cnc router 3018

Moderator: Moderators

Plaats reactie
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

cnc router 3018

Bericht door harry321 »

hoi,

had uit nieuwsgierigheid en als speel/bezigheids project deze https://nl.aliexpress.com/item/10050028 ... pt=glo2nld gekocht.
incl de 500mw laser (als je de basic had gekozen ZONDER laser was ie 120 euries !) voor 134 euries lag ie inc verzenden een maand geleden binnen 4 dagen op de mat.
het kan/kon dus nog steeds snel, alleen dan wel via europese magazijnen en dus niet vanaf china. is geen promo van mijn kant maar iets positiefs van ali mag ook wel gemeld worden toch ?

had natuurlijk geen hoge verwachtingen voor die prijs en van zo een half plastic ding met de rigiditeit van een gummibal. vele yt video,s gekeken over allerlei modificaties hoe de stijfheid te verbeteren e.d.
daar ben ik (ongeveer) mee klaar, maar klaar ben je nooit :P

de software voor de cnc is candle, heb al zo een voor geprogrammeerd bestandje gebruikt om een afbeelding te frezen en dat ging goed, wel duurt het belachelijk lang, een afbeelding van 3.3cmx3.3cm was ruim 2 uur werk ?
maar nu de vragen (ik ben totaal onwetend in deze cnc materie dus uitleg in jip en janneke taal wordt zeer gewaardeerd),

1; is er een soort van database waar ik kant en klare bestanden/projecten kan downloaden om te frezen ?

2; dit is eigenlijk de belangrijkste vraag, hoe kan ik zelf (simpel) opdrachten schrijven, bv, ik wil eerst de houten ondergrond op de tafel vlak frezen, dus de opdracht is een stuk van 10 bij 20 cm vlakfrezen met een frees van 6mm diameter ?
hoe moet ik dit programmeren ? en zijn er nederlandstalige candle fora waar ik meer kan leren over deze materie ? (vind de materie al moeilijk genoeg maar als het in engels gaat wordt het helemaal lastig).
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: cnc router 3018

Bericht door benkr »

Harry, normaal gesproken roepen we dan hier "welkom op dit forum", maar dat gaat voor jou niet op, je bent al jaren forumlid.

De meest bewandelde weg om tot een gefreesd product te komen is:
1. tekenen in een CAD pakket, er zijn er tientallen van, aan jou de keuze.
2. Je CAD tekening omzetten in een G-code bestand, dat doe je meestal met een extensie van je CAD pakket, of met een programma wat daar speciaal voor bedoeld is.
3. Je G-code bestand laden in je machine besturingssoftware, het hoe en wat ligt helemaal aan je besturingssoftware.
4. Werkstuk nulpunt instellen, je geeft hier aan waar de machine moet beginnen met frezen, dit nulpunt heb je eigenlijk al in je eerste tekening aangegeven.
5. Op de groene knop drukken en afwachten, als je alles goed hebt gedaan komt er nu uit de machine wat je in eerste instantie hebt getekend.

Ik kan je adviseren om contact te gaan zoeken met lotgenoten, dat kan b.v. bij een FabLab bij jou in de buurt, er zijn er tientallen verspreid over het land, of, en dat komt goed uit je komt op12 november (als het doorgaat tenminste) naar Wijk en Aalburg, daar lopen tientallen lotgenoten rond die dit proces allemaal hebben doorlopen of dit willen gaan doen.
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: cnc router 3018

Bericht door Palmerlivesteam »

Er zijn meerdere threads over de 3018 op dit forum, en op Youtube vindt je nog meer info zoals een spoil board frezen. Wel vaak in het engels maar je kunt de automatische vertaling aanzetten bij Utube.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Plaats reactie