Indymill soft en hardware.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

Goede dag ik heb een indymill cnc freesmachine gebouwd. En ben nu aan het kijken wat de beste drivers en controller voor mijn apparaat zijn. Ik hoef niet het allerbeste te kopen maar het moet wel gemiddeld zijn. Met deze machine wil ik een 5 assige cnc freesachine bouwen.Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Tolp2 »

Wil je deze machine uitbreiden tot 5-asser of wil je deze machine gebruiken om een (andere) 5-asser er mee te gaan bouwen.

Volgens mij zijn er aantal mogelijkheden om deze aan te sturen:
  • GRBL met GVode-sender (deze staat ook op zijn website genoemd);
  • LinuxCNC op een PC met LPT-poort (als je deze nog hebt);
  • EdingCNC met stuurkaart
Bovenstaande hebben allemaal hun voor- en nadelen en ik denk dat hier op het forum er verschillende kampen te vinden zijn. Zelf ben ik wel fan van LinuxCNC, aangezien het open-source is en je het later nog kan uitbreiden naar meer assen. Het vereist wel wat meer instelwerk als EdingCNC daarentegen en het heeft een steile leercurve.

GRBL zou ik afraden. Mogelijk mijn beperkte kennis, maar volgens mij ondersteund GRBL geen tandem homing, en jouw machine heeft dit wel nodig.

Voor de stappenmotoren heb je NEMA23 motoren nodig. Voor deze machine zou ik overwegen om voor Leadshine drivers te gaan als instap, DM542 is een leuk instapmodel. Veel sterker hoeft niet, want ik denk niet dat je de kracht weg kan krijgen in je frame!

Als alternatief kun je ook servo's overwegen, maar die moet je dan wel weer gaan afstellen.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

Ik wil met deze machine een 5 assige machine bouwen. Dus ik wil hem niet uitbreiden. En minimaal 24 volt als voeding gebruiken. Ik heb al 4 nema 23 motoren gekocht.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Bjornski1976 »

Grbl zal voorlopig geen A-as rotationele acties ondersteunen dus deze valt voor je 5 asigge machine af. Dit geeft linuc CNC een hele goede voorkeur voor besturing.

4 nema motoren, heb je daar details van zodat hiervoor goede drivers aangeraden kunnen worden? Wat al is aangegeven is Leadshine, dit is een goed merk.

Ga je deze 4 motoren gebruiken voor X A Y en Z?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Tolp2 »

Bjornski1976 schreef: 20 dec 2022 00:09 Grbl zal voorlopig geen A-as rotationele acties ondersteunen dus deze valt voor je 5 asigge machine af. Dit geeft linuc CNC een hele goede voorkeur voor besturing.

[...]
De vierde as is geen rotationele as, maar is een tandem setup als ik de foto's van de machine zo zie. Ik moet echter zelf terug komen op mijn woorden, met GRBL kun je dus nu wel met een tandem-as homen (https://forum.protoneer.co.nz/viewtopic.php?t=7588). Dus wat dat betreft staat het Jan vrij om het systeem te kiezen wat het best bij zijn ambitie en budget past.

Ik ben het met Bjornski eens dat LinuxCNC een mooie stap is, aangezien je dan ervaring kan op doen voor je 5-asser. Als je wil kan ik je helpen met het opzetten van je systeem op het gebied van LinuxCNC (en zo zijn er wel meer op het forum).
Bjornski1976 schreef: 20 dec 2022 00:09 [...]

4 nema motoren, heb je daar details van zodat hiervoor goede drivers aangeraden kunnen worden? Wat al is aangegeven is Leadshine, dit is een goed merk.

[...]
Amperage en het voltage is belangrijk. Naast Leadshine is Lichuan ook een goede leverancier. Maar voor beide geldt wel: er is ook nep in omloop en dan weet je niet wat je krijgt. Let dus goed op waar je besteld. Voor tips welke driver je gaat bestellen, dan hebben we inderdaad eerst meer info nodig...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Bjornski1976 »

Als je gaat kijken voor drivers let dan ook op de driver voedingsspanning. Dit is afhankelijk van de motor die je gebruikt.

Als je als vuist regel de volgende formule hanteerd 32 * √L = Vmax waarbij L de inductie is van de motor in millihenries (mH). Stel je hebt een motor met 4.5 mH inductie. Dan neem je de wortel van 4.5 en vermenigvuldigd dit met 32. Dan kom je uit op 2,12 x 32 = 67 Vdc maximaal als voeding spanning van je drivers. Je moet hier niet boven gaan zitten met je voedingsspanning en beter is om hier wat onder te gaan zitten.

In dit geval zou een driver zoals de DM542 beter zijn dan een DM322E omdat de laatste maar een voedingsspanning van max 30Vdc aankan en de DM542 max 50Vdc.

Je wilt altijd op een zo hoogst mogelijke snelheid kunnen bewegen en dat kan alleen als de voedingsspanning van de drivers hoog is. Bij een lagere spanning kakt het vermogen in.

Dus dat was het stukje spanning voor drivers en voeding. Dan ook maar gelijk het stukje stroom. Neem hiervoor als vuist regel 2/3 van de motor stroom. Heb je een motor met een rated current van 2 Ampère en gebruik je 4 motoren die simultaan kunnen bewegen heb je ongeveer 2/3 van 8 Ampère nodig is 5.3 Ampère.

Voor het gemak uitgaande van de Dm542 neem je een 48Vdc voeding die 5.3 Ampère kan leveren kom je uit op circa 256 Watt. Doe hier voor het gemak wat extra's rekenen zeker als je een geschakelde voeding wil gaan gebruiken 48Vdc 300 Watt. Maar neem een goed merk zoals Meanwell of Omron of Phoenix contact etc... maar geen goedkope Chinezen aliexpress voeding. Kijk anders even op marktplaat, keuze genoeg voor weinig.

Bedrading van voeding naar drivers. Sluit de voeding aan op een verdeel strip en voed vanaf de strip iedere driver afzonderlijk, ga niet door lussen.

Wat denk je te gaan gebruiken voor spindel om mee te frezen?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

€ 34,56 25%OFF | Nema 23 Stappenmotor Driver 57Mm 2 Fase 220Ncm 4A Stappenmotor 4-Lead Kabel Voor 3D Printer cnc Laser Grind Foam Plasma Cut
https://a.aliexpress.com/_EwQepaL dit zijn de stappenmotors.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

Ik snap heus wel dat het geld gaat kosten. Maar als de 5 assige machine klaar is dan verkoop ik de 3 assige weer. Daarom wil ik er niet te veel geld aan uitgeven. Dat is wat anders met de 5 assige machine. Daar wil ik gewoon goede spullen in verwerken. En deze verkoop ik waarschijnlijk ook nooit meer. De 5 assige wil ik maken van aluminium.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

Wat de spil betreft zit ik te twijfelen tussen 500 of 1500 watt. Hij moet de aluminium onderdelen kunnen maken voor de 5assige machine.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Tolp2 »

Als je aluminium wil gaan frezen denk ik dat je jezelf plezier doet en voor 1.5 kW zou gaan met bijbehorende VFD. Maar belangrijk is: is het frame stijf genoeg om de krachten van alu bewerken te verwerken?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Bjornski1976 »

Met deze motortjes zou ik zelf en in oogbeschouwing van je plan een voeding van 24Vdc 10 Ampère nemen. Die 4 Ampère rated current is niet iets wat je met stepsticks kan leveren dus 4 losse drivertjes is een must.

Die link die Leuwinga gaf staan drivertjes van 30 eurie de stuk. Je kan proberen wat tweedehands te scoren maar doe geen TB6600 oid. Daar ga je spijt van krijgen.

Stel ook hier in het gevraagd topic of er nog iemand wat heeft liggen waar je mee verder kan.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

En de dm556 of is dat ook een drama.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Goudgele »

Dat is een Leadshine, dus ook een goeie. Al zou ik de TB6600 ook geen drama noemen hoor.
Is een Leadshine beter? Ja. Kan een TB6600 van 10 euro ook voldoen in veel gevallen? Ja.
Plaats reactie