3 mm plexiglas afgeschuind frezen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

3 mm plexiglas afgeschuind frezen

Bericht door Tolp2 »

Ik moet uit een plaat plexiglas een vorm frezen met een afschuinde kant van 60 graden. Hiervoor heb ik dus een frees nodig met een tophoek van 60 graden. Het liefst doe ik de bewerking in één opspanning met één frees.

Nu kan ik een frees uit een bovenfrees pakken, die heeft de correcte tophoek. Frees heeft twee HSS bladen die recht zijn. Is hiermee het materiaal te frezen? Of weet iemand een betaalbaar alternatief...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 3 mm plexiglas afgeschuind frezen

Bericht door keesfrees »

Heeft de frees die je hebt een een punt, of . . . ?
En ja, -daar gaan we weer- tophoek 60gr. is freeszijde 30gr. ?
Is daar al consensus over ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 3 mm plexiglas afgeschuind frezen

Bericht door MeMoRy »

Maakt denk ik wel uit hoe dik de plaat is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 mm plexiglas afgeschuind frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

MeMoRy schreef: 05 dec 2022 16:27 Maakt denk ik wel uit hoe dik de plaat is.
3 mm.. staat in de topictitel.. Duh... :lol:

Ik denk dat het met een HSS Freesje best te doen is, zo abarasief is Plexi niet...zorg er wel voor dat het koel blijft, zodat het plexi niet smelt.. en dat je ook geen bramen krijgt... dan moet het lukken.. eventueel voorfrezen. en dan een haartje nafrezen...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 3 mm plexiglas afgeschuind frezen

Bericht door Tolp2 »

keesfrees schreef: 05 dec 2022 16:03 Heeft de frees die je hebt een een punt, of . . . ?
En ja, -daar gaan we weer- tophoek 60gr. is freeszijde 30gr. ?
Is daar al consensus over ?
Om alle mogelijke onduidelijkheid weg te nemen, ik wil dit freesje gebruiken:

https://www.ecotools.nl/freesbeitels-8m ... es-11mm-60

De hoek komt overeen met het beoogde eindresultaat, maar blijft een leuke discussie hoe je dit noemt.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 3 mm plexiglas afgeschuind frezen

Bericht door keesfrees »

Zoho, een diepte investering :-)

Zo te zien is het freesje licht positief, die trekt het materiaal omhoog dus, dat kan lastig zijn, hoe klein zijn de delen die je moet maken ?
Bij zo'n freesje staat het puntje stil, of je moet er ietsje (verder) doorheen gaan met het bijbehorende freespad. Wil of moet je scherpe binnen hoeken hebben ? Moet het krap passen of is het kunst oid ?

Hoe dan ook, proefjes maken, zoals altijd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: 3 mm plexiglas afgeschuind frezen

Bericht door bbg »

Tolp2 schreef: 05 dec 2022 15:09 Of weet iemand een betaalbaar alternatief...
Ik weet niet wat jij betaalbaar vindt. Maar zelf ik laatst deze frees gekocht met een tophoek van 60 graden ook om in (gegoten) plexiglas te frezen:

https://www.sorotec.de/shop/Solid-carbi ... -9623.html

Ik ben nog niet aan dat klusje toegekomen (frees ligt nog nieuw in het doosje) dus kan nog geen ervaring hiermee delen.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 3 mm plexiglas afgeschuind frezen

Bericht door Tolp2 »

Even terugkoppeling: op oudjaarsdag heb ik het project in een uurtje of twee kunnen afronden. Ik heb het uiteindelijk de frees van Eco-tools gebruikt, zonder koeling of wat dan ook. Ging echt perfect met een toerental van 18000 rpm en een feed-rate van 1800 mm/min. De spanen werden goed uit de sleuf weggeslingerd en alle warmte zat in de spanen.

Voor opspanning een andere diepte investering gedaan: tapijt-tape van de Action (€ 1,29 per rol). Bij de eerste plaat een beetje te enthousiast geweest met de hoeveelheid; was erg lang bezig om de onderdelen weer van het spoilboard af te krijgen. Was blij dat het polycarbonaat was en geen plexiglas, anders was er echt iets gebroken denk ik.

Om te voorkomen dat ik met de punt ging frezen, had ik van te voren een verdieping in het spoilboard gemaakt waar de frees in kon doorsteken.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Plaats reactie