eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

ben hier nog geen cnc slijpbanken tegengekomen, maar naast dat ik iets heb met mooie kleine Emco cnc machines heb ik ook iets met slijpen. ik kon deze week deze machine overnemen... ik had geen idee of hij werkte... Soms is het geluk met... :mrgreen:
https://youtu.be/31MiyjIMOlI

ga eerst eens met de originele besturing aan de gang en dan toch eens kijken of een retrofit wellicht iets kan gaan worden.. zou moeten kunnen. ken alleen geen systeem voor slijpbanken eigenlijk.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door FreesKever »

't ziet er uit als een heel erg wiebelende film van een behoorlijk standaard slijpmachine.
Leuk voor de eigenaar om zoiets (2e hands?) op de kop te tikken, maar niet interessant om naar te kijken.

Maar wel al 27 views verzameld in 2 uur tijd...


Wat slijpen betreft, Dan Gelbart heeft een erg mooie super naukeurige CNC draai en slijp bank gebouwd voor zichzelf, en er youtube filmpjes over gemaakt.

"Physics Anonymous"
https://www.youtube.com/@PhysicsAnonymous

heeft een wel aardig slijpmachine gebouwd en op youtube gezet in een "mini surface grinder" reeks.

https://www.youtube.com/watch?v=jMmCgQF ... 8LAQUJxuWo

Wat ik me nog herinner:
Veel gelas aan een frame (zowel de vakwerk contstuktie, als "moeilijke dingen" om de geleidings rails te monteren).
Later diagonalen in het frame gezet om het stijver te maken.

Hoewel krachten relatief klein zijn bij slijpen, is het geen excuus om een minder stijf frame te maken. De stijfheid heb je toch nodig om de bij het slijpen de verwachtte nauwkeurigheid te halen. Ik ben zelf dol op UNP profielen. Ik zou waarschijnlijk 2 UNP profielen hebben gepakt voor het frame, en daar aan de onderkant en bovenkant een plaat op gelijmd hebben...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door serum »

Knappe slijpmachine Tantan! Je begint een mooie collectie op te bouwen zo met die gelukjes.. :mrgreen:

Aardig klinkt het niet freeskever. Als je meer special effects wil, zet je de TV aan en ga je transformers kijken oid. Dit is prima voor wat het is. Zie de noodzaak niet om daar iets van te moeten vinden.

Dan Gelbart is een pareltje. Als er een filmpje tussenzit waar je niets van leert krijg je volgens mij 200 euro..
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door FreesKever »

serum schreef: 16 nov 2022 13:44 Knappe slijpmachine Tantan! Je begint een mooie collectie op te bouwen zo met die gelukjes.. :mrgreen:

Aardig klinkt het niet freeskever. Als je meer special effects wil, ...
Ik ben niet iemand die alleen maar positieve dingen zegt, om "aardig te zijn". Ik verwacht ook geen "special effects".
Ik verwacht ook geen filmpjes van het nivo van Gelbart, maar een hele tijd rond zoomen rondom een doos "rommeltjes / accecoires" die bij de machine zit en een grijze deur van de electro kast, daar heeft niemand wat aan.

Probeer het van de positive kant te bekijken. Interpreteer het als een uitdaging om een betere video te maken.
De automatische afritser b.v. ziet er best intrigerend uit. Door hem op een draaiende as te zetten zijn afdichting eenvoudig goed te maken, wat voor een slijpmachine belangrijk is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Kjelt »

Wees blij dat iemand nog fotos en videos post, begint zeldzaam te worden.
Ik geloof niet dat tantan tijd heeft om video's te bewerken en met statief te filmen.
Nu heb je een indruk van wat hij op de kop getikt heeft.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Portje »

Dat doet me denken aan hoe het vroeger ging ten tijden van single en super 8 en later.
Al die filmpjes die je moest meekijken van vrienden en familie op een scherm via een projector.
Gelukkig werd dan het licht uitgedaan, kon je mooi de ogen dicht doen.
Tuinspuiter werd je toen genoemd met al dat gezwiep, verschrikkelijk.
Nu met al die smartphone filmpjes zijn die tijden weer terug, helaas
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

de machine staat nog bij de handelaar die hem jaren in de hoek heeft laten staan als een "winkeldochter". het is een soort van barnfind voor mij en ik stond half op een andere machine, half op een pallet, tja dan is de ideale fade in/out wat lastig. ik wilde laten zien hoe ik hem aantrof, en tot mijn grote verbazing (en die van de handelaar) deed hij het.... De hoofdmotor liep, de assen liepen, dat geeft mij als eenvoudig cnc-hobbyist toch wel moed..
en inderdaad ik steek niet veel tijd in het maken van mooie video's, ik heb er de tijd niet voor en ik vind het niet echt leuk.

