Vraag over aansluiten elektromotor en vfd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Vraag over aansluiten elektromotor en vfd

Bericht door ruudpg »

Afgelopen week heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en een andere draaibank gekocht.

Dat betekent ook dat ik afscheid moet gaan nemen van mijn HBM draaibankje.

Op de voor mij nieuwe draaibank zit echter een elektromotor met het volgende type-plaatje:
Afbeelding

Als ik het goed heb is zou deze nu in ster aangesloten moeten zijn en kan ik hem op 3 x 230V aansluiten als ik hem in driehoek aansluit?
Vraag is dus of iemand hier meer verstand van heeft en kan aangeven of dat voor deze motor ook juist is.

Ik heb zelf alleen 230V aan huis dus zou hem graag met een frequentieregelaar aan willen sluiten, zijn er nog dingen waar ik hierbij rekening
mee moet houden? Zoals moet de stop knop ook gelijk een stop signaal aan de vfd geven, of heb ik er een rem-weerstand bij nodig?

Ben zeer benieuwd naar jullie ervaring hiermee!
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vraag over aansluiten elektromotor en vfd

Bericht door benkr »

Het lijkt er op dat je gelijk hebt en dat 3 x 230V in ster moet kunnen, maar dat staat op het nu onleesbare deel van het typeplaatje.
Of je een remweerstand nodig hebt ligt vooral aan hoe snel je wil afremmen, maar meestal gaat het zonder remweerstand ook wel goed.
De meeste VFD's kun je met een start / stop signaal aan- en uitschakelen zonder verdere extra voorzieningen.
Het toerental kun je globaal regelen tussen 25 en 150% van het nominale toerental. Met de V/F curve kun je bij lage toerentallen nog wat extra power maken maar let daarbij wel heeeeeel er goed op de maximale stroom die je door de motor mag sturen, je zult niet de eerste zijn die rooksignalen van de motor krijgt en vervolgens een nieuwe motor moet gaan zoeken.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Vraag over aansluiten elektromotor en vfd

Bericht door ruudpg »

Hoi Benkr, bedankt voor je snelle reactie, ik ga kijken of ik de andere kant van het plaatje kan lezen.

Kan het kwaad voor de vfd als ik de bedrading bij het stoppen van de motor zoals met de noodstop in een keer verbreek, zoals met een magneetschakelaar?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vraag over aansluiten elektromotor en vfd

Bericht door benkr »

ruudpg schreef: 20 nov 2022 13:45 Kan het kwaad voor de vfd als ik de bedrading bij het stoppen van de motor zoals met de noodstop in een keer verbreek, zoals met een magneetschakelaar?
Nee, dat zou ik zeker niet doen, op het moment van het verbreken van de verbinding motor - VFD terwijl daar stroom loopt krijg je met voor de VFD erg onaangename verschijnselen te maken die kunnen, en waarschijnlijk ook zullen, leiden tot minimaal een foutconditie van de VFD, maar wellicht zelfs tot het einde van de VFD.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Vraag over aansluiten elektromotor en vfd

Bericht door FreesKever »

Die foto van het typeplaatje had wel iets duidelijker gemogen, de tekst aan de rechterkant is niet leesbaar.
Maar er staat bij "CONN: Y" en 440V, Dus dat suggereert inderdaad dat hij in driehoek geschikt is voor 440/sqrt(3) = 254 V en 230V is dan ook goed natuurlijk.

Ik ben dolblij met een frequentieregelaar op m'n HBM draaibank. Vooral als je b.v. dingen voor 't eerst doet zoals draad snijden kun je heel voorzichtig beginnen om te kijken wat er gebeurt.

Bij de Huan Yang frequentie regelaar die ik heb, zit wel een aansluiting voor een remweerstand op de klemmenstrook, maar de transistor om hem te schakelen zit niet op de print. Daardoor dus geen rem op de motor.

Er zijn een aantal potentiele problemen bij het gebruik van een frequentie regelaar.
Blijkbaar zijn sommige motoren hiervoor niet geschikt, i.v.m. te grote warmteontwikkeling door de chopper frequentie van de regelaar.
Er is ook een kansje dat de lagers beschadigen door stroom doorgang van geinduceerde stromen in de motor.
Ik zou me daar niet al te druk over maken omdat de kans hier op niet zo heel groot is.
Als de lagers kapot gaan zijn ze ook vrij eenvoudig te vervangen, het zijn doorgaans simpele groef kogellagers.

Bij veel (en zeker de goedkope Chinese) is een extern netfilter nodig om aan EMC normen te voldoen. (Maar zonder "werkt" het ook).

