelijk te leren zijn voor andere collega's
  • Een wens is dat de machine zowel conventioneel als CNC bestuurbaar is (kom je vaak op een Picomax uit, jammer genoeg heel duur...)
  • Machine kan in onderhoud bij een Nederlands bedrijf
  • Frees bereik hoeft niet heel veel groter te zijn als 500x300x300 (ordergrootte)
  • Het is mogelijk om met de machine contouren te frezen.

Hopelijk geeft die wat meer overzicht :)
JanF
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Ervaringen met ProtoTRAK KMX2 2000

Bericht door JanF »

Misschien is het handiger om je te verdiepen in welk besturingssysteem je wilt hebben.
Het budget van 20-40k is ruim voldoende om een bewerkingscentrum aan te schaffen.
Dat Handmatig frezen moet je uit je hoofdzetten.
Ik type zo een paar regels in mijn heidenhain tnc 145 om een spiebaan of een rond gat te frezen.
Nu is dat een zwaar verouderd 2,5 D besturing maar een paar regeltjes zijn op nieuwe machines ook wel te doen.
Verder moet je toch nog steeds je werkstuk en het gereedschap uit klokken. Of je nu handmatig of cnc freest.
Verder hebben bewerkingscentrum een automatische gereedschap wisselaar en een omkasting om de spanen en koelvloeistof wat te bij elkaar te houden.
Als je ook nog een werkstuk afmeting van 500x300x300 wilt kunnen bewerken dan kom je al in de wat grotere machines terecht want het werkbereik zal dan toch ongeveer 600x400 moeten zijn wil je met een vlakfrees van 80 mm willen werken.
En als je weet welk besturingssysteem het meest geschikt is voor jullie bedrijf dan binnen het bedrijf maar een paar mensen trainen voor het gebruik van de machine en de rest blijft er vanaf!
Ik ken alleen maar heidenhain tnc 145/150 dus ik heb geen vergelijk hoe het met andere besturingen zit.
Mijn zoon heeft een Brother omgebouwd naar linuxcnc en mesa. dat in combinatie met Fusion 360 is ook erg leuk maar dat is weer minder handig in de aanschaf en onderhoud.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ervaringen met ProtoTRAK KMX2 2000

Bericht door assink »

Zoek je dan niet gewoon een teach in machine?
Zoals dit bijvoorbeeld?
https://www.dormaccncsolutions.nl/frees ... esmachines
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Ervaringen met ProtoTRAK KMX2 2000

Bericht door JanSr »

Al eens bij https://www.stylecncmachines.nl binnengelopen?
Verspaner81
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2020 12:33

Re: Ervaringen met ProtoTRAK KMX2 2000

Bericht door Verspaner81 »

Hoe kan ik goed bepalen welk besturingssysteem verlangt wordt? Ik heb beide met Siemens en Heidenhain gewerkt, werkte prima. Welke versies het waren weet ik niet meer uit mijn hoofd.

Ik ga erin mee dat een CNC prima is, die regeltjes programmeren lijkt me inderdaad een kleine moeite.

De Teach in van Dormac kan ik nog niet. Hoe bevalt deze in de industrie? Goede ervaringen mee?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ervaringen met ProtoTRAK KMX2 2000

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://bmtmachines.nl/gebruikte-machines/

Gewoon es bellen, als het deze niet wordt hebben ze misschien wel een andere op het oog.

Dan koop je bij degene die je ook de service gaat verlenen, ik vind zo'n vmc met Heidenhain echt wel een mooie machine voor de meeste toepassingen, en er zijn hele volksstammen die heel gelukkig worden van Heidenhain.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Ervaringen met ProtoTRAK KMX2 2000

Bericht door Mcgyver »

Ik heb geen ervaring met die prototrack, maar wel net de bridgeport ez-track. Het lijkt erop dat de prototrack daar een directe kloon van is.
Ik heb jarenlang gebruik gemaakt van een ez-track en het is heel makkelijk op heel snel kamertjes, contourtjes en dat soort dingen te programmeren aan de machine.
Voor vlot produceren is dat ding dus wel ideaal..
Het is ook een kloon van het knee mill model , je kan de kop in meerdere richtingen verdraaien. Je kan de meeste onmogelijkheden te lijf met zo"n machine.

Het enige wat ik biet goed kan beoordelen hoe de besturing is op die prototrack. Maar ik verwacht dat er wel wat overeenkomsten zijn met de ez track van bridgeport.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Verspaner81
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2020 12:33

Re: Ervaringen met ProtoTRAK KMX2 2000

Bericht door Verspaner81 »

Dank voor reacties allen :).

Ik overweeg op dit moment de volgende machines (waarbij ProtoTrak is afgevallen):
- Emco concept mill 105 --> ziet er compact en heel degelijk uit, nadeel is de Easy2Control besturing?
- Haas mini mill --> kan nieuw aangeschaft worden voor ongeveer 45K incl. tools. Nadeel, Haas besturing?
- FS3MG2.0 of FS4MG --> Onbekend voor mij deze machines, ik kwam het hier op het forum tegen. Kan iemand mij er meer over vertellen? Machine ziet er degelijk uit met kogelomloopspillen en Siemens besturing.
- Bridgeport VMC of een GX model --> Dit wordt een tweedehands

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/meningen over desbetreffende machines.

Gr,
Plaats reactie