x as van mijn machine werkt niet

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bercbaronyan@live.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2022 08:24

x as van mijn machine werkt niet

Bericht door bercbaronyan@live.nl »

Goedendag,wie kan mij helpen? X-as van mijn machine werkt niet,machine is amerikaans.Heb leverancier gecontacteerd en deze zegt dat of de voeding of een driver niet goed is en moet door iemand gecontroleerd worden,wie zou mij hierbij kunnen helpen?Groet Berc
bercbaronyan@live.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2022 08:24

Re: x as van mijn machine werkt niet

Bericht door bercbaronyan@live.nl »

Neo fto.jpg
Dit is mijn cnc machine
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: x as van mijn machine werkt niet

Bericht door benkr »

bercbaronyan@live.nl schreef: 02 dec 2022 09:10 Goedendag,wie kan mij helpen? X-as van mijn machine werkt niet,machine is amerikaans.Heb leverancier gecontacteerd en deze zegt dat of de voeding of een driver niet goed is en moet door iemand gecontroleerd worden,wie zou mij hierbij kunnen helpen?Groet Berc
Ja, dat zou ik ook zo ongeveer zeggen als ik de machine zelf niet zou kennen. Maar van de zaak waar ik hem zou hebben gekocht zou ik toch meer verwachten.
Nu is het punt dat geen van ons jouw machine kent en er dus zonder meer informatie iets meer over kan roepen.
Vertel eens wat meer over het probleem, hoe is het begonnen en wat doet het nu?
Heb je ook wat foto's van de besturing, zijn het b.v. losse drivers of zit er één grote PCB (printplaat met onderdelen er op) in je machine?

Geef in je profiel ook aan waar de machine te bewonderen is, misschien is dat wel bij mij in de straat, dan is het denk ik zo opgelost.
bercbaronyan@live.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2022 08:24

Re: x as van mijn machine werkt niet

Bericht door bercbaronyan@live.nl »

Hi Benkr dank je voor je reactie,het begon met een soort zoemen om de 5 of 10 minuten,normaal zet ik de machine op homing maar alle andere assen werkten behalve de x-as niet,sorry maar ik heb totaal geen verstand van cnc machines,ik kan deze machine redelijk bedienen,ik frees alleen wassen onderdelen.Er zit een controller bij deze machine dus ik neem aan dat daar de printplaat zit met de drivers exc.De machine is van Neo cnc,voorheen hebben ze ook de modelmaster series gemaakt dus dit is hun nieuwe versie.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: x as van mijn machine werkt niet

Bericht door benkr »

Zonder verdere informatie en vooral foto's blijft het gokken, maar mijn eerste gedachte is dat er iets zwaar loopt.
Heb je op de spindels die de beweging maken KO spindels of trapezium spindels?
KO spindels zijn meestal spindels met een soort van half ronde schroefdraad er op, zeg met een spoed van 5 mm of zo, trapeziumspindels hebben een bijna rechthoekige (trapeziumvorm) schroefdraad met een spoed van 4 a 5 mm (meestal maar nier verplicht)
Vooral de trapeziumschroefdraad is heel erg blij met een beetje olie zo nu en dan, maar ook de KO spindel heeft soms wel wat vet nodig, maar dat ligt erg aan de constructie en de omgeving.
Nu lijkt me was echt iets wat overal aan gaat plakken en al snel zorgt voor zwaar lopen, dus probeer eens of je vooral de X-as, maar ook de andere assen, makkelijk met de hand kunt bewegen. Doe dit als de machine helemaal is uitgeschakeld, anders zal het waarschijnlijk niet lukken. Mocht je er zo niet bij kunnen komen dan kun je een voor een de motoren even losmaken en dan daar proberen de spindel te draaien.
Dat bromgeluid is meestal een teken dat er iets te zwaar loopt.
bercbaronyan@live.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2022 08:24

Re: x as van mijn machine werkt niet

Bericht door bercbaronyan@live.nl »

Hi benkr dank je voor je reactie,er is iemand van het forum die er even naar wil kijken,ik zal zeker je adviezen aan hem voorleggen.
Groet Berc
Plaats reactie