en volgens mij zijn er hier nog geen slijpbanken geretrofit, alhoewel ik nog iet zeker weet of en hoe ik dat aan wil gaan pakken. de machine blijkt wat hoger te zijn en kan waarschijnlijk niet in mijn garage staan, en in de werkplaat is geen plek meer.

de machine zelf is heel weinig gebruikt en goed onderhoud. het wordt mijn avontuur voor de komende tijd en ik laat een en ander zien op YT en Insta aan diegene die er interesse in hebben...
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door VDFman »

Waarom een retrofit als hij het nog doet?
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

VDFman schreef: 16 nov 2022 18:31 Waarom een retrofit als hij het nog doet?
ja daar heb je een goed punt, dat is wat mij doet twijfelen. ik wil eigenlijk eerst graag leren hoe zo'n besturing werkt qua mogelijkheden en zo. maar als daar iets defect aan gaat ben je de klos natuurlijk, vandaar. en ik hou nou eenmaal van dat soort uitdagingen..... eerst maar eens kijken of ik hem ergens binnen kan krijgen
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door FreesKever »

Ik wens je alle success ter wereld met die machine als je er intresse in hebt.

En "hobbyisten" met dergelijke vlak slijp machine's zie je inderdaad niet vaak.

Wel opletten hoe die machine in elkaar zit als je hem wilt verplaatsen. Blijkbaar light het "bed" van die slijpbanken op losse rollen en heeft de potentie om ervan af te vallen. Doorgaans zitten ze niet met een zwaluwstaart vast zoals op frees banken.

En rechtheid is alles bij zo'n machine. Je zegt dat hij weinig gebruikt is, en hopenlijk zijn de geleidingen dus ook nog goed. Bij sommige van die slijp banken rollen de lagers over "slijtstrippen" die te vervangen zijn.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door rien1959 »

Ik zie de meerwaarde niet van een cnc besturing op een vlakslijpbank. Wat wil je besturen ? Het afritsen ? Een rondslijpbank is wel iets wat een besturing kan gebruiken. In mijn (45 jarige) loopbaan ben ik alleen conventionele vlakslijpers tegen gekomen. Wel ooit een cnc gestuurde portaalschaafbank, maar dat is weer een ander verhaal
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door FreesKever »

rien1959 schreef: 16 nov 2022 20:29 Ik zie de meerwaarde niet van een cnc besturing op een vlakslijpbank.
Nauw, ikke zie ut wel.
Veel ervaring met zo'n bank heb ik niet. Ik heb er vroeger op school wel eens mee gewerkt.
Het gaat erg langzaam allemaal op zo'n ding, en dan wat getallen intypen om hem te vertellen dat hij laagjes van een bepaalde dikte moet wegslijpen tot de goede maat berijkt is (of daar vlak bij is), is al een hele verademing. Het is het verschil tussen je staan te vervelen tijdens aan wieltjes draaien (of hem elk vlak opnieuw instellen) of even voor 10 minuten wat anders kunnen gaan doen, en daarmee produktief zijn.

Er zijn vlak slijp banken waar je dit allemaal mechanisch in kunt stellen, maar in deze moderne tijd is dit met CNC veel gemakkelijker.

Ik vermoed dat er ook een systeem op zit om na een instelbare bedrijfstijd (of misschien zelfs bij meting van trillingen) automatisch de steen reritst wordt. Ik heb het ook al gezien dat met een diamant de steen heel voorzichtig aangeraakt wordt tijdens bedrijf om slijtage van de steen te meten, en hier automatisch voor te compenseren.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

https://youtu.be/1wGPw0Dyqlg
zoals je in dit filmpje ziet heb ik al een jones&shipman slijpbank (ik denk dat het mijn 7e is ondertussen, ik heb iets met die dingen...). deze heb ik helemaal uit elkaar gehad, geleidingen geschraapt en nog wat electronica dingen gerepareerd. dit is ook een automaat (automatisch op diepte slijpen) met variabele voeding, geweldige machine, maar ja die cnc die trekt toch ook..... en inderdaad dat automatisch dressen is wel heel mooi
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Portje »

De eerste helft van dat filmpje is wel leuk om te zien, het zal daarmee best uiterst vlak worden, top
Van de 2e helft zie ik het nut niet zo, wat wilde je nou eigenlijk laten zien?
Een rekenmachientje op zijn kant die niet afleesbaar is ?
Het gesproken woord was totaal niet verstaanbaar dus daar werd ik ook niet wijzer van.
Zet er eens een ondertiteling onder, paar minuten werk, misschien is het interessant.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie