Afkortzaag gekocht maar geen idee van het merk en werking

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Toetsje
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 okt 2022 11:32

Afkortzaag gekocht maar geen idee van het merk en werking

Bericht door Toetsje »

Hoi,

na eindeloos klooien met een haakse slijper om profielen op maat en verstek te krijgen ben ik nu in het bezit gekomen van een degelijke afkortzaag.
Gekocht als "defect" maar dat was gauw verholpen (oorzaak, vastgelopen oliepompje)

Nu wil ik deze gaan schoonmaken en in gebruik gaan nemen. Helaas kan ik nergens een merk ontdekken en kan daarom lastig vervangende onderdelen vinden. Zo mis ik nog een goede beschermkap.

Als ik het handvat losdraai kijk je recht in de tandwielkast. Is het de bedoeling dat deze gevuld wordt met olie? Voorop zit een klein glaasje namelijk.
Het zaagblad lijkt mij redelijk gebruikt. Kan zoiets nog geslepen worden of kan je beter op zoek gaan naar een nieuw blad? Heb wel vaker cirkelzaag bladen laten slijpen, maar deze hadden een grove vertanding.

Als iemand een idee heeft van het merk en wellicht antwoord weet op 1 van de bovenstaande zou dat super tof zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Afkortzaag gekocht maar geen idee van het merk en werking

Bericht door joopbos »

kan een oud type BEWO zijn
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Afkortzaag gekocht maar geen idee van het merk en werking

Bericht door keesfrees »

Dat kan weer een prima zaag worden.

Wat wil je er mee zagen, alu of ?
Toetsje schreef: 18 okt 2022 11:49 Het zaagblad lijkt mij redelijk gebruikt. Kan zoiets nog geslepen worden of kan je beter op zoek gaan naar een nieuw blad? Heb wel vaker cirkelzaag bladen laten slijpen, maar deze hadden een grove vertanding.
Voor het antwoord op beiden vragen zie :
https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=134219#p134219
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Toetsje
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 okt 2022 11:32

Re: Afkortzaag gekocht maar geen idee van het merk en werking

Bericht door Toetsje »

BEWO dacht ik in eerste instantie ook aan (oranje beschermkap). Heb alleen geen enkele afbeelding kunnen vinden van een BEWO met kunststof beschermkap en een aan/uit schakelaar aan de zijkant. Alle BEWO's die ik heb gevonden hebben de bediening aan de bovenkant en een metalen afscherming.

Bedankt voor de link naar de zaagbladen! Ik ben van plan om er verschillende materialen mee te zagen. Alu, staal en RVS. Begrijp dat ik hier het beste verschillende bladen voor kan gebruiken.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Afkortzaag gekocht maar geen idee van het merk en werking

Bericht door keesfrees »

In mijn ervaring, als dit is gemaakt voor het internet tijdperk door een fabriek die heel veel types heeft gemaakt dan is het moeilijk om dat te vinden.
Maar, het maakt ook niet uit, al-sie het doet is het goed, het is geen moeilijke techniek.
Ik meen dat ik zoiets dergelijks gebruikte bij een voormalige werkgever.

Ik vroeg naar wat je er mee wil zagen omdat alu ook op een snel draaiende zaag kan, zie dat andere onderwerp.
Maar, het een sluit het ander niet uit.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Toetsje
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 okt 2022 11:32

Re: Afkortzaag gekocht maar geen idee van het merk en werking

Bericht door Toetsje »

Dat klopt, is allemaal recht-toe-recht-aan techniek. Heerlijk, gemaakt voor het leven dit soort apparaten.

Weet je toevallig er olie in de tandwielkast hoort te zitten?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afkortzaag gekocht maar geen idee van het merk en werking

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik gok een 220v machine die 80 toeren per minuut draait. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Afkortzaag gekocht maar geen idee van het merk en werking

Bericht door Robbie »

Kan evt ook Eisele zijn
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Afkortzaag gekocht maar geen idee van het merk en werking

Bericht door Danny »

Toetsje schreef: 18 okt 2022 13:15 Weet je toevallig er olie in de tandwielkast hoort te zitten?
Je hebt vermeld dat er een peilglas aanwezig is. Daar moet dus olie in hé.
Toetsje
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 okt 2022 11:32

Re: Afkortzaag gekocht maar geen idee van het merk en werking

Bericht door Toetsje »

Yes, uitgevonden dat dit glaasje eruit gewipt kan worden. Gespoeld met petroleum, zal hem voorzien van verse tandwielkast olie
Toetsje
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 okt 2022 11:32

Re: Afkortzaag gekocht maar geen idee van het merk en werking

Bericht door Toetsje »

Zo, weer een stap verder !

Machine helemaal schoongemaakt en electrisch weer in orde gemaakt. Het koelpompje werkt ook weer, die zat vast.

Ik zit nu nog met 2 vragen:

- er zit een 200x2x32 zaagblad op. Weet iemand waar ik een nieuw zaagblad zou kunnen vinden? Het lijkt geen standaard maat.
- wat voor olie zou ik in de tandwielkast kunnen doen? Ik heb nog 75W90 olie die ook wordt gebruikt in het staartstuk van een bootmotor.

Afbeelding
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Afkortzaag gekocht maar geen idee van het merk en werking

Bericht door keesfrees »

Toetsje schreef: 24 okt 2022 18:08 Machine helemaal schoongemaakt en electrisch weer in orde gemaakt. Het koelpompje werkt ook weer, die zat vast.
Mooi !
Toetsje schreef: 24 okt 2022 18:08 - er zit een 200x2x32 zaagblad op. Weet iemand waar ik een nieuw zaagblad zou kunnen vinden?
Een mooie aanleiding om naar een lokale zagenslijper te gaan, in welke hoek woon je ongeveer (altijd handig om dat aan te geven) dan is er vast iemand hier op dit forum die weet welke slijper in je regio zit.
Toetsje schreef: 24 okt 2022 18:08 Het lijkt geen standaard maat.
Dat komt, omdat :
keesfrees schreef: 08 mar 2016 08:29 . . .
Na elke slijping wordt het blad kleiner, de tandjes worden er af gehaald en dan weer opnieuw geslepen
. . .
Wegens het verschil in diameter kun je met een bout in/uit draaien de zaagdiepte instellen zodat je net niet in je klem kan zagen.
Bij het kopen van een nieuw blad moet je het asgat weten.
En 1-tje achter hand is altijd aan te raden.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Toetsje
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 okt 2022 11:32

Re: Afkortzaag gekocht maar geen idee van het merk en werking

Bericht door Toetsje »

Top!

Ik woon in de omgeving van Venray; dus als iemand een goed adres weet hoor ik dat met alle plezier.

Inmiddels de zaag voorzien van een peilglas en gevuld met ISO 320 olie. Nu alleen nog een beschermkapje maken en hij kan gebruikt worden.
Bedankt voor alle hulp.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Afkortzaag gekocht maar geen idee van het merk en werking

Bericht door motormuis »

voor zaagbladen kan je http://www.adr-spierings.nl/ proberen
Plaats reactie