Tandriemwiel schijven

Moderator: Moderators

Plaats reactie
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Tandriemwiel schijven

Bericht door beagle »

Ik ben mijn Wabeco-CNC-Freesmachine. aan het ombouwen. De hoofdspil aandrijving wil ik vervangen door een AC-sercomotor van 1,1 KW. De tandriemwielschijven zal ik ook zelf moeten op maat brengen.
Wat ik nodig heb is niet in de reguliere handel te verkrijgen. Ik heb ook verschillnde bedrijven aangeschreven om die twee riemschijven voor mij te maken. Daar heb ik gewoon geen antwoorden gekregen op mijn mails. Rest mij dus van ze zelf maar te gaan maken.

Daarvoor heb ik dus bij Mädler aluminium tandriemwiel-materiaal aangeschaft. Moet ik het enkel afzagen, de asgaten boren( draaien) en een spiebaan erin. De tanden zijn al al gefreesd. :lol:
Er was mij aangeraden om AT-5 tandriemen te gebruiken.

Ik ben nu zover dat ik de tandriemwielen ga bewerken. Daar komen een paar vraagjes bij.
Als ik verschillende catalogi bekijk, zijn er riemschijven in de handel met en zonder flensen eraan.

- Moet er altijd één tandriemwielschijf zijn die met flensen is uitgerust?
Of
- Mag het ook twee schijven zijn in de aandrijving zonder flensen.

- Als het altijd met tandriemwielschijf met flensen moet zijn, moet dan de schijf met flensen op de motor as zitten.?
Hopelijk zo want op de Frees-spil is daar geen plaats voor.


PS staat het in de verkeerde rubriek, kan een mod dat dan op de juiste plaats zetten.? ;-)
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Tandriemwiel schijven

Bericht door Piet Versleijen »

Als de assen goed uit gelijnd zijn volstaat het om slechts één schijf te voorzien van ringen.
Meestal (en uit praktische overwegingen) is dat het kleinste tandwiel.
Bij Mädler kun je ook de schijven kopen.
Voor de montage van de schijf draai je een borst aan het tandwiel met een kleine oversteek voor de felsrand.
Maak uit een stuk staal een houder voor een kogellager (niet te klein) en dan kun je op je draaibank daarmee een randje van je uitstekend borstje omfelsen zodat de schijf er niet meer af kan.

Gr,

Piet
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Tandriemwiel schijven

Bericht door beagle »

Piet Versleijen schreef: 06 nov 2022 13:12 Maak uit een stuk staal een houder voor een kogellager (niet te klein) en dan kun je op je draaibank daarmee een randje van je uitstekend borstje omfelsen zodat de schijf er niet meer af kan.
Piet

Thanks.
ik maak dan twee flensen aan het motortandwiel, daar heb ik meer plaats. Is wel het grootste tandwiel,
Dat omfelsen moet ik nog eens nader bekijken. Dat is weer nieuw voor mij.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Tandriemwiel schijven

Bericht door motormuis »

in plaats van omfelzen kan je ook op de rand een aantal centerpunten slaan werkt ook
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tandriemwiel schijven

Bericht door benkr »

Precies, en dan het borstje net zo breed als het flensje dik is, gaat perfect.
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Tandriemwiel schijven

Bericht door beagle »

Piet Versleijen schreef: 06 nov 2022 13:12 Maak uit een stuk staal een houder voor een kogellager (niet te klein) en dan kun je op je draaibank daarmee een randje van je uitstekend borstje omfelsen zodat de schijf er niet meer af kan.


Piet,
Ik heb nu twee alu schijfjes dikte 1 mm. van 80 mm. diameter met een gat van 40 mm. dat past dan juist over de kragen die aan beide zijden van het tandwiel zitten. Die schijfjes wil ik met loctide en drie M3 schroefjes aan beide zijden van het tandwiel bevestigen. Er is dan een oversteek van 2,5 mm.
Hoe plooi ik die oversteek dan een beetje naar buiten ?? met dat kogellagertje.

Kan je dat iets meer uitleggen a.u.b.
Ik neem een stukje vierkant staal, draai er een asje op, zet op dat asje een kogellager.
zet dat stukje vierkant in een beitelhouder ?

en dan ???

is er daar een mss. een Y.T. filmpje van hoe je dat kraagje een beetje omplooit.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandriemwiel schijven

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die flensjes kun je zo standaard kopen, het is de bedoeling dat je die op een borstje zet, en vervolgens het uitstekende stukje van het borstje iets kwetst (forceert) zodat die rand een beetje stuikt en daardoor de flens vast zet. Dat forceren doe je met een kogellager op een asjes in de beitelhouder en dat druk je dan tegen dat randje wat uitsteekt en zo vorm je die klemrand.

https://www.apsoparts.com/nl-NL/0919020 ... t5-t5.html

Maar zelf een ringetje maken zal ook wel werken. Staal zal wat slijtvaster zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Tandriemwiel schijven

Bericht door beagle »

ik moet wel zelf ringetjes maken.
De Klassieke tandwiel die te koop zijn kunnen niet dienen. Dus standaard te kopen ringetjes passen niet.

:!: :!: Het is niet de flens die vast moet gezet worden. :!: :!:

het is de buitenkant van de flens, die voorbij de tanden staat, die onder een kleine hoek naar buiten moet geplooid worden.
(Om de zijdelingse verplaatsing van de riem te beperken.)
https://www.maedler.nl/product/1643/161 ... eite-16-mm

het is een type 1F. dat ik moet maken.
dus; hoe zet je die buitenkanten van de flens onder 15°, naar buiten ??
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandriemwiel schijven

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, dat is precies wat ik beschrijf. Wij hebben dat wel vaker gedaan. Maar die ringetjes hoef je niet te maken, die worden ook los verkocht.
Die ringen hebben alleen met het tanden aantal te maken, dus die kunnen bij jouw ook.
Als je die ringen eerst vast zet met de kogellager omfelst techniek, kun je misschien daarna met dezelfde techniek die randen een beetje naar buiten plooien. Maar je had die ringen dan ook uit wat dikker materiaal kunnen draaien, en er een schuine kant aan draaien nadat ze gemonteerd zitten.

Dan krijg je zoiets.
2022-11-08 18_14_16-Foto - Google Foto's.jpg
2022-11-08 18_14_34-Foto - Google Foto's.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Tandriemwiel schijven

Bericht door bartL »

Op mijn draaibank zitten ook schijfjes op de kleine pulleys. Deze zitten op een verjonging van het asje tegen het tandprofiel geborgd met een seegerring. Vind ik ook nog niet zo'n gekke constructie, nadeel is alleen dat je asje wel iets langer wordt.
Plaats reactie