Portaalfrees met 4e as

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Portaalfrees met 4e as

Bericht door benkr »

Ik ben een portaalfrees aan het bouwen met 2 motoren op de Y-as, ook wil ik een 4e as op de machine hebben.
Nu is dacht ik (maar weet ik niet zeker) de 2e Y-as motor meestal de A-as, hoe doe je dat dan met de 4e as, ik ben even de weg kwijt?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat Pokeys deze configuratie niet ondersteunt, maar ook dat kan ik nergens meer vinden.
Het andere alternatief wordt LinuxCNC, daar ben ik toch inmiddels ook wel van gecharmeerd. (met hulp van DaBit)
Wie kan hier iets over roepen?
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Portaalfrees met 4e as

Bericht door H.C »

geen probleem met pokeys.(PoKeys57CNC)
Laatst gewijzigd door H.C op 03 nov 2022 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Portaalfrees met 4e as

Bericht door H.C »

bij axismapping> gewoon uw motor naar keuze zetten als slave
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Portaalfrees met 4e as

Bericht door H.C »

maar om eerlijk te zijn, ben overgestapt naar eding (hence the UI) een wereld van verschil in betrouwbaarheid.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees met 4e as

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb nog geen 4e as maar uit voorzorg heb ik mijn Y-slave als B-as geconfigureerd. Dat werkt probleemloos en nu is de A-as vrij voor een eventuele 4e as.

Ik heb deze toewijzing zo gedaan omdat ik hier op het forum begreep (kan het topic niet zo gauw terug vinden) dat een 4e as als B-as mappen wel werkt in Eding maar dat de rendering niet gaat zoals verwacht.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Portaalfrees met 4e as

Bericht door Danny »

Normaal gezien is het zo dat, als de aslijn van de 4de as gelijk loopt met de x as wordt deze de a as genoemd. Als deze gelijk loopt met de y as wordt ze de b as en als ze gelijk loopt met de z as (vrij nutteloos) wordt ze de c as genoemd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portaalfrees met 4e as

Bericht door serum »

Voor Ben denk ik niet zo interessant inderdaad, maar er zijn genoeg gebruikers die niet zonder C as kunnen
Plaats reactie