welk merk is dit ?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: welk merk is dit ?

Bericht door harry321 »

janplastiek schreef: 11 dec 2022 22:22 Op de foto van de machine van de vraagsteller staat op de deur aan de gieter een A zichtbaar, dus?
heel scherp opgemerkt ! had ik nog niet gezien.
maar om nou met 100% zekerheid te gaan stellen of dit het kenmerk van een AI is ? ik zie daar heel vaag een zijdelings contour wat op een a lijkt maar het kan net zo goed iets anders zijn ?
maar goed, stel dat het een AI is, wat mij verbaasd is sowieso dat als je deze foto googled, dan kom je hem echt nergens tegen, ik ben daar al serieus uren mee bezig geweest om een zelfde foto tegen te komen.
mijn punt is hier mee, als het een AI is, waarom is er zo weinig, tot niets, bekend over dit type ?
het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat het een heel vroeg type is, en misschien daardoor erg zeldzaam ?
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: welk merk is dit ?

Bericht door harry321 »

mannen, jullie hebben gelijk !
ik heb een merkteken en wat nummers kunnen vinden op de zwaluwstaart geleiding van de tafel.
het merkteken lijkt precies op het AI logo.
maar toch bevreemd het mij dat je dit ding niet tegen komt op heel google, maar ja, het zal wel een hele vroege versie zijn.
iedereen bedankt voor de info, fijne dag verder.
Hielke.K
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2022 10:51

Re: welk merk is dit ?

Bericht door Hielke.K »

het is een AI Hembrug FR1 type A met hendels in plaats van draad spindels (type D) het is een oud model te zien aan de rechte voet en details de nieuwere machines zijn kwa uitstraling anders maar technisch in grote lijnen het zelfde. heb een foto bij gevoegd van een handleiding het oudere model hoop dat hij te zien is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: welk merk is dit ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het meest duidelijk in het oog springende verschil is de spanenbak zo te zien, die loopt bij het nieuwere model ook rondom de motor steun.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: welk merk is dit ?

Bericht door harry321 »

Hielke.K schreef: 14 dec 2022 13:07 het is een AI Hembrug FR1 type A met hendels in plaats van draad spindels (type D) het is een oud model te zien aan de rechte voet en details de nieuwere machines zijn kwa uitstraling anders maar technisch in grote lijnen het zelfde. heb een foto bij gevoegd van een handleiding het oudere model hoop dat hij te zien is.

Afbeelding
en ook hier op deze foto is de spindel anders, kijk maar naar het klemsysteem van de ondersteuningsas boven de spindel, bij mij klemt ie met 2 verticale bouten, op de ze foto met 2 horizontale bouten (hoewel ik het moeilijk kan zien op deze foto ?).
Hielke.K
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2022 10:51

Re: welk merk is dit ?

Bericht door Hielke.K »

Ik ben een liefhebber van de Hembrug machines heb er zelf drie staan en heb een verzameling aan documentatie en archief materiaal. Wat je ziet bij de Hembrug machines is dat er geen een exact het zelfde is. Wat ik erg leuk vind want de leeftijd van een ai machine is niet te zeggen aan der hand van het serie nummer maar is wel grof te zien aan de details en wat ervaring. Het klemmen van de steun arm met de uitstekende bouten lijkt weer ouder. Ik heb nog ergens een oude foto van de AI dacht rond WW2 waar de fr1tjes vaag op te zien zijn zou eens kijken hoe ze er daar uit zien

Afbeelding
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: welk merk is dit ?

Bericht door harry321 »

Hielke.K schreef: 16 dec 2022 15:54 Ik ben een liefhebber van de Hembrug machines heb er zelf drie staan en heb een verzameling aan documentatie en archief materiaal. Wat je ziet bij de Hembrug machines is dat er geen een exact het zelfde is. Wat ik erg leuk vind want de leeftijd van een ai machine is niet te zeggen aan der hand van het serie nummer maar is wel grof te zien aan de details en wat ervaring. Het klemmen van de steun arm met de uitstekende bouten lijkt weer ouder. Ik heb nog ergens een oude foto van de AI dacht rond WW2 waar de fr1tjes vaag op te zien zijn zou eens kijken hoe ze er daar uit zien

Afbeelding
DIT is hem volgens mij voor 100%, de spindel is exact hetzelfde, ook interessant dat op deze foto de fr1 b verkocht werd als losse unit zonder kast/basis om het gewicht laag te houden, dus het is hem helemaal, kan niet missen.
het enige verschil met de mijne en deze foto van jou is dat ik een draaispindel op de langsverplaatsing en op de hoogte verplaatsing heb ipv snelhandels zoals op de foto.
heb jij toevallig een soort van een handleiding van de fr1 ?
bedankt iig voor de info !
Hielke.K
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2022 10:51

Re: welk merk is dit ?

Bericht door Hielke.K »

handleiding heb ik als je je mail stuurt zou ik hem mailen.
Plaats reactie