4 assige machine met c-as, frezen in XZ vlak

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nemesis
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 okt 2022 19:04

4 assige machine met c-as, frezen in XZ vlak

Bericht door nemesis »

Ik ben een nieuwe machine aan het uitwerken met een zelfgebouwde C-as.
Om alle bewerkingen te kunnen uitvoeren die ik wil (oa opdelen van platen met een zaagaggregaat) dien ik bewerkingen te kunnen uitvoeren in het XZ en YZ vlak.

Dit is buiten mijn comfortzone aangezien ik tot nu toe enkel met 3 assige machines aan de slag ben gegaan.

Mits veel geklooi ben ik er in geslaagd om de PP in inventorcam (voor UCCNC) aan te passen naar een 5 assige met A en C as waarbij bij het gebruik van de aggregaat de A as op 90 deg. staat en de C as als index wordt gebruikt voor de rotatie rond de Z as.
Indexering van de A en C as doet perfect wat het hoort te doen, enkel slaag ik er niet in om bewerkingen in het X of YZ vlak uit te voeren maar enkel in XY.

Iemand een idee hoe ik Inventor cam kan wijsmaken dat ik in het Z vlak wil werken?
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: 4 assige machine met c-as, frezen in XZ vlak

Bericht door H.C »

als je in YZ vlak wil werken moet je uw tool oriëntatie ook zo zetten in cam (de pp zorgt er dan wel voor dat de A & C goed gaan staan)
(vermoed dat je uw nulpunt ook in het center van de C moet zetten...'k ga er van uit dat dit een soort van tombstone setup is)
nemesis
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 okt 2022 19:04

Re: 4 assige machine met c-as, frezen in XZ vlak

Bericht door nemesis »

H.C., dank voor de bedenkingen.

Het is niet echt een tombstone setup, eerder een frees evenwijdig aan het xy vlak die 360 kan ronddraaien rond de z (komt eigenlijk op hetzelfde neer).

Probleem is dat wanneer ik de toolorientatie aanpas hij de z altijd in het verlengde van de frees wil leggen en output in xy. Alsof hij na toolherorientatie de setup ucs vergeet...

De pp die ik gebruik is een licht aangepaste planetcnc.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: 4 assige machine met c-as, frezen in XZ vlak

Bericht door H.C »

heb je de pp op Head/Table gezet ?

hier zou "false" moeten staan
var aAxis = createAxis({coordinate:0, table:true, axis:[-1, 0, 0],
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: 4 assige machine met c-as, frezen in XZ vlak

Bericht door cncjohn »

Voor zo ver ik het begrijp heb je dus een c as onderaan de z as die 360 graden kan draaien in het xy vlak en daaraan hangt een as die van 0 naar 90 graden je freesmotor kan draaien waar dan een zaagblad in zit
Als dit klopt dan heb je dus een head/ head configuratie en dan heet die as geen a maar b as
Als je dan met die zaag wil gaan opdelen dan is de bewerking toch gewoon in het xy vlak alleen de c as komt er dan bij voor de richting
Inventorcam ken ik verder niet

Mvg John
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: 4 assige machine met c-as, frezen in XZ vlak

Bericht door H.C »

John: is dat niet een swivel head als het b is ? :)
c/a kan nog steeds head/head

ik ga er vanuit dat het een C tafel is head/table :)

mss toch eens een schets plaatsen hier van de machine :)

of welke is het 1,2 of 5 :)
https://waykenrm.com/blogs/5-axis-cnc-machining/
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 4 assige machine met c-as, frezen in XZ vlak

Bericht door serum »

Ik denk dat er een clamex p ingefreesd moet worden onder een hoek dmv het zaagblad van Lamello.

Daarbij heb je bewegingen nodig zoals de TS het omschrijft.
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: 4 assige machine met c-as, frezen in XZ vlak

Bericht door cncjohn »

Hoi
Ik dacht dat de as benaming redelijk was vastgelegd maar blijkbaar denken verschilende machinebouwers daar anders over
In principe maakt het in jou geval niet zoveel uit denk ik omdat die a of b as geen echt gestuurde as is als ik het goed begrijp.
Ik programmeer met mastercam en als ik dus een bewerking in een vlak anders dan xy moet doen is het of een vrije vlak keuze oftewel je geeft een leadline op die de stand van je gereedschap bepaald of je maakt een vlak aan vanwaaruit je de bewerking programeerd
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 4 assige machine met c-as, frezen in XZ vlak

Bericht door serum »

cncjohn schreef: 11 okt 2022 10:30 Hoi
Ik dacht dat de as benaming redelijk was vastgelegd maar blijkbaar denken verschilende machinebouwers daar anders over
In principe maakt het in jou geval niet zoveel uit denk ik omdat die a of b as geen echt gestuurde as is als ik het goed begrijp.
Ik programmeer met mastercam en als ik dus een bewerking in een vlak anders dan xy moet doen is het of een vrije vlak keuze oftewel je geeft een leadline op die de stand van je gereedschap bepaald of je maakt een vlak aan vanwaaruit je de bewerking programeerd

Voor een clamex heb je precies de bewegingen nodig zoals de TS omschrijft (vanuit het oogpunt van de machine, niet vanuit het werkstuk gezien, dat wordt geinterpreteerd door de CAM). De frees moet op diepte gebracht worden en dan haaks op de ingaande beweging, in de ZY of ZX as bewegen om de bewerking te maken die nodig is om er de clamex in te kunnen schuiven. (en dan ga je er vanuit dat het bewerkingsvlak in de X of Y richting ligt, bij een schuine hoek zou het dan simultaan xyz zijn.

https://youtu.be/jOq_3_MFsaM?t=32

Maar goed, ik ga er dan aan de hand van de omschrijving vanuit dat de TS dit wil. In geval van een simpele zaag opdeelfunctie ben ik het volledig met jou eens.
nemesis
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 okt 2022 19:04

Re: 4 assige machine met c-as, frezen in XZ vlak

Bericht door nemesis »

Allen, de zaagopdeelfunctie was idd een verwarrend voorbeeld van me.
Bedoeling is idd om zijdelings objecten te frezen in XZ en YZ vlak met een aggregaat alla onderstaand voorbeeld. En of er dan een zaagblad aanhangt onder 45deg. of een spiebaanfrees dat maakt me voorlopig niet uit.

Alvorens de onderdelen ook effectief te gaan bestellen wil ik zeker zijn dat ik deze ook werkend krijg :lol: .
Afbeelding

In de PP had ik al geprobeerd om te spelen met de head/table op a en c as maar nog steeds geen output in het juiste vlak.
Heeft iemand al eens een gelijkaardige machine gebruikt binnen inventor die RS-274 code spreekt?
Ik vindt wel PP's maar die brengen een andere code naar buiten en daar kan ik weinig van maken, zowel van de code als de PP.

Thx.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: 4 assige machine met c-as, frezen in XZ vlak

Bericht door H.C »

dus head/head :)

die pp van 5axismaker al eens getest?
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: 4 assige machine met c-as, frezen in XZ vlak

Bericht door H.C »

wel bc
hoe de setup wcs zetten (indexing)
f360, is +- hetzelfde in inventor

https://support.5axismaker.com/hc/en-gb ... -Fusion360

pp
output naar .nc zetten

eens aan het scrollen door de pp
lijkt mij belangrijk: aanpassen als je gewenste code verkrijgt.

var pivotDistance = toPreciseUnit(27.5, MM); // distance to pivot point along B-axis
var cAxisOffset = toPreciseUnit(63.75, MM); // distance from B-axis CL to C-axis CL

good luck :)
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: 4 assige machine met c-as, frezen in XZ vlak

Bericht door H.C »

een snelle test deze morgen in inventor2020 (wtf...in f360kan je zelfs geen tool oriëntatie meer doen...)

goed dat ik een post van 2020 5axismaker had... :)

een cube met op elke zijde een verticale lijn
trace toolpath
de wcs op linker bovenhoek
op elke zijde de z oriëntatie van het te frezen vak selecteren, lijn selecteren (bij copy/pasta eerst deleten)
de post toont mooi de C axis moves (lead in/out in x/y))
spijtig genoeg toont inventor niet de ijlgang moves, (kwestie van uw retractie ver genoeg te zetten...)

lijkt mij toch wel te werken,
nemesis
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 okt 2022 19:04

Re: 4 assige machine met c-as, frezen in XZ vlak

Bericht door nemesis »

Haha, thx.

Ik had gisteren avond laat net dezelfde snelle test gedaan en deze lijkt inderdaad naar behoren te werken.
Tevens heb ik ergens een oude van eding terug gevonden die het ook goed doet.

Nu de 2 eens vergelijken en kijken of de offsets in orde te krijgen zijn maar dat zal wel.

Thx voor de input!
Plaats reactie