homeswitches noodzakelijk?

Moderator: Moderators

bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

homeswitches noodzakelijk?

Bericht door bylefjild »

Ik hoop dat dit het goede plekje is voor mijn vraag: zijn homeswitches nodig? Tot nu toe plaats ik het werkstuk op de freestafel en zet, al joggend, de spindle met de punt van de frees in de linkerhoek precies boven het werkstuk zodat de punt van de frees net het werkstuk raakt. Dit maak ik dan het nulpunt en laad vervolgens het gcode bestand en ga frezen. Dit werkt OK. Maar mijn controller software (UCCNC) heeft ook de optie (een button) om te "homen". Klopt het dat homen alleen zin heeft als je voor alle assen (of in mijn geval 4) hardware switches installeert? Ik weet dat het voordeel is dat je de spindel dan altijd (automatisch) op exact dezelfde plek kan plaatsen, maar handmatig doe ik dat in een handomdraai. Het op de juiste plaats monteren van switches en die dan goed laten samenwerken met de software is natuurlijk ook een behoorlijke (en mss wel ingewikkelde) klus. Dus wat is jullie mening: kan je zonder homing en switches toch goed frezen?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: homeswitches noodzakelijk?

Bericht door Bjornski1976 »

MoSCoW
- Must have
- Should have
- Could have
- Wont have

Nee, home switches zijn niet nodig. Wel leuk om te hebben en dus een Could have.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

Re: homeswitches noodzakelijk?

Bericht door bylefjild »

Dank voor deze reactie! Ben benieuwd naar verdere meningen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: homeswitches noodzakelijk?

Bericht door bartL »

Het is niet zozeer voor de herhaalpositie van de spindel.
Met het Homen definieer je een vast ingestelde positie voor de spindel en weet de controller ook wat de limits van het bereik zijn waardoor je dus niet meer tegen E-stop of mechanisch einde aan kan lopen.
Ik ken UCCNC niet maar ik vermoed dat je bij het laden van een code die buiten het bereik van de machine zal gaan je een error krijgt, net zoals bijvoorbeeld bij Eding.

Het is dus geen noodzaak maar wel een wenselijke toevoeging.
Zelf heb ik ze op de X Y en Z. Op mijn vierde as heb ik er geen 1 omdat deze feitelijk geen einde heeft.
bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

Re: homeswitches noodzakelijk?

Bericht door bylefjild »

bartL schreef: 15 okt 2022 20:59 ..
Ik ken UCCNC niet maar ik vermoed dat je bij het laden van een code die buiten het bereik van de machine zal gaan je een error krijgt, net zoals bijvoorbeeld bij Eding.
...
Ja, in zulke gevallen is het wel erg nuttig. Maar zoiets zal gebeuren als je gcode laadt die je mss niet zelf hebt gemaakt. Als ik iets ontwerp dan weet ik (natuurlijk) de grenzen van mijn tafel en de z-hoogte.

Uiteraard bedankt voor je input!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: homeswitches noodzakelijk?

Bericht door Kjelt »

Ja als je nooit fouten maakt heb je minder nodig.
bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

Re: homeswitches noodzakelijk?

Bericht door bylefjild »

Kjelt schreef: 15 okt 2022 21:17 Ja als je nooit fouten maakt heb je minder nodig.
Ja klopt. Ik realiseer mij dat mijn reactie wat arrogant kan klinken, want natuurlijk maak ik fouten, maar dan meer met het instellen van het nulpunt of beter gezegd, het vergeten daarvan...
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: homeswitches noodzakelijk?

Bericht door FSSF »

Bij een foutje loopt het ding tegen z`n begrenzing aan, behalve dat je werkstuk waarschijnlijk verpest is is er niet zo veel aan de hand.
Home switches zijn makkelijk als je volgende keer na het uitzetten van de machine weer op het zelfde punt verder wilt gaan voor repeterend werk of voor het afmaken van een werkstukje. Als je de gehele machine met opspanmiddelen meeneemt in het CAM gedeelte kan het ook makkelijk zijn. Anders kun je op een hobbymachientje ook prima zonder.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: homeswitches noodzakelijk?

Bericht door Sven »

Mijn eerste machine had ze niet. Het grote voordeel dat ik ervaar nu ik ze wel heb is dat je de machine uit kan zetten en de volgende dag na het opstarten met hetzelfde werkstuk verder kan.

