Een keer IGUS glijlagers in zetten.
(ik heb wel wat verschillende diameters liggen )
Moderator: Moderators
Een keer IGUS glijlagers in zetten.
Dat is wel een interessante benadering! Het lijkt mij inderdaad goed te moeten werken al wordt de VFD wel wat asymmetrisch belast. Ik heb mij dat destijds niet gerealiseerd en een 3-fase motortje gekocht op Marktplaats. Dat koste overigens niet veel en door de standaard vormfactor van dit soort motoren was de uitwisseling een fluitje van een cent... Maar goed, als ik het geweten had, had ik toch zeker eerst jou oplossing geprobeerd.
Ga ik even goed onthouden
Klopt voor de time being werkt dit prima, kan als ik de VFD op 55Hz zet ga ik naar toerentallen ver boven de 2000 rpm.Kars-cnc schreef: ↑29 jan 2024 10:10Dat is wel een interessante benadering! Het lijkt mij inderdaad goed te moeten werken al wordt de VFD wel wat asymmetrisch belast. Ik heb mij dat destijds niet gerealiseerd en een 3-fase motortje gekocht op Marktplaats. Dat koste overigens niet veel en door de standaard vormfactor van dit soort motoren was de uitwisseling een fluitje van een cent... Maar goed, als ik het geweten had, had ik toch zeker eerst jou oplossing geprobeerd.
Ga ik even goed onthouden
Heeft iemand wel eens een klauwplaat uit elkaar zien knallen? Ik kan me daar nog steeds weinig bij voorstellen.
Ik denk ook niet dat de klauwplaten een direct probleem zullen zijn, het is meer je aandrijflijn, lagers tussen wielen dat soort mechanische beperkingen.JanSr schreef: ↑29 jan 2024 11:45Heeft iemand wel eens een klauwplaat uit elkaar zien knallen? Ik kan me daar nog steeds weinig bij voorstellen.
Mijn werktuigbouwkundig hoofd zegt dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Mijn Harrison heeft 3000 rpm als max toerental. Geen van mijn klauwplaten vertrekt daar een spier bij.
Mijn Antieke AI liep 4000 toeren, geen centje pijn met de 3-klauw, maar volgens mij was dat een stalen, geen gietijzer.
Wat was de diameter daarvan? Want dat is een belangrijke variabele (diameter, gewicht, structurele sterke, constructie, balans, etc.)hugo stoutjesdijk schreef: ↑29 jan 2024 12:16Mijn Antieke AI liep 4000 toeren, geen centje pijn met de 3-klauw,
Ik weet niet hoor maar volgens mij gaat dit al behoorlijk off topic. De vraag was en ging vlgns mij over de spindel toerental van een Emco compact 8.JanSr schreef: ↑29 jan 2024 16:09 Mijn grootste klauwplaten zijn Ø 160 mm. Ja, van gietijzer. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik daar aan moest rekenen.
Misschien is er hier iemand die daar zin in heeft. De vraag is dan: Bij welk toerental gaan die bekken de ruimte in omdat de spiralen er af breken?
Mijn zwaarste bekken van mijn oude, sleetse Röhm Ø 160 mm drieklauw hebben een massa van 250 gram. Die bekken zijn van gehard staal.
Dit zijn de maten:
Klauw.jpg
Er zijn zo op het oog altijd wel 3 spiraaltanden in aangrijping. Die zijn ca 3,7 mm dik en 5,2 mm hoog.
Nu maar rekenen!
Ligt eraan wat je aan hebt gepakt Als je de ophanging en aerodynamica meepakt, kom je een heel eind(, weet ik uit ervaring. Pas bij 270 op de autobahn werd het spannend.)hugo stoutjesdijk schreef: ↑29 jan 2024 15:48 (met een Audi A8 is 200 rijden ook comfortabeler dan een opgevoerde golf)
Even een opzetje:JanSr schreef: ↑29 jan 2024 16:09 De vraag is dan: Bij welk toerental gaan die bekken de ruimte in omdat de spiralen er af breken?
Mijn zwaarste bekken van mijn oude, sleetse Röhm Ø 160 mm drieklauw hebben een massa van 250 gram. Die bekken zijn van gehard staal.
Er zijn zo op het oog altijd wel 3 spiraaltanden in aangrijping. Die zijn ca 3,7 mm dik en 5,2 mm hoog.
Nu maar rekenen!