Instellingen stappenmotr Mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Instellingen stappenmotr Mach3

Bericht door RoBie »

Dank Ben!
klapa01
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jun 2022 14:57

Re: Instellingen stappenmotr Mach3

Bericht door klapa01 »

Robie / Ben,
Het klopt hij lijkt meer op de T6560 T3.
Vandaag met alle instellingen aan de slag geweest en de motoren reageren allemaal op de juiste manier op het toetsenbord als ik mach3 draai.
Het lag onder meer aan de active low instellingen.
Ook de motor tuning aangepakt. Dip-switches op de kaart die de stroomsterkte regelen op alle mogelijke manieren geprobeerd.
Maar het is mij nog niet gelukt om de motoren soepel te laten draaien. Ze blijven "haperen".
Het gevolg van het haperen is dat de afstand die afgelegd moet worden niet klopt. Hij is niet constant.
Als ik nl de automatische stepinstelling gebruik en een as 5 cm laat lopen en het dan daarna na meet blijkt het 4,45 cm te zijn.
Dit uiteraard ingegeven en daarna de proef herhaald. Is hij weer niet constant.
Mijn "leken-conclusie" is dat het haperen van de motoren zorgt dat e.e.a niet constant kan zijn.

Is het soms mogelijk dat de 4 draden van de stappenmotor verkeerd naar de controller gaan.
Als dit een mogelijkheid is hoe kan ik dat dan oplossen.

Uiteraard weer bedankt voor heet eventuele antwoord.

Groeten Fred
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Instellingen stappenmotr Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij step pulse staat 10 ingevuld, erboven staat 1-5µsec. Geen idee of daar wat conflict ontstaat. Verder schijnt het regelmatig voor te komen dat de timing van het dir signaal tov het step signaal niet klopt. Ik kan me voorstellen dat dat met active high / activ low veranderd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Instellingen stappenmotr Mach3

Bericht door benkr »

Ben je toevallig van plan om op 12 november naar de grote CNCZone dag in Wijk en Aalburg te komen?
Ik denk dat als je daarheen komt met de machine onder de arm je er weggaat met een goed werkende machine, of enkele adviezen die je moet opvolgen om die machine goed werkend te maken.
Het blijft een beetje gokken wat er aan de hand is, met de machine bij de hand is het allemaal net wat makkelijker.
Heb je al gekeken of alles echt lekker soepel loopt, als dat niet zo is dan is dat het eerste punt waar iets aan gedaan moet worden.
klapa01
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jun 2022 14:57

Re: Instellingen stappenmotr Mach3

Bericht door klapa01 »

Ben,

Dat is zeker een mogelijkheid die ik overweeg. Omdat ik helemaal nieuw ben hier kun je mij dan vertellen of ik mij moet aanmelden, er om 09.00 uur moet zijn om mijn machine op te stellen of dat ik gewoon daar heen moet komen jou of een ander op moet zoeken.
Dus hoe werkt zo'n opendag als je een probleem hebt.
Groeten Fred
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Instellingen stappenmotr Mach3

Bericht door benkr »

klapa01 schreef: 08 okt 2022 22:37 Ben,

Dat is zeker een mogelijkheid die ik overweeg. Omdat ik helemaal nieuw ben hier kun je mij dan vertellen of ik mij moet aanmelden, er om 09.00 uur moet zijn om mijn machine op te stellen of dat ik gewoon daar heen moet komen jou of een ander op moet zoeken.
Dus hoe werkt zo'n opendag als je een probleem hebt.
Groeten Fred
Officieel begint de open dag om 10:00 uur, als je je machine meebrengt vinden we daar zeker een plekje voor.
Je hoeft je niet vooraf aan te melden, wel het topic goed in de gaten houden, zelfs de laatste ochtend voor vertrek even kijken,vooral Covid kan roet in het eten strooien.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Instellingen stappenmotr Mach3

Bericht door hfjbuis »

klapa01 schreef: 08 okt 2022 15:44 Maar het is mij nog niet gelukt om de motoren soepel te laten draaien. Ze blijven "haperen".
Als de motoren al draaien en ook nog in de goede richting, ben je al een heel eind.

Haperen en stapverlies past bij:
  • Overbelasting van de voeding. Sluit slechts één van de motor aan en kijk of het probleem is opgelost. Zo ja, stel dan de maximale motorstroom zo laag dat je nog net de gewenste snelheden haalt. Doe dit motor voor motor en als alle motoren zijn ingesteld, nogmaals testen.
  • Te hoge acceleratie. Zet deze heel laag (5 mm/mm/s) en kijk of het probleem is opgelost, zo ja verhoog dan de acceleratie langzaam totdat het probleem terug komt en verlaag dan de waarde met 30%.
  • Te hoge snelheid. Zet de maximum snelheid op 100 mm/min en kijk of het probleem is opgelost. Zo ja, verhoog dan de snelheid langzaam totdat het probleem terug komt. Verlaag dan de max snelheid met 30%
N.b. een te hoge snelheid lijkt mij het meest waarschijnlijk.
Je kunt ook naar Hoensbroek (limburg) komen, dan kijken wij er samen naar en hoef je niet te wachten tot november. Stuur in dat geval maar een PB (persoonlijk bericht).
There are only 2 limits, the sky and your imagination
klapa01
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jun 2022 14:57

Re: Instellingen stappenmotr Mach3

Bericht door klapa01 »

Heren,

Naar aanleiding van het laatste bericht in overweging genomen of het niet aan de pc kon liggen.
Ik had hem 2e hands gekocht met een werkend XP systeem.
Nieuwe schijf er in gezet (oude op de plank gelegd voor het geval dat..) en windows 7 ultimate 32 bits er op gezet.
Liep nog wel tegen het probleem aan dat zo'n oude computer niet goed op een toetsenbord met een usb aansluiting werkt.
F2 om in de bios te komen werkte niet. Met een oud verloopstekkertje deed de F2 toets het weer.
Alles weer aangesloten, poorts /pins en motortuning gedaan en...
de machine loopt/draait nu als een zonnetje.

Ga mij nu verdiepen in de machinecoördinaten en de positie waar ik wil beginnen met frezen.
In ieder geval allen bedankt voor jullie hulp en wellicht kom ik in de toekomst nog met een of meer vraagjes.

Groeten Fred
Plaats reactie