Voor aansturing heb ik zelf een klein kastje gemaakt met een potmeter en wat schakelaars (Aan/uit en draairichting).

Verder is het altijd aan te raden de motor in de buurt van zijn nominale frequentie te houden. Daarbuiten verlies je altijd motor vermogen.
Bij hogere frequenties is de spanning te laag om de stroom door de motor te duwen, en bij lagere frequenties houd je ongeveer hetzelfde koppel, maar bij een lager toerental (End dus minder vermogen).
Met een mechanische vertraging blijft het vermogen gelijk (op wat wrijvingsverliezen na) en krijg je bij een lager toerental dus een hoger koppel.

Bij lage toerentallen draait de motor ventilator ook niet hard genoeg om de motor te koelen en kan de motor oververhit raken. Dat is nog een reden om zoveel mogenlijk gebruik te maken van de mechanische vertraging die in de draaibank zit.

Een terugkoppeling van het toerental is zeer gewenst. Dit kan op een heleboel manieren. Een nette manier is om in de tandwielkast (of in de wisselwielen kast aan de achterkant) een magneet op de hoofd as te monteren, en die met een Hall sensortje uit te lezen.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Vraag over aansluiten elektromotor en vfd

Bericht door xander janssen »

Mijn Denford Orac had een nieuwe 375 watt VFD nodig. De handleiding schrijft voor om de voeding van de VFD te onderbreken middels noodstoprelais. De kabel tussen VFD en motor moet vast zijn, zonder schakelaars, relais of stekkers om een onderbreking terwijl er stroom loopt ten alle tijden te vermijden. Het is namelijk onmogelijk om alle 3 de draden exact gelijktijdig te onderbreken, met rare effecten en mogelijk schade tot gevolg.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Vraag over aansluiten elektromotor en vfd

Bericht door ruudpg »

Ik heb op de minder scherpe kant van het type plaatje nog gekeken, maar helaas staat daar niets verder over de aansluitwaarde, het enige leesbare dat er staat is lagers: 6205.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Vraag over aansluiten elektromotor en vfd

Bericht door ruudpg »

FreesKever schreef: 20 nov 2022 14:04
Bij veel (en zeker de goedkope Chinese) is een extern netfilter nodig om aan EMC normen te voldoen. (Maar zonder "werkt" het ook).
Die EMC ga ik maar niet te druk over maken, op mijn portaalfrees had ik er ook een netfilter netjes tussen gezet met als gevolg dat de aardlekschakelaar er gelijk uit ligt zodra je iets in schakelt, zonder netfilter werkt alles prima en nergens geen last van.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over aansluiten elektromotor en vfd

Bericht door Kjelt »

ruudpg schreef: 21 nov 2022 13:19 Die EMC ga ik maar niet te druk over maken, op mijn portaalfrees had ik er ook een netfilter netjes tussen gezet met als gevolg dat de aardlekschakelaar er gelijk uit ligt zodra je iets in schakelt, zonder netfilter werkt alles prima en nergens geen last van.
Industriele netfilters hebben vaak een te hoge lekstroom voor consumenten aardlekschakelaars.
Je hebt speciale low leakage versies (<5mA).
Daarnaast is het handig om je werkplek groep een eigen aardlekschakelaar te geven zodat de som van de lekstromen van de andere groepen de drempel niet verlagen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Vraag over aansluiten elektromotor en vfd

Bericht door Bjornski1976 »

Staat toch 440 V op dat plaatje? Dus dat betekent dat de motor, lees spoelen, geschikt zijn om in driehoek op 380V aangesloten te worden.
Als je hem in ster gaat aansluiten zal ie wel draaien dan wel met wat minder koppel.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vraag over aansluiten elektromotor en vfd

Bericht door benkr »

Bjornski1976 schreef: 21 nov 2022 17:26 Staat toch 440 V op dat plaatje? Dus dat betekent dat de motor, lees spoelen, geschikt zijn om in driehoek op 380V aangesloten te worden.
Als je hem in ster gaat aansluiten zal ie wel draaien dan wel met wat minder koppel.
Nee, dat staat er niet denk ik. Er staat duidelijk een ster teken bij die spanning, dus 440V in ster. dat betekent automatisch dat 230V in driehoek ook mag.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Vraag over aansluiten elektromotor en vfd

Bericht door ruudpg »

Bedankt allemaal voor de reacties!
De frequentieregelaar is inmiddels besteld, dus ik hoop het binnenkort te weten of het werkt ;-)
Plaats reactie