RVS drukknoppen graveren met diode laser

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Cribs
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:57

RVS drukknoppen graveren met diode laser

Bericht door Cribs »

Hoi,

Ik ben al een tijdje bezig met de renovatie van mijn boot en ben aangekomen bij het dashboard. Een nieuw paneel en nieuwe schakelaars. Welnu overweeg ik al langer om een laser cnc te kopen, dus waarom niet nu

Ik wil minimaal tekst kunnen laseren op de drukknoppen. Dit zijn van die rvs drukknoppen met zon ronde led ring eromheen. Wat voor machine kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Mijn voorkeur gaat uit naar een diode laser, ivm de kosten. Het is echter wel belangrijk dat deze nauwkeurig genoeg is om zo klein de tekst te kunnen graveren. Fiber en co2 is echt te duur helaas. Ik had mijn oog op de Xtool D1, maar die is niet te krijgen in NL.

Mijn vraag: kan een diode laser van 15W nauwkeurig zeer kleine tekst graveren? Zie bijlage
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: RVS drukknoppen graveren met diode laser

Bericht door Swake »

k'zou het niet weten welke laser je nodig hebt, let er wel op dat het RVS op die knoppen soms filterdun is. Dus je zit er zo door.
When it fits stop using the hammer.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: RVS drukknoppen graveren met diode laser

Bericht door hfjbuis »

In een zoektocht kwam ik deze video tegen met in de beschrijving een link naar nog meer info.

Ze graveren rvs (stainless) met een diode laser en gebruiken daarbij mosterd!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: RVS drukknoppen graveren met diode laser

Bericht door Ballegooijen »

Voor RVS graveren heb je echt een Fiber laser nodig.
Ik heb al heel wat expirimenten gedaan met allerlei middelen om het met de CO2 laser te doen maar het gaat gewoon niet. Je krijgt er best wel een afdruk op maar meestal is deze na een paar weken weer weg.

Een Fiber laser is idd wat kostbaar en heeft ook een heel stijle leercurve voordat je er mee om kunt gaan.
Ik weet niet om hoeveel knoppen het gaat maar misschien kan ik wat voor je beteken?

PS. een andere manier is om de knoppen te etsen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: RVS drukknoppen graveren met diode laser

Bericht door XL500SZ »

Het is misschien niet lasergraveren waarbij je materiaal weghaalt.
maar markeren is wel degelijk mogelijk met een diode laser met hoog genoeg vermogen op rvs.
Heb een kennis die zo'n Xtool D1 Pro heeft, en die maakt wel degelijk (zwarte) markeringen op rvs gereedschap.

vond nog een voorbeeld op internet: https://forum.makerforums.info/t/can-di ... teel/85009
Cribs
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:57

Re: RVS drukknoppen graveren met diode laser

Bericht door Cribs »

Ballegooijen schreef: 14 okt 2022 12:01
PS. een andere manier is om de knoppen te etsen.
Net als dat men printplaten etst? Afplakken en in gootsteenontstopper dompelen? Of laser etsen? Geen idee wat dat verschilt met normaal laseren namelijk.

Ik zie inderdaad genoeg voorbeelden online waar men met een 15W diode laser RVS kan graveren. Of is het niet zo simpel? En hoe dun is het brandpunt van zon laser? (Bijvoorbeeld die op de xtool d1)
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: RVS drukknoppen graveren met diode laser

Bericht door Swake »

Zoek eens op electrolyse graveren. Kost geen drol omdat je wellicht alles al in huis hebt hiervoor.
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie