Stalen geleiders op Aluminum Profiel & Bi-metaal effect.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Stalen geleiders op Aluminum Profiel & Bi-metaal effect.

Bericht door FreesKever »

Op dit forum is het nogal populair om een CNC machine te bouwen met stalen geleidingen op een aluminum frame.

Vandaag kwam ik onderstaand artikel tegen over kromtrekken i.v.m. bi-metaal effect van staal op Aluminium
https://github.com/tanaes/whopping_Voro ... on_backers

Misschien leuk om te lezen. Ik ben ook benieuwd of jullie hier wel eens iets van gemerkt hebben.
Bij een portaal router / frees is het van minder effect dan bij een 3D printer omdat de profielen dikker zijn, zullen ze minder krom trekken, en ook hebben 3D printers een specifiek nadeel met relatief forse temperatuur verschillen vanwege het gedoe met plastic smelten en een verwarmd bed (of hele kamer).
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Stalen geleiders op Aluminum Profiel & Bi-metaal effect.

Bericht door benkr »

Ik heb echt ervaren dat ze niet krom trekken maar gewoon over elkaar heen gaan schuiven.
Dat heb ik ook gezien toen een portaal echt scheef trok, ik ha verwacht dat er toen van alles krom zou gaan, mooi niet, de rails verschoof gewoon een stuk en dat was het.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Stalen geleiders op Aluminum Profiel & Bi-metaal effect.

Bericht door DaBit »

Bij mijn 3D printer merk ik het goed. Gantry is een carbonfiber T met lowprofile Rexroth railtje erop geschroefd. CoreXY is aluminium. Goed merkbaar allemaal bij temperatuurcycli, maar niks wat mesh bed levelling niet kan compenseren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stalen geleiders op Aluminum Profiel & Bi-metaal effect.

Bericht door serum »

Ik doe juist mijn best de bewegende massa zo licht mogelijk te houden.

Ik doe een temperatuurafhankelijke compensatie, al staat ie in het midden 0,2mm hoger dan aan de zijkanten, boeit mij niet zoveel, zeker bij zo'n voron met een snaaraangedreven Z is het geen probleem om op de hoogst mogelijke snelheid de Z te compenseren. (ik heb op mijn printer geen probleem met compenseren van 0,15mm op 250mm/s printsnelheid over het 300x300 werkbereik. De compensatie gaat foutloos en geeft geen optische fouten in het printbeeld.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Stalen geleiders op Aluminum Profiel & Bi-metaal effect.

Bericht door JoepS »

benkr schreef: 16 okt 2022 19:07 Ik heb echt ervaren dat ze niet krom trekken maar gewoon over elkaar heen gaan schuiven.
Dat heb ik ook gezien toen een portaal echt scheef trok, ik ha verwacht dat er toen van alles krom zou gaan, mooi niet, de rails verschoof gewoon een stuk en dat was het.
Dit! En als je je ervan wilt verzekeren dat dit gebeurt, zou je het contactoppervlak tussen de lineaire geleidingen en het aluminium frame licht kunnen invetten voordat je het monteert.
Plaats reactie