probleem Deckel Dialog 4 sturing

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

tuonov4
Berichten: 191
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: probleem Deckel Dialog 4 sturing

Bericht door tuonov4 »

ervaring genoeg maar je beantwoordt de vragen niet
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: probleem Deckel Dialog 4 sturing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

tuonov4 schreef: 21 dec 2022 11:13 ervaring genoeg maar je beantwoordt de vragen niet
dat schijnt soms best lastig te zijn ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

Re: probleem Deckel Dialog 4 sturing

Bericht door peco2002 »

ik heb ondertussen al wat verder gekeken.

Bij 73 gingen led 8 niet aan. Deze drukschakelaars moeten normaal aangaan als je de hydraulische pomp aanzet. Blijkbaar zat er wat weinig olie in die pot na zovele jaren.. bijgevuld en nog geen oplossing.

Inderdaad als ik de de groene knop om te starten inschakel gaat de lamp unterspannung uit en brandt de groene lamp op de bosch versterker.

K17 schakelt in, K7 neemt over maar dan vallen deze kontaktoren direct terug uit.


Terwijl gaan lampje F5 tem F8 branden even aan en vallen dan weer uit.


de machine staat niet bij mij (is van een kennis) dus ik ga ook maar af en toe eens gaan kijken om wat vooruitgang te boeken...
Morgen kijk ik terug verder. Ik krijg ook geen 24V op die losse stekkertjes op die 2 kaarten ernaast... dus ik vermoed dat het probleem daar ergens zit..


mvg pedro
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: probleem Deckel Dialog 4 sturing

Bericht door Michel »

Goedemorgen,
Is er al wat vooruitgang geboekt met de Deckel freesbank ?
Ik wil ,als mijn freesbank gaat werken , de data welke op de eproms staan te kopiëren en opslaan in een databank
Of is dit een risicovolle handeling waarbij de kans bestaat dat je de informatie helemaal kwijt raakt ?

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

Re: probleem Deckel Dialog 4 sturing

Bericht door peco2002 »

jazeker die draait weer prima.

Bleek heel simpel probleem te zijn. PTC relais kapot. PTC van spindel gaf wel goede waarde aan maar het relais is kapot..

Als die ingang niet binnenkomt krijg gaat de machine niet aan...
Het komt wel vaker voor deze storing... die relais zijn ook al bijna 40 jaar oud he...

Ik wist niet dat F02 of FP02 verschil is omdat ik nog nooit aan zo een machine gestaan heb. Is eerste keer aan zo een machine en ja dan moet je idd effe der in komen he... EN die foutcode kwam er ook maar heel even op op het scherm je moest echt heel goed kijken want dan viel die direct weer uit..

Nu we hebben wel wat elco's en transistoren en weerstanden gerepareerd dus die machine gaat wel weer heel goed.
die T5 en die weerstanden er rond raad ik aan van te vervangen en ook alle bolle elco's... (zo zitten er toch wel verschillende in na 40 jaar)

Die files van die eeproms vind je wel op buitenlandse forums maar is deze kapot? Heb je die machine al eens gereset (klem 10 losmaken en dan die rode en die groene knop induwen...?) Als dan die foutcode weg is vermoed ik dat het goed is...





mvg pedro
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: probleem Deckel Dialog 4 sturing

Bericht door Michel »

Bedankt voor de update
Ik heb mijn machine nog niet onder spanning gehad
Ik moet nog een drie fase aansluiting maken in de garage wat ik binnenkort hoop te doen .
Wat bedoel je precies met klem 10 loshalen ?
Ik heb wel boeken bij de machine ,alleen zijn die Franstalig, gelukkig is de map met schema's wel in het Duits.

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: probleem Deckel Dialog 4 sturing

Bericht door Michel »

Bedoel je deze kabel los maken ?
Alle 4 de stekers los ?
24627
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

Re: probleem Deckel Dialog 4 sturing

Bericht door peco2002 »

ja

als de spanning er af is (hoofschakelaar af), moet je die 4 stekkers even losmaken.
Dan spanning opzetten en even laten opstarten.

Dan terug spanning er af en de stekkers terug aansluiten zoals ze waren.

Op die manier zou je blijkbaar een reset ofzo iets creëren...

Dan moet je de machine terug opstarten en BA16 selecteren (met die potentiometer van de 16 werkstanden in de meest rechtse draaien...)


dan heb je de knoppen naast het beeldscherm (8rijen) daar de onderste rij de meeste linkse is een rode, die induwen, en dan op de onderste rij de meest rechtse is een groene, die induwen, en dan gaat die het geheugen testen...

Daarna zou foutcode 30 weg moeten zijn.

Pas op: je hebt foutcodes met F en je hebt foutcodes beginnende met FP en dat is niet hetzelfde he... daar heb ik me laten aan vangen met die FP02 of F02... :)


mvg pedro
peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

Re: probleem Deckel Dialog 4 sturing

Bericht door peco2002 »

ik weet niet juist of je ze alle 4 moet losmaken maar ik heb ze alle 4 losgemaakt.

als je ze losmaakt zie je op de connectoren op de printplaten ook nog ene met K10 of X10.

maar ik heb het gedaan met ze alle 4 los te maken en een keer met enkel die met K10 op...

je kan het beide proberen het is zo gebeurd..


mvg pedro
peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

Re: probleem Deckel Dialog 4 sturing

Bericht door peco2002 »

https://www.practicalmachinist.com/foru ... -4.108631/

hier staat ook nog wat info over die reset ivm K10, maar die heb je ws wel al gelezen.
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: probleem Deckel Dialog 4 sturing

Bericht door Michel »

Hartelijk bedankt voor de informatie en uitleg.

Gr Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: probleem Deckel Dialog 4 sturing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Even wat achtergrond informatie:
Het gaat over foutcode 30:BA16 is een geheugen fout.
Die kun je herstellen (niet altijd helaas) door naar stand BA16 te gaan. (Betriebs Art oftewel bedieningskeuze schakelaar)
Daar zal de tekst verschijnen:
Program start not possible, reset with [Clear] and [Quit]
Die clear toets is de rode wissen toets en de quit toets is de groene enter toets.

Normaal wanneer je de spanning uitzet wordt er data teruggeschreven in het geheugen, zonder die flatcable kan dat niet.
Wanneer je dan weer met flatcable er in op start, merkt de besturing dat er een fout in het geheugen zit en zal om een reset vragen.

Voor dat wegschrijven van die data is dat accu blok onder het bedienpaneel nodig, die zorgt er voor dat de processor nog net even z'n werk kan afmaken. (iets van 6x penlight formaat ?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: probleem Deckel Dialog 4 sturing

Bericht door Michel »

Bedankt voor deze achtergrond informatie, dat verduidelijkt het eea .
Mijn eerste volgende stap wordt 400 V drie fase aanleggen naar de garage.

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: probleem Deckel Dialog 4 sturing

Bericht door andrefc101 »

Michel schreef: 25 dec 2022 14:19 Bedankt voor deze achtergrond informatie, dat verduidelijkt het eea .
Mijn eerste volgende stap wordt 400 V drie fase aanleggen naar de garage.

Michel
Jij zoekt alvast de oplossing voor het probleem dat er nog niet is 🤔
Plaats reactie