Hoe deze PTC aan te sluiten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Hoe deze PTC aan te sluiten?

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb een klein electrisch kacheltje gekocht voor het opwarmen/drogen van mijn filament in een filamentbak.
Nu heb ik deze ontvangen (220volt) maar er zitten in totaal 5 draden aan.
Heeft iemand een idee hoe dit aangesloten moet worden?

https://nl.aliexpress.com/item/10050018 ... pt=glo2nld
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe deze PTC aan te sluiten?

Bericht door DaBit »

Waarschijnlijk 2 draden van de ventilator en 3 draden van 2 verwarmingselementen. Elementen in serie (buitenste twee draden en middendraad niet gebruiken): 220V. Parallelgeschakeld (buitenste twee draden aan elkaar, 110V aansluiten op binnenste draad en de twee buitenste): 110V.

Maar garantie tot de deur; ik heb het ding niet voor mijn neus liggen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Hoe deze PTC aan te sluiten?

Bericht door André-R »

Is 300 watt niet wat teveel ? Toen ik indertijd in Ivoorkust woonde had ik een kistje waar ik in de regentijd mijn diskettes en video banden in bewaarde met een 40 watt gloeilampje, oom te voorkomen dat de zaak ging schimmelen. Dat werkte perfect
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hoe deze PTC aan te sluiten?

Bericht door Ballegooijen »

Is 300 watt niet wat teveel ?
Ja, misschien wel. Maar ik wil hem schakelen met een temp.sensor dus dan hoeft hij telkens maar kort te draaien.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Hoe deze PTC aan te sluiten?

Bericht door MeMoRy »

Zwarte lopen duidelijk naar de ventilator en volgens de beschrijving kan die ook op 230V

Ik zou met elektrische spullen van aliexpress altijd wel alles beveiligen met zekeringen en evt overtemperatuur afschakeling. De veiligheid is niet gegarandeerd. Je zal niet de eerste zijn met kortsluiting en brand
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Hoe deze PTC aan te sluiten?

Bericht door Portje »

Altijd lastig zonder bijgeleverd aansluitschema
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Hoe deze PTC aan te sluiten?

Bericht door FreesKever »

Ali beweert dat deze voor 220V bedoelt is (zal het dan ook wel op 230Vac doen).

Wat aansluiten betreft, niet op vuistregeltjes vertrouwen, maar het element gewoon even doormeten en de wet van Ohm toepassen.

Spanning = Stroom * Weerstand.
Vermogen = Spanning * Stroom.

Dus voor 300Watt en 220V heb je een stroom nodig van 200/220 = 1.36A
En om een stroom te krijgen van 1.36A bij 220V heb je dus een weerstand van: 220/1.36 = 160 Ohm.
Dus gewoon even meten welke draden combinatie in de buurt van 160 Ohm zit.

Maar ook:
PTC = Positieve Temperatuur Cooficient. De koudweerstand zal dan lager zijn (Ik vermoed tussen 100 Ohm en 150Ohm).
Als zo'n PTC oververhit raakt, loopt de weerstand op en dat vermindert de stroom en dus het vermogen. Daarmee zijn ze (gedeeltelijk) zelf regelend.

Ik ben zelf ook niet zo'n grote fan van 230Vac spul van Ali. Als je die dingen openmaakt dan zie vaak toch wel een groot kwaliteits verschil met dingen die "normaal" geimporteerd zijn en CE / EU keurmerkjes hebben.

"Big Clive" heeft een grote aantrekkingskracht naar zulk soort apparaten:
https://www.youtube.com/watch?v=vivbspvywKo

Voor jouw PTC ding zie ik wat simpele extra's die de veiligheid kunnen bevorderen:
* Het aluminium van de radiator aarden, zodat bij een interne fout de zekering er uit gaat.
* Een kleinere (b.v. 2A) zekering toevoegen, zodat bij een gedeeltelijke interne kortsluiting en te hoge stroom die zekering er uit gaat.
* Het element zo inbouwen dat de metalen delen onberijkbaar zijn (Dan wordt je zelf tenminste niet geelectrocuteerd bij een fout)
* Thermische zekering toevoegen, zodat je een extra beveiliging hebt voor als de ventilator kapot gaat, maar het verwarmings element aan blijft.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Hoe deze PTC aan te sluiten?

Bericht door P1-Engineering »

Gebruik deze zelf ook om de behuizing van de printers te verwarmen. Mocht je er niet uitkomen kan ik even kijken hoe ik eea heb aangesloten destijds. Heb ook een printbare behuizing ervoor die je tegen een wand kan schroeven.

Inderdaad toevoegen van een (thermische) zekering is verstandig. PTC elementje heb ik best vertrouwen in, maar controle is altijd beter. Daarnaast heb ik zelf de IOT brandmelder gekoppeld aan de slimme stekkers waar de printers op draaien.
Plaats reactie