Vevor HT200 indextafel met problemen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Vevor HT200 indextafel met problemen

Bericht door Oscar f1 »

Ik heb een VEVOR HT200 verdeel-tafel gekocht voor op mijn manuele freesmachine.
DRAAITAFEL-5.jpg
https://www.vevor.nl/draaitafel-c_10128 ... 0843450715

Zoals te verwachten is deze chinees niet zonder problemen,
maar dat kan ook helemaal niet voor dat geld.

Mijn eerste probleem was de stelmoer vlak achter het handwiel.
Dist is een moer om te speling uit de as met het handwiel te halen.
Die stelmoer was uitzonderlijk scheef getapt en twee inbus schroefjes
dwars op de draad zorgen voor een borging.
Die borgscroefjes slopen meteen je schroefrdaad,
dus dat heb ik nu anders opgelost.
DRAAITAFEL-4.jpg
Nieuwe moer getapt ( M17 x 1.0 ) lekker courant maatje overigens.
En dwars een uitsparing gefreest en m2,5 draad in getapt voor een inbusboutje M2,5
Dat was probleem 1 opgelost, en het handwiel was nu ook (bijna ) recht.

Alle gruis en vies vet er uit gespoeld met wasbenzine ( komt echt te veel ijzergruis uit hoor )
en met schoon vet en olie weer gemonteerd en afgesteld.
Deze stap zou ik bij elk chinees product zeker niet overslaan.
DRAAITAFEL-1.jpg
Direct loop ik tegen het volgende probleem aan,
achter de stelknop zit een handeltje om het worwiel vast en los te zetten,
en in de gietijzeren behuizing een klein stelschroefje om de speling in te stellen.
Al vrij snel had ik de tafel met een klokje spelingsvrij en dacht helemaal klaar te zijn.
Maar halverwege de 360 graden loopt het stelwiel zo zwaar dat hij niet mer rond kan.
Als ik de speling in die positie afstel,(waar hij eerst dus vast liep) dan is de tafel 180 graden verder met 0,2 mm speling ( aan de buitenkant van de 200mm tafel).
Conclusie, het tandwiel waar de worm in draait is niet in het midden van de tafel.

Weer de tafel uit de behuizing gehaald (daar zit wel een slimme stelmoer die te borgen is met een boutje)
DRAAITAFEL-2.jpg
Met wat moeite en voorzichtigheid kon ik de tandkrans scheiden van de ronde tafel:

De tafel bestaat uit 3 onderdelen, de tandkrans, de tafel met T-sleuven en een gehard stalen as die er in geklemd is en vastgebout.

Om die tandkrans los te krijgen heb ik twee gaten geboord binnen de tandkrans en daar M6 draad in getapt,
door daar twee bouten in te draaien drukt het gietijzeren krans zich uit de tafel.
De trommelremmen van bus werken ook zo, echt een simpele oplossing dus.
DRAAITAFEL-3.jpg
Om te kijken wat er nou wel en niet rond is heb ik de tandkrans er 180 graden gedraaid weer in gezet en alles weer gemonteerd.
En nu zit het zware punt weer 180 graden verder.
hieruit concludeer ik dat de tafel en de as wel rond zijn ,
maar de tandkrans niet.

Maar nu moet ik daar een oplossing voor gaan bedenken,
ik zat de denken aan wat stelschoeven zoals je wel een ziet achter een klauwplaat van een draaibank.
Of de krans wat uitdraaien en de speling shimmen.

Ik sta open voor suggesties!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Oscar f1 op 18 nov 2022 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: VEVOR HT200 INDEXTAFEL MET PROBLEMEN

Bericht door spikee »

Retour en een nieuwe?
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: VEVOR HT200 INDEXTAFEL MET PROBLEMEN

Bericht door rien1959 »

Uitdraaien en uitvullen is de enige manier. Ik heb hier twee dezelfde 300 mm draaitafels staan van Vortex. Eén doet het perfect, zonder zware punten, en de andere is ook zo'n excentrisch geval. Daar moet ik me ook nog eens mee bezig houden. Het blijft rommelen met dat spul. Denk maar niet dat je een betere krijgt bij omruilen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: VEVOR HT200 INDEXTAFEL MET PROBLEMEN

Bericht door hfjbuis »

Oscar f1 schreef: 18 nov 2022 18:20 hieruit concludeer ik dat de tafel en de as wel rond zijn ,
maar de tandkrans niet.

Maar nu moet ik daar een oplossing voor gaan bedenken,
Die verdeeltafel wordt toch statisch gebruikt en dan zet je de tafel toch vast. Als je hem laat draaien tijdens gebruik, dan maakt de speling ook niet uit als je maar steeds in dezelfde richting draait.

Ik zou daarom de speling voor lief nemen en het ding gebruiken zoals die is.
Ziet er overigens wel goed uit.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: VEVOR HT200 INDEXTAFEL MET PROBLEMEN

Bericht door Oscar f1 »

hfjbuis schreef: 18 nov 2022 23:00 Die verdeeltafel wordt toch statisch gebruikt .........................
Dat is niet mijn bedoeling,
ik wil er ook mee frezen als hij draait.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vevor HT200 indextafel met problemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een verdeeltafel gezien die echt over het hele bereik even zwaar/licht liep. En dan heb ik het over de 'echte' merken zoals Lehman, Schaublin en dergelijke
Nu geloof ik direct dat het hier veel erger is.
Wat ik bedoel te zeggen, blijkbaar is het nog niet zo simpel.
Wat ik ooit gezien heb, was dat de lagering van het uiteinde van we worm middels schotelveren voorgespannen werd, dat lijkt me eigenlijk helemaal geen verkeerde oplossing.
Geen idee of dat excentrische lager deel te vervangen is voor zo'n lager met veren pakket.
Maar als je nauwkeurig wilt bewegen wordt de axiaal opsluiting van die worm opeens ook veel belangrijker.

Uitdagend project. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Vevor HT200 indextafel met problemen

Bericht door Oscar f1 »

DRAAITAFEL-DOORSNEDE.jpg
Dit is al een beter principe,
de worm volgt dan de tandkrans.
Geen idee hoe veel kracht er tegen de as zou moeten drukken.
Mijn worm as eindigt met de worm (waar je dan een lager zou willen)
Dus ombouwen naar dit pricipe zou nog een boel werk zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vevor HT200 indextafel met problemen

Bericht door hfjbuis »

Oscar f1 schreef: 19 nov 2022 11:46 Mijn worm as eindigt met de worm (waar je dan een lager zou willen)
De handels van de meeste draaibanken zijn aan de kant van de handel gelagerd met 2 druklagers. Daarmee kun je de axiale speling reduceren. Het stelschroefje vervangen door een stevige veer geeft een spelingsvrij wormwiel "zonder" zware punten. Zolang de krachten op de worm niet groter worden dan de veerkracht, blijft het spelingsvrij. Zo heb ik mijn zadel gelagerd op de kleine draaibank.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Vevor HT200 indextafel met problemen

Bericht door FreesKever »

Ik zou hier heel voorzichtig mee zijn.

De worm tegen de worm drukken met een of ander flexibel iets of veren is geen goed idee.
Als het wormwiel excentrisch zit, dan varieert daarmee de "effectieve radius", en dat zorgt niet alleen voor klemmen, maar ook voor onnauwkeurigheden in de verdeling.

Als je daarmee b.v. een tandwiel gaat frezen, dan zullen een aantal tanden van het tandwiel te dik zijn, en andere tanden juist te dun.

Als je alleen eenvoudige dingen wilt frezen (zoals b.v. rondingen op hoeken) dan maakt het allemaal niet veel uit, maar bij de meeste werkstukken zal de centriciteit van die worm belangrijk zijn omdat het rechtstreeks the nauwkeurigheid van de verdeling beinvloedt.

