Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door staandeklok »

Hoe groot moet dat messing stripje zijn? Mogelijk heb ik nog wel wat liggen in de stelling.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Papaatje »

staandeklok schreef: 03 mei 2023 19:51 Hoe groot moet dat messing stripje zijn? Mogelijk heb ik nog wel wat liggen in de stelling.
12 x 5 met een lengte van 120.

Ik zou net bij AlieExpress bestellen. Een halve meter heb ik daar voor € 17,50, met een levering in 12 dagen.

Het aanbod van jou vind ik super, waardeer ik echt hoor. :P
Maar ik wil meer gibs van de draaibank vervangen, dus ik bestel wel die halve meter bij Alie.
Ik wil niet ondankbaar lijken, maar bewaar je voorraad maar. ;-)

Kreeg vanmiddag een offerte van FNF:
3 meter van 15 x 5 zou exclusief BTW € 60,13 kosten. :shock:
Ze verkochten alleen per handelslengte, wat € 40,13 zou kosten, maar er kwam een kleine ordertoeslag van € 20,- bij. :roll:
Vond ik toch wat te duur. :|

Verhoudingsgewijs is het nog wel goedkoper dan bij Alie, maar moet mijn beurs een beetje in toom houden, dus....... :lol:

Eric
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik kom hier toevallig even binnenstruikelen..
"Vroegâh" verkocht HBM wel betere machines.. en die waren dan niet eens nieuw.. toen zat ie nog in de Binnenstad van Gouda, 't zal in 1996 geweest zijn dat ik daar een tweedehands Contimac kocht, een EMCO 8 kloon. en dat gekke ding was echt zuiver.. ooit een busje gedraaid voor een krimppassing.. verschil in diameter tussen voor en achter.. 5µm... meer niet..

Maar.. de HBM C1.. ik herken het verhaal.. daar heb ik ook het nodige aan gedaan.. allereerst de Spindelhoofdlagers vervangen, daarna de Losse kop in
lijn gezet, door een stuk rond op te spannen, en dan klokken... Vierklauwtje,.. dus tegen de kop zuiver 0 gesteld.. en dan naar de andere kant.. en dan meten.. tikkie met de hamer hier en daar...
en nu?..Misbruik ik het ding.. omdat ik een EMCO Compact 5 en een EMCOturn 120 in de werkplaats heb staan.. en als ik echt zuiver moet draaien.. dan doe ik dat op de Boley.. op de leunspaan..
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 03 mei 2023 21:41 Maar.. de HBM C1.. ik herken het verhaal.. daar heb ik ook het nodige aan gedaan.. allereerst de Spindelhoofdlagers vervangen, daarna de Losse kop in
lijn gezet, door een stuk rond op te spannen, en dan klokken... Vierklauwtje,.. dus tegen de kop zuiver 0 gesteld.. en dan naar de andere kant.. en dan meten.. tikkie met de hamer hier en daar...
en nu?..Misbruik ik het ding.. omdat ik een EMCO Compact 5 en een EMCOturn 120 in de werkplaats heb staan.. en als ik echt zuiver moet draaien.. dan doe ik dat op de Boley.. op de leunspaan..
Ja Arie, het blijft verbeteren en afstellen. ;-)

Maar ach, het houdt me van de straat. :lol:
En ik vind het nog steeds leuk, dat is het belangrijkste.

Eric
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies...

'k heb aan mij Contimac EMCO 8 kloon maar weinig hoeven doen.. lappie petroleum erover, en een beetje LeibaanOlie erachteraan.. meer dan dat moet het niet zijn..

maar voor mijn Draadvonkmachine heb ik een compleet Lineair lager staan fabrieken.. Kopen had gekund.. maar dan had ik een set moeten kopen.. en ik had er maar 1 nodig...

Mijn EMCOturn 120?.. Daar waren 2 Relais nodig om em weer volledig werkend te krijgen.. Dat kan ik durven... :lol:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Papaatje »

Ben nog steeds met het 'avontuur Vevor' bezig.

Wilde toch iets meer delen over de super kwaliteit van de Vevor draaibank. :shock:
Het is eigenlijk om te huilen..... :lol:

Wanneer ik een klok tegen de klauwplaat zette en wat kracht uitoefende sloeg de meter tegen de 0,02 uit. Vond ik wat veel, en vond het ook niet echt super draaien.
Nog een punt was dat het tandwiel voor de voeding op de spindel-as niet echt rond liep. Ik kon de tandwielen van de voeding niet lekker op speling zetten hierdoor. Wilde iets minder geratel horen. ;-)

Eerst maar ff de klok op het tandwiel zetten, bleek deze 0,2 verschil te geven tussen de hoogste en laagste tandkop.

24874


Na demontage van het zooitje kwam ik deze spie tegen. Schrik niet...... dat heb ik al voor jullie gedaan. :lol:

24868

24867

De spie zat niet diep genoeg, bescheiden gezegd. Had ook nooit gelukt. Ja, misschien als je met een pers er 10 ton op zou zetten. :lol:
Mijn vermoeden is dat ze de spie er in geramd hadden. Nadat ze zagen dat hij niet diep zat waarschijnlijk geprobeerd hebben om hem eruit te halen.
Dit is niet gelukt dus dachten ze van, we draaien gewoon het tandwiel erop, deze drukt de spie wel omlaag.
Natuurlijk ging de spie wel iets dieper, maar niet diep genoeg en drukte het tandwiel onrond. :shock:
Met moeite kreeg ik de spie eruit, heb hiervoor een oude schacht van een gebroken vhm frees geslepen tot mini beitel. Ik kon zo net onder de spie rammen.
Resultaat:

24865

Je kon zelfs zien dat het raakvlak van de riemschijf, die het lager moest aandrukken, niet helemaal vlak aangedrukt had.
Waarschijnlijk ging het tandwiel niet helemaal over de spie.

24864

Misschien is het te ver gedacht, maar volgens mij kan dit het lager niet echt vlak aangedrukt worden.

Dit is het punt, in de spiebaan van het tandwiel, waar de spie tegenaan gedrukt had.

24870


Affijn, de spindel as gedemonteerd.
Ze waren niet echt scheutig geweest met vet. :roll:

24866

24869

Nog even stiekem gegluurd wat een SKF lager zou kosten. :shock: :lol:
Toen toch maar het oude lager schoon gemaakt. Met vet gevuld en weer gemonteerd.
Heb geen zin om een paar honderd te investeren. :oops:

Het bewuste tandwiel voor het monteren nog ff met messing opgevuld. Het was niet echt een glij-passing, meer een gooi-passing.
Het teveel natuurlijk weg gesneden.
Na montage was het verschil tussen de hoogtes van de tanden niet meer dan 0,03 na opnieuw meten.

24873

Nu het lager afgesteld. Ik heb hiervoor een as in de klauwplaat geklemd.
Klok tegen de klauwplaat. Later trouwens tegen de flens voor de klauwplaat.

24875


Wanneer ik aan de as met kracht trok bewoog de meter een half honderdste.
De spindel draaide mooi soepel met de hand.

Na het monteren van motor leek het wel het verschil tussen een trekker en een benzineauto. Wat een verschil met draaien, echt soepel.
Heb hem 5 minuten laten draaien, werd niet schrikbarend warm.

Echter met de voedingstandwielen ben ik nog niet tevreden. Moet volgens mij echt met minder herrie kunnen.
Het tandwiel tegen de spil as is nu goed af te stellen.
De speling tussen de tandwielen en de tussen assen is gewoon schrikbarend. Zover ik kan meten meten 0,08 speling. Je kunt de tandwielen gewoon kantelen.
Kijk nog wel ff hoe ik dit oplos.

Na de hele operatie nog even de spindel ten opzichte van de geleidingen gemeten, in hoeverre me dat lukt.
Ik had dezelfde zuiver ronde as nog in de klauwplaat hiervoor.
Over zo'n 13 cm ging de centerlijn 0,16 omlaag.
Na 7 cm 0,08.
Momenteel vind ik dat wel ff goed, maar je weet nooit.... Misschien haal ik hem nog eens uit elkaar. :lol:

Als ik nu in het horizontale vlak meet komt de centerlijn na die 13 cm 0,11mm naar mij toe.
Omdat de centerlijn niet echt evenwijdig was kon ik dit niet zuiver meten, maar komt hier in de buurt.

Als het goed is komt morgen mijn messing strip binnen uit China, kan ik weer bezig met de gibs van de langs- en kruis-slede.
Dus............ wordt vervolgd. ;-)

Oh ja, dit was mijn handwiel geworden voor de kruisslede.
Iets groter nu, en het handvatje draait soepel rond de bout. Vind ik toch lekkerder werken.

24876

Daarna maar weer een digitale schuifmaat slopen om te gebruiken als DRO.

Vervelen! Wat is dat? :shock: :lol: Het begint op werken te lijken. :lol: ;-)

Eric.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Papaatje »

Papaatje schreef: 16 mei 2023 13:53 Echter met de voedingstandwielen ben ik nog niet tevreden. Moet volgens mij echt met minder herrie kunnen.
Het tandwiel tegen de spil as is nu goed af te stellen.
De speling tussen de tandwielen en de tussen assen is gewoon schrikbarend. Zover ik kan meten meten 0,08 speling. Je kunt de tandwielen gewoon kantelen.
Kijk nog wel ff hoe ik dit oplos.
Oplossing gevonden. :P

Super simpel.
Ik heb als lagermateriaal voor de tussen asjes gewoon 0,01 mm messing folie gebruikt! Werkt perfekt!

De tandwielen zijn nog nieuw, het is uiteindelijk een nieuwe bank. Dus het eerste tandwiel, dat 0,2 mm uitstak voorheen, moest weer een beetje inslijten natuurlijk.

Na wat instellen hoor je de tandwielen bijna niet meer.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door hfjbuis »

Tandwielen zullen nooit echt stil draaien. Het wordt stiller als je er voor zorgt dat er geen metaal op metaal contact is door tandwielen te vervangen door kunststof (POM of 3D print) exemplaren.
Ik heb ooit voor mijn kleine draaibank de POM tandwielen door aluminium vervangen. Dat gaf teveel geluid en dus de POM tandwielen maar weer teruggezet. N.b. ombouwen naar CNC helpt ook, dan kunnen de tandwielen er vanaf.

Het is ongelooflijk hoe slecht z'n draaibank gemaakt wordt. Met een heel klein beetje meer werk en zorg, komt zo'n ding stukken beter uit de fabriek. Blijkbaar is HBM kwalitatief nog beter, wie had dat gedacht. :mrgreen:

Ondanks alles, heb ik nog steeds het plan om t.z.t. mijn 2 draaibanken te vervangen door z'n exemplaar. Ik hoop dat HBM of Paulimot ooit zo'n formaat draaibank met grote (38 mm) doorlaat gaan leveren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door javanree »

Of als je geen gehele CNC bank wilt iets als een Electronic Lead Screw bouwen.
Verder fraai opgelost tot nu toe. Maar ik zou met 0.15mm op 160mm afwijking de vaste kop echt wel gaan richten. Let wel, doe dat niet met een as in de klauwplaat maar met een mooie proefdoorn die direct in de hoofdspil past. Meestal zit daar wel iets van een morse conus in.

Was toevallig op eBay.de aan het kijken voor een MK4 proefdoorn voor mijn Weiler en de prijzen vallen zat mee. Paulimot in Duitsland heeft exemplaren voor circa 75 euro.

Succes verder met het verbeteren, maar pas op dat is verslavend :lol:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 16 mei 2023 16:08 Tandwielen zullen nooit echt stil draaien. Het wordt stiller als je er voor zorgt dat er geen metaal op metaal contact is door tandwielen te vervangen door kunststof (POM of 3D print) exemplaren.
Ik heb ooit voor mijn kleine draaibank de POM tandwielen door aluminium vervangen. Dat gaf teveel geluid en dus de POM tandwielen maar weer teruggezet. N.b. ombouwen naar CNC helpt ook, dan kunnen de tandwielen er vanaf.

Het is ongelooflijk hoe slecht z'n draaibank gemaakt wordt. Met een heel klein beetje meer werk en zorg, komt zo'n ding stukken beter uit de fabriek. Blijkbaar is HBM kwalitatief nog beter, wie had dat gedacht. :mrgreen:

Ondanks alles, heb ik nog steeds het plan om t.z.t. mijn 2 draaibanken te vervangen door z'n exemplaar. Ik hoop dat HBM of Paulimot ooit zo'n formaat draaibank met grote (38 mm) doorlaat gaan leveren.
Ik vind het verbazingwekkend hoe stil hij nu is. Je hoort de tandwielen bijna alleen als ik de voeding aan het werk zet, dus als ze weerstand krijgen.

Ja, het is echt bar en boos zoals de draaibank in elkaar gezet is.
Past het niet dan rammen we het er wel in. En afbramen? Wat is dat? :lol:

Eigenlijk zou deze niet zo verkocht mogen worden. Maar zoals ik hem nu verander zou ik hem niet eens voor de nieuwprijs willen verkopen. Terwijl ik hem voor sloopprijs gekregen heb, zo uit het krat, nog nooit gebruikt. ;-)

En heb al vaker aangegeven, stiekem vind ik het leuk werk. Het is heel bevredigend om alle kleine (en grote :lol: ) fouten eruit te kunnen werken.

En CNC maken.......? Blijft ook door mijn hoofd spoken.
Maar dan "semi-CNC", zodat hij ook nog conventioneel te gebruiken is.
Ach, eerst maar iets van een DRO fabriceren. Heb nog wat digitale schuifmaten liggen hiervoor.

Eric
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Papaatje »

javanree schreef: 16 mei 2023 17:07 Of als je geen gehele CNC bank wilt iets als een Electronic Lead Screw bouwen.
Verder fraai opgelost tot nu toe. Maar ik zou met 0.15mm op 160mm afwijking de vaste kop echt wel gaan richten. Let wel, doe dat niet met een as in de klauwplaat maar met een mooie proefdoorn die direct in de hoofdspil past. Meestal zit daar wel iets van een morse conus in.

Was toevallig op eBay.de aan het kijken voor een MK4 proefdoorn voor mijn Weiler en de prijzen vallen zat mee. Paulimot in Duitsland heeft exemplaren voor circa 75 euro.

Succes verder met het verbeteren, maar pas op dat is verslavend :lol:
Dankje.

Ja, heb wel filmpjes met die Electronic Lead Screw voorbij zien komen, loopt ook soepel.

Mezelf kennende zal die kop ook wel gericht worden. ;-) Hoort ook bij die verslaving.......
Maar in mijn vaste kop zit een MK5 conus. :roll:
Doe het wel met een as in de klauwplaat ben ik bang voor.

Eric
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door hfjbuis »

Papaatje schreef: 16 mei 2023 17:34 Mezelf kennende zal die kop ook wel gericht worden
Ik heb de vaste kop van de kleine draaibank ook moeten richten (ook de losse kop van de grote). Die stond niet precies, maar toch maar een paar honderdste/100 mm verkeerd. Dat kost een middag tijd, maar daar heb je dan ook weer jaren plezier van.
Papaatje schreef: 16 mei 2023 17:27 En CNC maken.......? Blijft ook door mijn hoofd spoken.
Maar dan "semi-CNC", zodat hij ook nog conventioneel te gebruiken is
Ik kan ook nog steeds conventioneel draaien en dat is voor mij wel zo makkelijk.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Arie Kabaalstra »

Papaatje schreef: 16 mei 2023 17:27 En CNC maken.......? Blijft ook door mijn hoofd spoken.
Maar dan "semi-CNC", zodat hij ook nog conventioneel te gebruiken is.
Ik ben en blijf van Mening dat als je een bank ombouwt naar CNC, dan gebruik je em niet meer Conventioneel, en als je em naar EdingCNC ombouwt. dan knopsel je een paar macrootjes, en dan hoef je em niet meer handmatig te gebruiken..
Ik heb in mijn werkplaats momenteel geen conventionele draaibank.. Ik duim gewoon een paar dialoogjes in, en mijn onderdeel komt er wel uitrollen..en in de tussentijd koffie!.. of ik ben met andere machines bezig..
Plaats reactie