Stappen motor versterken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Stappen motor versterken

Bericht door Grafjan »

Hallo, ik heb ooit een filmpje gezien van iemand die zo’n klein stappen motortje krachtiger maakte door een draadje door te lussen ( of zo, weet ik niet meer zeker) weet iemand misschien hoe dat werkt?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Stappen motor versterken

Bericht door kevertje »

Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stappen motor versterken

Bericht door Tolp2 »

Als het een stappenmotor met 8 (!) draden is, dan zou dit mogelijk kunnen zijn. Bij een stappen-motor met 8 draden zijn per fase er twee spoelen aanwezig, dus vier in totaal. Door de draden kun je naar keuze deze spoelen enkel, parallel of in serie schakelen:

In serie:
Afbeelding

In parallel:
Afbeelding

Het verschil tussen de aansluitmethoden is te zien in onderstaande grafiek:

Afbeelding

Door de spoelen parallel te schakelen neemt het draaimoment (kracht) toe over een brede range van toerentallen. Wel heb je hiervoor een driver nodig die de benodigde amperage kan leveren, circa 40% meer dan een serie-schakeling of een enkele spoel.

Een serie-schakeling zou een hogere voltage aan kunnen en daarmee voor mijn gevoel sneller moeten kunnen lopen dan uit bovenstaand figuur blijkt... Maar ik kan dat niet onderbouwen.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Stappen motor versterken

Bericht door Grafjan »

Ja! Dit filmpje bedoelde ik. Dank jullie wel!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Stappen motor versterken

Bericht door DaBit »

Tolp2 schreef: 30 nov 2022 12:03 Een serie-schakeling zou een hogere voltage aan kunnen en daarmee voor mijn gevoel sneller moeten kunnen lopen dan uit bovenstaand figuur blijkt... Maar ik kan dat niet onderbouwen.
Nee, want als ik 2 spoelen met waarde L op dezelfde kern in serie zet, dan heb ik een spoel van 4L. Je hebt dan 4x de spanning nodig voor dezelfde koppel-toeren curve.

Buiten serie/parallel schakelen van de aanwezige windingen zodat de belasting het beste past bij de aansturende elektronica is er weinig wat je kunt doen om een motor meer piek-koppel te laten genereren. Dat hangt namelijk voornamelijk af van de hoeveelheid ijzer in de motor (stator/rotorvolume) en de diameter. Die zijn beiden niet eenvoudig aan te passen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FreesKever
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Stappen motor versterken

Bericht door FreesKever »

De 28BYJ-48 ombouwen naar bipolair is een welbekende hack.

https://www.youtube.com/results?search_ ... 48+bipolar

Ombouwen naar bipolair levert een hoger koppel omdat je al het koper in de motor tegelijk gebruikt. Bij unipolaire motoren worden de spoelen omstebeurt aangestuurd, en de spoel die geen stroom voert levert ook geen koppel.

Tegenwoordig zijn zo ongeveer alle IC's voor stappenmotoren bedoelt om ze pipolair aan te sturen, en daardoor is dit een populaire optie.

Er zijn trouwens een heleboel verschillende motoren die allemaal dit typenummer hebben. Er zijn "5V" en "12V" varianten, en er zijn verschillende tandwieloverbrengingen. Sommige modellen hebben een ingebouwde slipkoppeling om de tandwielen tegen overbelasting te beschermen, terwijl dat bij andere modellen weer wordt weg gelaten.

Ik ben eens aan het zoeken geweest naar foto's van dit ding op Aliexpress, en vantwege verschillen in details vermoed ik dat er minstens 5 fabrikanten zijn van dit motortje.

De originele toepassing voor deze motor is het besturen van "luxaflex" kleppen in air conditioning apparatuur. Bij het aanzetten wordt de klep eerst helemaal open (of dicht) gestuurd, en dan nog wat verder, zodat de slipkoppeling geactiveerd wordt en de lamellen in een bekende stand staan, en vanaf daar kan een microontroller de stand bijhouden en aansturen zonder gebruik van eindschakelaars o.i.d.

Als je deze motor bipolair aan wilt sturen is het altijd aan te raden om de variant met de lage motorspanning te kopen, omdat je daarmee hogere toerentallen kunt berijken. De geintegreerde motorsturing zorgt dan voor de uiste motor stroom / spanning d.m.v PWM. Met zo'n motor IC is het heel normaal om b.v. 24V voedingspanning te gebruiken voor een motor waar 5V op staat. Het stappenmotor IC regelt dit weer goed, en een hogere voedingspanning is zelfs gunstig om hogere snelheden te berijken.

En met een hogere snelheid van de motor, en weer een mechanische vertraging kun je nog meer koppel uit zo'n motor halen. Dit levert ook weer een hogere resolutie en meer torsiestijfheid.
Plaats reactie