Gotteswinter heeft het eens vanaf de andere kant opgelost. Maar ik geloof dat zijn probleem ook was dat er te veel speling op de as zelf zat. Hij heeft de binneste as afgedraaid en er een geharde bus op gezet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vevor HT200 indextafel met problemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

FreesKever schreef: 19 nov 2022 17:37 De worm tegen de worm drukken met een of ander flexibel iets of veren is geen goed idee.
Als het wormwiel excentrisch zit, dan varieert daarmee de "effectieve radius", en dat zorgt niet alleen voor klemmen, maar ook voor onnauwkeurigheden in de verdeling.
Wel erg theoretisch, ben benieuwd naar een berekening hoeveel dat zou kunnen zijn.
(in de praktijk is het het wormwiel wat niet concentrisch loopt)
Als je daarmee b.v. een tandwiel gaat frezen, dan zullen een aantal tanden van het tandwiel te dik zijn, en andere tanden juist te dun.

Als je alleen eenvoudige dingen wilt frezen (zoals b.v. rondingen op hoeken) dan maakt het allemaal niet veel uit, maar bij de meeste werkstukken zal de centriciteit van die worm belangrijk zijn omdat het rechtstreeks the nauwkeurigheid van de verdeling beïnvloedt.
Allemaal theorie. Uitgang is, je hebt een verdeelapparaat waarvan de worm-wormwiel constructie niet spelingvrij is (dus nauwkeurige tandwielen wordt als lastig maken) en dan probeer je met een constructie die speling minimaal te krijgen, en dat kan alleen verend omdat het geen constante speling is. Eigenlijk wordt het altijd beter dus.
Dit is nu een tipisch gevalletje 'speling is de moeder van het mechaniek'. Maar als je wilt dat het niet rammelt moet je listen verzinnen, en veren zijn daar heel goed in.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Vevor HT200 indextafel met problemen

Bericht door Oscar f1 »

Dank voor de reacties en het mee denken.
Ik ga een paar experimenten doen:

Eerst proberen te meten hoe die tandkrans excentrisch is.

Ook wil ik kijken of ik de tandkrans een heel klein beetje
schuin aan de tafel kan terugschroeven (dun ringetje er onder)
TANDKRANS-TILT-EXPERIMENT.jpg
dan zou dat aan de ene kant wat ruimte geven en aan de andere kant wat breder worden.
Nu ik dit typ denk ik misschien is dat wel de oorzaak van het probleem.

Als dat op niets uitloopt ga ik op de draaibank wat ruimte maken in de binnenste ring
en dan uit shimmen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vevor HT200 indextafel met problemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Oscar f1 schreef: 20 nov 2022 09:53 Ook wil ik kijken of ik de tandkrans een heel klein beetje
schuin aan de tafel kan terugschroeven (dun ringetje er onder)
Als je je denkwijze omdraait, het is chinees, we weten allemaal hoe dat er uit ziet. :lol:
Dus misschien is loshalen, schoonmaken, secuur afbramen, wetsteentje over de vlakken halen al voldoende om de boel vlakker te monteren. (dus eigenlijk die dunne ringetjes er onder weg halen)

Ben benieuwd of je gemeten krijgt hoeveel die fout is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Vevor HT200 indextafel met problemen

Bericht door rien1959 »

In de loop der jaren heb ik al diverse Vertex verdeeltafels uit elkaar gehaald. Elke keer viel het me op dat de inbusbouten waarmee het tandwiel vast, schots en scheef waren geboord en getapt. Sommigen zaten helemaal klem. Je zou het tandwiel op de pasrand af kunnen draaien, de boutgaten vergroten en de tapgaten opnieuw boren en tappen. Er is ruimte genoeg. Dan met handvast aangedraaide bouten het tandwiel uitklokken. Bouten aandraaien en nog een keer controleren. Daarna een aantal paspennen door het tandwiel boren, zodat het niet meer kan verschuiven.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Vevor HT200 indextafel met problemen

Bericht door FreesKever »

Ik ben het met rien1959 een om eerst eens kritischer te kijken naar details van de montage, bramen enzo. Haal ook een wetsteen over de kontact vlakken. Naast elke deuk zit een opstaande ribbel, als is dat met gietijzer veel minder dan met staal.

Als dat niet genoeg helpt dan lijkt dat shimmen wel een redelijke en eenvoudige oplossing.
Het meeste verschil van het scheefstellen zal vermoedelijk echter komen van de tanden van het wormwiel, die hol gefreesd zijn, en niet van verplaatsing van de buitendiameter zoals je geschetst hebt.
Plaats reactie