(zwart/wit uitleg)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
bylefjild
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2022 20:27
Locatie: Delfgauw (bij Delft)

Re: homeswitches noodzakelijk?

Bericht door bylefjild »

Idd handig als je de volgende dag door kan gaan. Ik heb dat ook een keer gehad, maar ik liet de machine (niet de spindel) en de computer aan staan en op die manier kon ik doorgaan. Ik weet dat dat niet erg energiebewust is, maar een verpest werkstuk is mss duurder met de materiaalprijzen van tegenwoordig, hoewel ik dat niet zeker weet met de energieprijzen van tegenwoordig. Is uit te rekenen natuurlijk.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: homeswitches noodzakelijk?

Bericht door Grafjan »

bylefjild schreef: 16 okt 2022 09:24 Idd handig als je de volgende dag door kan gaan. Ik heb dat ook een keer gehad, maar ik liet de machine (niet de spindel) en de computer aan staan en op die manier kon ik doorgaan. Ik weet dat dat niet erg energiebewust is, maar een verpest werkstuk is mss duurder met de materiaalprijzen van tegenwoordig, hoewel ik dat niet zeker weet met de energieprijzen van tegenwoordig. Is uit te rekenen natuurlijk.
Dat hoeft natuurlijk niet, als je voordat je de machine afzet de frees op een bekende plaats neerzet bijv. X0 Y0 Z10 dan de machine afzet en de volgende dag voor je deze waardes weer in, dan kan weer gewoon verder.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: homeswitches noodzakelijk?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 16 okt 2022 14:05 Dat hoeft natuurlijk niet, als je voordat je de machine afzet de frees op een bekende plaats neerzet bijv. X0 Y0 Z10 dan de machine afzet en de volgende dag voor je deze waardes weer in, dan kan weer gewoon verder.
Dan loop je natuurlijk wel kans dat je er een halve stap naast zit.
(b.v. je zet de machine uit op het moment dat de motor in 50% microstap zit, bij inschakelen zal die altijd eerst naar een volle stap trekken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: homeswitches noodzakelijk?

Bericht door FreesKever »

Voor mij valt het ook in de categorie "leuk, maar niet noodzakelijk".

Hoe belangrijk het is hangt ook erg af van het soort werk dat je doet.
Als je b.v. een machineklem op een vaste locatie hebt staan, kun je met G54 de positie (b.v. hoek van een vaste bek) daarvan vastleggen en die dan gebruiken, mits de eindschakelaars nauwkeurig genoeg zijn.

Als je een vlakke tafel hebt met T-gleuven of boutgaten en je het werkstuk elke keer op een (iets) andere locatie opspant, dan bieden "homeswitches" weinig voordeel.

Als je niet van die schakelaars hebt (en als je ze wel hebt eigenlijk ook) is het wel belangrijk dat je een of andere vorm van een degelijke mechanische eindstop hebt. Idee is dat als een tafel tegen het einde loopt, dat hij dan gewoon mechanisch stopt, en dat er b.v. niet een pakking of afdicht ring defect raakt omdat hij klem zit.

Ik heb zelf een vrij klein CNC machientje gebouwd (X, Y ong. 280x160mm) met "closed loop steppers" op de X en Y as. Pasgeleden heb ik daar (een stuk of 50) houten cirkels op gefreesd van 42mm doorsnede. Bij een gedeelte van die cirkels liep de machine tegen het einde van een as aan en een paar van mijn schijven hebben nu een platte kant die 1.5mm smaller is dan de rest. Voor mijn toepassing is dit geen probleem en zijn die schijvennog steeds bruikbaar. Zonder de closed loop steppers, of als de machine gestopt was vanwege een eindschakelaar, dan had ik 5 van die schijven niet kunnen maken en had ik nog een stuk hout op moeten spannen voor de rest.
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: homeswitches noodzakelijk?

Bericht door keesfrees »

Noodzakelijk misschien niet maar wel handig(er).
Praktijk bij mij : machine aan, homen, naar het juiste begin punt joggen en dat punt opslaan.
Dan kan ik dat altijd weer terug vinden, na een herstart of een fout met stappenverlies.
Ik kan niet verzinnen waarom ik dat anders zou willen doen.
Overigens heb ik een aantal veelgebruikte begin punten opgeslagen staan.
En ik gebruik zo veel mogelijk een raster van 20 mm, va een bekend 0-punt afronden op 20mm.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie