Hoe heet die kabel

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hoe heet die kabel

Bericht door keesfrees »

Kleurcode, o ja, er was een tijd dat ik de (wat we zo noemden) de jobarco kleurcode uit het hoofd kende, nu niet meer.
Dus even zoeken, maar ik zie het zo snel nog niet.
Maar wel veel soorten kabels :
jobarco.com
https://stock.jobarco.com/content/25/al ... ducts.html

Over dunne kabels, mechanisch iets zwakker en het komt wel eens voor dat stuurstromen net iets minder dan weinig stroom zijn waardoor de spanningval over een dunne geleider net iets te veel kan zijn. Zoiets had ik eens bij de hand toen ik en kabel van een beveiliging langer maakte.

En ik zou voor hele dunne aders geen adereindhulsjes gebruiken, maar klemmen ( met een lipje, niet schroef ) of solderen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe heet die kabel

Bericht door Kjelt »

spinningwheels schreef: 30 okt 2022 14:07 0,25 is voor mijn gevoel erg dun, word dat niet wat lastiger met kabelschoentjes eraan en breekt dat niet heel snel af?
Dan pak je 0,34 of 0,50 of 0,75mm2. Wat je te pakken kunt krijgen voor een leuke prijs.
Kleurtjes mag natuurlijk ook. dat is makkelijker zoeken , maar nummertjes schrijft wat makkelijker weg op een schema.
Die gebruik je ook en daarnaast vermeld je welke kleurcode er gebruikt wordt (zie voorbeeld).
Je print die voor je zelf even uit en mocht je het nog duidelijker willen hebben zijn er ook labels, of codeerringetjes etc.

Afbeelding
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hoe heet die kabel

Bericht door keesfrees »

Dat is de kleurcode die ik bedoelde.

Hier ook :
https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_47100
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hoe heet die kabel

Bericht door spinningwheels »

Dank
Vreemde codering
Een keer pakken ze de eerste twee letters, dan de eerste en de laatste letter, en ik zie ook wel de eerste letter en dan zomaar een er tussen in voor de afkorting.
In de auto,s zie je de draden met een dun extra kleurtje.
Je hebt dan rood blauw maar dus ook blauw rood.

En een aanvullende vraag. Ik zoek 5 pins relaisvoetjes ( auto) voor paneel montage.
Zie ze alleen met een lipje op de zijkant om ergens vast te schroeven. Maar ik wil dus schroefjes aan de onderkant van het voetje
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe heet die kabel

Bericht door hainjedaf »

spinningwheels schreef: 30 okt 2022 01:15
P1-Engineering schreef: 30 okt 2022 00:42

Maar viel mij behoorlijk tegen qua prijsverschil tussen Ali en bijvoorbeeld Lapp kabel via Conrad

Ik zie toch wel een akelig prijsverschil
40 aderig 8 tientjes bij ali voor 5 meter dus een € 16 per meter
Bij die conrad € 65 per meter en dan zit het op een rolletje van 50 meter.
Zal ook met de gebruikte metalen te maken hebben:

ALiexpress is vaak CCA (copper clad/coated aluminium) kabel dus volkomen waardeloos.
Terwijl Lapp keurig met koperdraad werkt.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hoe heet die kabel

Bericht door Kars-cnc »

hainjedaf schreef: 31 okt 2022 12:44 ALiexpress is vaak CCA (copper clad/coated aluminium) kabel dus volkomen waardeloos.
Hmmm, ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand CCA kabel was geleverd zonder het te weten...
Maar goed, ik heb ook nog nooit kabel via Ali besteld 8)

Ik had eigenlijk alleen nog maar van CCA gehoord voor toepassingen waar het wenselijk is dat de draad lichter is en waar het skin effect er voor zorgt dat de kern sowieso niet mee doet in de geleiding. Nou ja, misschien hebben de Chinezen hun kans schoon gezien om met aders uit de CCA fabriek (lijkt me nog niet zo'n gemakkelijk proces) goedkopere kabels te maken :mrgreen:
Bratwurst
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2009 22:00

Re: Hoe heet die kabel

Bericht door Bratwurst »

En een aanvullende vraag. Ik zoek 5 pins relaisvoetjes ( auto) voor paneel montage.
Zie ze alleen met een lipje op de zijkant om ergens vast te schroeven. Maar ik wil dus schroefjes aan de onderkant van het voetje
Kijk voor relaisvoeden en ander automotive elektrisch materiaal eens bij Rick Donkers Auto Electrics
Bijvoorbeeld: https://www.rdae.nl/frame-voor-6-relais ... elh18.html
Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe heet die kabel

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 31 okt 2022 15:11 Hmmm, ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand CCA kabel was geleverd zonder het te weten...
Het staat er gewoon niet altijd bij.
Ik zal het je nog sterker vertellen vijf jaar terug een partij breadboard draadjes besteld bij Ali want was goedkoper dan zelf maken.
Krijg ze binnen en vind ze vrij stug.
Draadje doorgeknipt en gestript, kleur is grijs. Kan vertind koper zijn, maar twee dagen later had ik een neodymium magneet op mijn tafel en merkte dat een draadje eraan vast zat.
Gewoon magnetisch die draad dus bevat ijzer. Lekker dan !
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe heet die kabel

Bericht door hainjedaf »

Kjelt schreef: 31 okt 2022 22:52
Kars-cnc schreef: 31 okt 2022 15:11 Hmmm, ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand CCA kabel was geleverd zonder het te weten...
Het staat er gewoon niet altijd bij.
Ik zal het je nog sterker vertellen vijf jaar terug een partij breadboard draadjes besteld bij Ali want was goedkoper dan zelf maken.
Krijg ze binnen en vind ze vrij stug.
Draadje doorgeknipt en gestript, kleur is grijs. Kan vertind koper zijn, maar twee dagen later had ik een neodymium magneet op mijn tafel en merkte dat een draadje eraan vast zat.
Gewoon magnetisch die draad dus bevat ijzer. Lekker dan !
Dat dus.

Daarom ben ik zeer huiverig om draden e.d. te kopen op Ali.
Vaak is het goedkoper dan goedkoop en echt bagger.

Heb daar eens een stapel cinch interlinks (tulp kabel) voor de stereo gekocht. Zogenaamd high end kabels.
Wat ik geleverd kreeg, was snoertjes model marklin baan (0,14qm) met tulpstekkertjes waarvan de buitenrand bij het minste
of geringste vervormde. En niets plakte aan een magneet.
Bleek onafgeschermde 2 aderige CCA mat aluminium tulppluggen. Rechtstreeks rijp voor cylindrisch archief.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe heet die kabel

Bericht door hainjedaf »

En een aanvullende vraag. Ik zoek 5 pins relaisvoetjes ( auto) voor paneel montage.
Gewoon bij de Brezan?
Die dingen zijn standaard automateriaal.

Ik meen dat meneer BOSCH een soort van kliksysteem heeft waarbij je de voetjes aaneen kan koppelen tot
reeksjes om tegen vb het brandschot of onder het dashboard te schroeven.

Vaak kan je dan ongeïsoleerde female spade terminals in de voetjes klikken voor de contacten.
standaard kunnen er iets van 7 of 8 aansluitingen in zo'n voetje. Afhankelijk van het te gebruiken relais of schakelelement.
Je steekt dan alleen contacten in die gaten waar jouw specifieke relais/toepassing gebruik van maakt.

Dus naast die voetjes heb je meestal wat spade terminals nodig in de amperages naar wens.
En een tang om die dingen fatsoenlijk te krimpen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie