draadeind buigen?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

draadeind buigen?

Bericht door MeMoRy »

Ik ben nog bezig met het op maat maken van mijn nieuwe 4 klauw voor mijn draaibank. De DIN55021 taper zit er nu goed in en ik had nu de gaten voor de draadeinden geboord.
Helaas kwam ik er achter dat de stijfheid van mijn freesbank (die ik net pas heb) te wensen overlaat. Ik kwam er later achter dat de kop echt een paar mm omhoog flext als ik aan het boren ben. Dat moet zeker opgelost worden, maar als gevolg hiervan lopen de gaten schuin. Hier kwam ik pas achter na tappen. De spindel heeft 9mm gaten, dus ik heb 1mm speling op de M8 draadeinden, maar dat is niet genoeg.

Nu vraag ik me af is het mogelijk de draadeinden wat bij de buigen? Ik vermoed dat gewoon meppen met een hamer zou werken, maar het materiaal verzwakt. Dat lijkt me geen goed idee, omdat een klauwplaat goed vast moet zitten.
Zou het werken door met een gasbrander erop? Moet ik evt de draadeinden daarna opnieuw verharden en temperen? Ik zou zelfs opnieuw kunnen verzinken of vernikkelen (wilde ik sowieso opnieuw doen).

Wat is wijsheid. Het werkstuk afschrijven vind ik met 100 euro wat zonde. Opnieuw gaten boren lijkt me ook niet de oplossing, want de stijfheid van de freesbank blijft prut en dan wordt de klauwplaat een beetje gatenkaas.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: draadeind buigen?

Bericht door assink »

Gewoon een aardig stak passend buisje op zetten, en de boel koud buigen.
Draadeinden zijn echt niet gehard, en corosie bestendigheid is bij deze toepassing ook geen issue.

Als je het mooi wil doen, gewoon het gatenpatroon opnieuw boren tussen je scheef geboorde gaten.
En de oude gaten afstoppen met stukjes draadeind, gefixt met loctite. Vlak maken met een vijl en klaar.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: draadeind buigen?

Bericht door motormuis »

als de boor de neiging heeft schuine gaten te boren
klein voorboren in kleine stappen 2 a 3 mm en tevens het materiaal na elke stap een stukje draaien
dan de gewenste diameter en ook die op de zelfde manier
probleem opgelost
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: draadeind buigen?

Bericht door hfjbuis »

MeMoRy schreef: 12 dec 2022 09:27 Helaas kwam ik er achter dat de stijfheid van mijn freesbank (die ik net pas heb) te wensen overlaat.
Ik heb een BF16 gemaakt uit hoofdzakelijk onderbroekenelastiek.
Als het zuiver moet, dan doe ik:
  • Alle geleidingen vastzetten
  • Centerboren
  • Voorboren met een 4mm korte boor
  • Op diepte boren met een 4mm lange boor
  • Met een verschil van 2 mm dikte per keer op diameter boren met een frees. Frezen volgen het geboorde gat minder goed. Ook als het gat een beetje scheef is of uit het midden staat, maakt een frees zuiverder gat.
Het oude gat zou je groter kunnen boren en dan een grotere maat tappen. Vervolgens een draadeinde aanpassen of zelf maken.

Als het gat uit het midden zit, helpt buigen van een draadeinde ook niet. Zit het gat in het middel en is het alleen maar scheef, dan kun je aan de draadeinden ook een 2 mm chamfer draaien en kijken of je de kop er op krijgt. In het algemeen zijn de passingen ruim en zit er ook wel elastiek in die draadeinden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: draadeind buigen?

Bericht door MeMoRy »

Bedankt voor het meedenken!
assink schreef: 12 dec 2022 10:12 Gewoon een aardig stak passend buisje op zetten, en de boel koud buigen.
Ok, dan ga ik dat eerst proberen
assink schreef: 12 dec 2022 10:12 Als je het mooi wil doen, gewoon het gatenpatroon opnieuw boren tussen je scheef geboorde gaten.
En de oude gaten afstoppen met stukjes draadeind, gefixt met loctite. Vlak maken met een vijl en klaar.
Vijlen is denk ik geen optie: het is een referentieoppervlak, dus moet strak en precies zijn. Vijl is veel te grof denk ik dan.
En opnieuw boren zal precies hetzelfde probleem geven op dit moment. Wellicht dat onderstaande helpt.
motormuis schreef: 12 dec 2022 10:16 als de boor de neiging heeft schuine gaten te boren
klein voorboren in kleine stappen 2 a 3 mm en tevens het materiaal na elke stap een stukje draaien
dan de gewenste diameter en ook die op de zelfde manier
Hmm, dat zal wellicht helpen, maar het elke keer uitlijnen van een gat kost (mij) 2-5x meer tijd dan het boren. Dus redelijk arbeidsintensief. Als het niet lukt met buigen moet ik wel.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 12 dec 2022 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 910
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: draadeind buigen?

Bericht door joopbos »

Vijlen is denk ik geen optie: het is een referentieoppervlak, dus moet strak en precies zijn. Vijl is veel te grof denk ik dan.
En opnieuw boren zal precies hetzelfde probleem geven op dit moment. Wellicht dat onderstaande helpt.
Er was een tijd dat nauwkeurig vijlen bij een opleiding hoorde.
Bonk messing, werktekening, beugelzaag, boormachine en een set vijlen. Niet te vergeten een haarlineaal om te controleren of alles vlak was.
aambeeld.jpg
Levenlang plezier van gehad.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: draadeind buigen?

Bericht door andrefc101 »

Misschien even kijken of er iemand in je buurt zit dus de gaten opnieuw kan boren, en idd de andere gaten afdichten en vlak vijlen.
Gebruikersavatar
blokkendoos
Donateur
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2010 22:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: draadeind buigen?

Bericht door blokkendoos »

joopbos schreef: 12 dec 2022 17:27 Er was een tijd dat nauwkeurig vijlen bij een opleiding hoorde. Bonk messing, werktekening, beugelzaag, boormachine en een set vijlen. Niet te vergeten een haarlineaal om te controleren of alles vlak was.
...
Levenlang plezier van gehad.
Dat is een mooi werkstukkie. Dit was de betreffende bonk messing? Beetje off-topic, maar wat mij betreft mag je nog een paar extra (zij- en onderkant) plaatjes posten.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: draadeind buigen?

Bericht door MeMoRy »

Gelukt!
Afbeelding

Afbeelding

Minimaal correctie bleek genoeg. Klemt wat bij monteren, maar aandraaien van de moeren trekt hem goed aan.

Dank voor het meedenken!

(P.s. op de bank ziet die 100mm er toch klein uit. Achteraf toch 125mm moeten kopen. )
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 12 dec 2022 21:30, 2 keer totaal gewijzigd.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: draadeind buigen?

Bericht door FreesKever »

Als het klemmen toch nog eens gaat vervelen...

Je kunt vrij gemakkelijk de gaten wat groter en/of rechter vijlen, of met een matrijs slijp machientje of dremel oid. Als je gaat slijpen, leg dan wel iets over hed bed, want slijpstof wil je niet op een draaibank.
De binnenkanten van de gaten zijn ook geen passingen, en niemand kan het zien als de moeren er op zitten.
Plaats reactie